Test Ford Ecosport 1.0 Ecoboost: Celkom iné SUV

Ford Ecosport je malé SUV, avšak s pestrou paletou techniky a vskutku nevšednými jazdnými vlastnosťami. Počas niekoľkodňového testu nás zaujal pozitívne, hoci zopár detailov mu vytknúť skrátka musíme.
Vydané  Text: 

Obraz doby

Popularita esúvečiek a crossoverov je dnes bezprecedentná. Ešte nikdy predtým nebol o tento typ automobilov tak veľký záujem ako práve dnes a predpovede vôbec nenaznačujú, že by sa mal trh v dohľadnej dobe nasýtiť. Každým rokom zo škôl vychádzajú noví a noví potencionálni zákazníci, ktorí vedia oceniť karosárske vyhotovenie esúvečiek a staršie generácie, ktoré celé desaťročia jazdili kombi, sedany a liftbacky, plynulo prechádzajú na moderné zvýšené hatchbacky volané kompaktné SUV. Je to prirodzený vývoj trhu, že sa začína uprednostňovať určitý typ karosérie a je celkom logické, že sa v čase aktívnych životných štýlov neuchytia sedany alebo nadrozmerné trucky. SUV sa tak stali ideálom a automobilky sa novým požiadavkám trhu prispôsobili priam nevídane – v predaji nachádzame nespočetné množstvo menších či stredne veľkých SUV. Medzi nimi aj Ford Ecosport, ktorý vlastne už ani nie je nováčikom, ale u nás ho ešte veľa ľudí nepozná. Hierarchicky stojí pod SUV s názvom Kuga a môžeme ho považovať za akýsi entry-level sveta SUV, avšak bez výraznejších kompromisov v technike. Ecosportu hrá do kariet predovšetkým jeho cena. Automobil stojí na podvozku hatchbacku Fiesta predchádzajúcej generácie. Mimochodom, tú novú práve testujeme v redakcii Auto Motor a Šport. Nepovažujme to za nevýhodu, ale za fakt, ktorý je potrebné prijať. Je však potrebné počítať s tým, že sa táto skutočnosť prejaví na jazdných vlastnostiach.

Dizajn nevyhovuje každému

Ecosport je mimoriadne zaujímavý automobil: ľudia ho nenávidia alebo milujú. My patríme k tej druhej skupine, ktorá vie oceniť skvelý predný nájazdový uhol, minimálne previsy a aj celkový dizajn, avšak priamo v redakcii sme sa stretli aj s presne opačným názorom. Skrátka, Ecosport nebude vyhovovať každému a ako budúci majiteľ sa s tým budete musieť zmieriť.
Kuriozitou sú zadné kufrové dvere, ktoré sa otvárajú do boku, pánty sú na ľavej strane. Toto riešenie sme videli a stále vidíme predovšetkým vo svete tereniakov a niektorých esúvečiek, v tomto type vozidla však pôsobí príliš nápadne. Aby ste kufrové dvere otvorili úplne, potrebuje mať za autom aspoň 1,5 metra miesta. Ako nám to však prakticky predviedli vo Forde, dvere nie je potrebné otvárať úplne, aby sa dal kufor naložiť batožinou. Navyše sa tento typ dverí dokáže otvoriť aj iba niekoľko centimetrov a použiť, zatiaľ čo tradičné kufrové dvere sú pri malom priestore za autom prakticky nepoužiteľné.

Interiér na jednotku

Ecosport má elegantný a vyvážený interiér, všetky ovládače sú po ruke a ovládajú sa intuitívne. Volant má optimálnu veľkosť, funkčné tlačidlá na ňom sú rozmiestnené prakticky a pri točení volantom nehrozí ich nechcené stlačenie. Ovládače klimatizácie a multimediálneho systému sú prehľadné, naučíte sa ich ovládať hneď na prvýkrát a to isté platí aj pre mechanickú páku automatickej prevodovky. Displej pred volantom a celkové spracovanie prístrojovej dosky si zaslúži pochvalu, všetko je tu krásne prehľadné, obrazovka zobrazuje všetky potrebné informácie o jazde naraz, navyše je perfektne čitateľná aj keď na ňu svieti priame slnečné svetlo.
Prekvapivo vysoký posed sme si všimli hneď pri prvom nastúpení do vozidla. Dokonca sme mali spočiatku pocit, že pred nami toto auto musel šoférovať vodič s mimoriadne atypickými proporciami, ale nebola to pravda – posed v Ecosporte je vysoký, vďaka čomu je z vozidla dobrý výhľad a máte pocit, že jazdíte oveľa väčšie SUV. Samozrejme, ide o dôsledok celkovej koncepcie vozidla, čo sa prejavuje výrazným nakláňaním v každej zákrute. Miestami je to až nepríjemné, ale o tom viac v samostatnom odstavci nižšie.
„Povinnou výbavou“ moderného auta počas našich testov sú žuvačky Orbit. V Ecosporte sa dajú umiestniť v tejto dóze pomocou držiaka priamo pod centrálny displej, žuvanie počas jazdy nám totiž pomáha doraziť do cieľa svieži.
Ecosport odvezie päť pasažierov vrátane vodiča, všetci pritom majú k dispozícii vskutku kvalitné a pohodlné sedenie. Zadné sedadlá sa dajú sklopiť v pomere 60:40, bez nich automobil ponúka batožinový priestor s objemom iba 334 litrov. Môže za to krátky zadný previs, ale aj celkové vyhotovenie automobilu, ktorý stojí na základoch nie celkom veľkého hatchbacku.

Motor a automatická prevodovka

Ford Ecosport je potrebné pochopiť. Je to akési baby-SUV, nie terénny automobil do offroadu. Jeho revírom je mesto a keď sa už má dostať do kontaktu s prírodou, je to skôr trávnik pri parkovisku. Pod kapotou testovaného Ecosportu pracoval 1-litrový benzínový trojvalec Ecoboost prepojený s automatickou prevodovkou, poháňaná bola iba predná náprava. Tento motor poznáme a mali sme ho možnosť otestovať aj v ďalšom variante Ecosportu s manuálnou prevodovkou. Má dobrý zvukový prejav, jeho záber cítiť už pod 2-tisíc otáčkami a počas jazdy sa správa vskutku kultivovane. V spojení s manuálnou prevodovkou pracuje výborne a je dôkazom, že trojvalce nie sú žiadna cnosť z núdze alebo čosi podradné. V testovanom modeli bola namontovaná automatická prevodovka, ktorá si síce robí svoju prácu dobre, ale rozmaznaný motoristický novinár už postrehne niekoľko nedostatkov. Automatika necháva motor vytočiť pomerne vysoko, až začína strácať dych. Jednotlivé preradenia sú rýchle a tiché, avšak prichádzajú pomaly a zdá sa, že medzi druhý a tretí prevodový stupeň by sa pokojne vošiel ešte jeden. S vytáčaním motora v 2. prevodovom stupni prichádza na rad aj viac hluku, ktorý preniká do interiéru.
Páka prevodovky obsiahla aj pozíciu S (hneď za D), ktorá má automobilu dopriať o niečo športovejší chod. Popravde sme si nevšimli, že by sa v tejto polohe Ecosport správal dynamickejšie, ale v režime S bolo možné permanentne využívať manuálne radenie pomocou pák za volantom. Tie sú spracované perfektne, majú krátky zdvih, zreteľnú odozvu na stlačenie a optimálnu veľkosť. Keď ich stlačíte v polohe D, po niekoľkých sekundách nečinnosti sa prevodovka opäť prepne do automatického režimu. V polohe S sa však po prvom stlačení páčky aktivuje permanentné manuálne radenie, ktoré neskočí späť do automatiky ani po dosiahnutí 6-tisíc otáčok motora. Aj toto manuálne radenie pomocou pák za volantom je však priveľmi pomalé – miestami sa nám zdalo, že preradenie trvalo až do jednej sekundy, čo je na ceste pridlhý čas.

Jazdné vlastnosti

Aj napriek kritike vyššie je potrebné uznať, že Ecosport jazdí dobre. Je mäkký, manévruje sa precízne. Škoda, že motor reaguje na prudšie stlačenia akceleračného pedála s nápadným oneskorením, je to vlastnosť už spomenutej automatickej prevodovky. Nebyť spomínaného nakláňania v ostrých zákrutách, jazda by bola veľmi komfortná. Podvozok veľmi efektívne potláča nedokonalosti vozovky, v zákrutách sa však výraznejšie nakláňa a počas dynamickej jazdy môžete nadobudnúť dojem, že sa plavíte na malej loďke po vlnách. Počas krátkeho niekoľkodňového testu sme dosiahli priemernú spotrebu 9,2 litra /100 km, pričom sme jazdili výlučne v meste a vôbec sme SUV nešetrili. S ľahkou nohou je možné dosiahnuť dlhodobú spotrebu aj niečo vyše 7 litrov.

Jazdiť Ford Ecosport bola príjemná skúsenosť. Nebyť nápadného nakláňania sa v zákrutách a pomalších reakcií automatickej prevodovky, nemali by sme čo vyčítať.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia