DLHODOBÝ TEST: Nissan X-Trail 2.0 dCi All mode – Volanie diaľok

Kedysi bol Nissan X-Trail čistokrvný off-road, postupom času sa zmenil na SUV a k nám do redakcie prichádza ako crossover s potenciálom zvládnuť mnohé nároky používateľov. Ako sa mu to podarí, zistíme s verziou s 2-litrovým naftovým motorom a s pohonom všetkých kolies.
Vydané  Text: 
Vítanie a zoznamovanie sa s novým kolegom, ktorý si u nás odkrúti dlhodobú službu, býva príjemným momentom. Zvlášť, keď v ňom následne absolvujeme prvú dlhšiu trasu. Lebo len vtedy sa prejavia jeho cestovateľské schopnosti. Nissan X-Trail dostal takúto porciu hneď po zavítaní do redakcie a ukázal, že sa máme na čo tešiť. Veď viac ako 2 000 km za víkend preverí vozidlo a následne aj vodiča.
Aby sme však nepredbiehali, najprv predstavme nášho nového kolegu. Osviežená tretia generácia modelu X-Trail sa predstavila minulý rok a na Slovensku sa predáva s 1,6-litrovým benzínovým motorom (120 kW/163 k, 240 Nm) a s dvoma naftovými motormi. Slabší má objem 1,6 litra (96 kW/130 k, 320 Nm), náš testovaný je silnejší 2-liter s výkonom 130 kW (177 k) a s krútiacim momentom 380 Nm. Benzínový motor sa dodáva s pohonom iba predných kolies a s manuálnou prevodovkou. Slabší naftový motor ponúka voľbu variátorového automatu X-Tronic alebo pohonu všetkých kolies All-Mode 4 × 4-i, nie však ich kombináciu. Tú dostanete až s najsilnejším naftovým motorom, ktorým je vybavený aj náš testovaný exemplár. V našom prípade máme k dispozícii kombináciu silnejšieho naftového motora 2.0 dCi 177, pohonu všetkých kolies All Mode 4 × 4-i a manuálnej 6-stupňovej prevodovky. Podľa technických údajov ide o najdynamickejšiu (0 – 100 km/h za 9,4 s) a najrýchlejšiu (maximálna rýchlosť 204 km/h) verziu.
O tom sme sa presvedčili už počas prvého výletu po diaľnici do Frankfurtu nad Mohanom, Stuttgartu a späť. Počas tejto cesty sa nám spotreba dostala na 8,0 l/100 km, pričom na diaľniciach sme tempomatom udržiavali konštantne nastavenú rýchlosť 140 km/h. Mnohé ukazovatele rýchlosti pracujú s odchýlkou, na ktorú majú vplyv aj použité pneumatiky. Preto sme rýchlosť porovnali s GPS navigáciou v mobilnom telefóne a tá nám hlásila 130 km/h. Stále sme teda boli v pásme, keď sa o nás nezaujímali policajné radary, neboli sme brzdou premávky na nemeckých diaľniciach, no cestovali sme dostatočne svižne. Nissan X-Trail je v najvyššej a bohato vybavenej verzii Tekna. Vďaka tomu môžeme preveriť všetky technické vymoženosti, ktoré Nissan ponúka záujemcom. Jediným príplatkovým prvkom zostala oranžová metalíza (570 eur). Vďaka nej budeme dobre viditeľní aj v premávke.
Nad bezpečnosťou našou aj okolia bdejú asistenčné systémy vrátane núdzového brzdenia s rozpoznaním chodcov, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu, na stredovom displeji medzi budíkmi sa zobrazujú dopravné značky a LED svetlomety sa prepínajú automaticky. Pri parkovaní nám pomáha parkovací asistent a pohľad na vozidlo zhora, ktorý vytvárajú štyri kamery, pri cúvaní zase monitorovanie objektov, ktoré sa hýbu za vozidlom. Sledovanie premávky v mŕtvom uhle už v tomto segmente považujeme za samozrejmosť. Na dlhých cestách určite využijeme aj navigačný systém, ktorý síce využíva staršiu grafiku, no veľmi dobre naznačuje, do ktorého pruhu sa treba na diaľnici zaradiť. A keď sa ozvalo hladné oko nádrže, veľmi rýchlo a spoľahlivo nás doviedol k najbližšej benzínovej pumpe, ktorá sa nachádzala v obci mimo diaľnice. Túto funkciu odporúčame využívať, pretože najmä v zahraničí bývajú diaľničné benzínky aj o 20 centov na liter paliva drahšie. Pri plnej 60-litrovej nádrži je rozdiel 12 eur. A to sa už oplatí zísť z diaľnice.
Obľúbeným prvkom býva strešné okno a v tomto smere má X-Trail čo ponúknuť. Presklenie strechy zaberá takmer celý priestor nad posádkou a na rozdiel od niektorých konkurentov sa aj otvára. To určite využijeme pri fotení ostatných testovaných vozidiel. V zimných mesiacoch poriadne preveríme aj vyhrievanie všetkých sedadiel, priestor na ukázanie schopností dostane aj vyhrievanie volantu. O zábavu na palube sa stará audiosystém Bose, ktorý prehráva okrem rádia aj CD, prípadne hudbu z mobilných telefónov pripojených cez bluetooth alebo USB, keď sa zároveň aj nabíjajú. Ak hovoríme o bluetooth, tak musíme povedať, že spárovanie je otázkou pár sekúnd. Tak jednoducho to ide málokedy, pričom ide o spoľahlivého pomocníka na cestách.
Okrem priestranného interiéru, keď sa na zadných sedadlách odvezú aj traja ľudia, ponúka X-Trail aj dosť miesta v batožinovom priestore. Ten boduje variabilitou a presviedča, že sa na neho nalepilo niečo zo schopností vanov – kategórie, ktorá pomaly mizne z ciest. Zadné sedadlá sa dajú posúvať a meniť ich sklon, po sklopení vytvárajú rovinu s batožinovým priestorom. Batožinový priestor sa otvára aj pohybom nohy pod zadným nárazníkom a okrem dvojitého dna sa dá veľmi efektne rozdeliť, aby náklad necestoval po celej jeho ploche.
Po prvom zoznámení sa Nissan X-Trail ukazuje ako pohodlné vozidlo, v ktorom sa dajú bez problémov absolvovať aj dlhé trasy po Európe. Vnútorným priestorom a jeho variabilitou osloví aj tých, ktorí potrebujú prevážať rodinu či partiu kamarátov a k tomu nezabudnú pribaliť aj riadnu porciu batožiny. Potenciál auta je veľký a sme zvedaví, čo všetko nám ukáže.

Technické údaje:

Nissan X-Trail 2.0 dCi 177 All Mode 4 × 4-i Motor: preplň. naftový R4, 1 995 cm³ Výkon: 130 kW (177 k) pri 3 750 ot./min. Krútiaci moment: 380 Nm pri 2 000 ot./min. Pohon a podvozok: 6-st. manuálna prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu multilink. Brzdy kotúčové s vnútorným chladením. Pneumatiky 225/55 R 19. Batožinový priestor: 565/1 996 dm³ Rozmery: 4 690 × 1 830 × 1 740 mm, rázvor 2 705 mm, prevádzková/celková hmotnosť 1 720/2 350 kg, objem nádrže 60 l. Najvyššia rýchlosť: 204 km/h Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,4 s Spotreba: 6,3/5,2/5,6 l/100 km Emisie CO2: 149 g/km Cena/testované auto 30 300/37 970 €




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Inzercia