Automobily s alternatívnym palivom nemusia byť futuristické koncepty, ktoré si aj tak nikto nekúpi. Keby v januári testovaný Leon nebol oblepený nálepkami CNG, ani by sme nevedeli, že nejazdíme na benzín.
Seat Leon je predstaviteľ tej triedy automobilov, pri ktorých záleží na spotrebe a prevádzkových nákladoch. Snahe o šetrenie rozumieme, do hry ďalej vstupujú pojmy ako efektivita, udržateľnosť a ekológia. Veď pri spaľovaní CNG sa produkuje až o 25 percent menej oxidu uhličitého. Zaradenie motora TGI do predaja je preto celkom logické a po reálne odjazdených kilometroch hodnotíme, že cena prevádzky CNG je skutočným ohrozením pre naftové motory.
Leon sme prevzali v základnej výbave Style, ku ktorej predajca pridal balíček Exclusive s Full LED svetlometmi, svetelným a dažďovým senzorom, adaptívny tempomat či automatické brzdenie. Pestrá zbierka techniky, pričom cena auta bez metalízy dosiahla 19 234 eur.
Za túto cenu Leon ponúka primeraný komfort a príjemný zážitok z jazdy. Na pohľad sa od iných motorizácií neodlišuje, čo hodnotíme pozitívne. V bielej úprave bez metalízy pôsobí moderne a sofistikovane, vo veľkej miere k tomuto dojmu prispievajú svetlomety s LED technikou, za ktorú sa oplatí priplatiť. Leony majú typický svetelný podpis vpredu aj vzadu, nevystupujú z radu ostatných Seatov a ani v interiéri sa žiadne výrazné zmeny neudiali. Jedine na palubovke je navyše zobrazenie nádrže so zemným plynom, vonku pod dvierkami nádrže je potom o jedno hrdlo navyše. To je všetko. Pre mnohých je dôležité, že vozidlá s CNG majú na rozdiel od LPG povolený vjazd aj do podzemných garáží.
Základné rozdiely medzi LPG a CNG
CNG je stlačený zemný plyn;
LPG je skvapalnený ropný plyn, vedľajší produkt pri výrobe benzínu a nafty;
vozidlá s CNG môžu parkovať aj v podzemí;
CNG je nahraditeľné biometánom
Prevádzka auta na CNG nevyžaduje žiadne schopnosti alebo úkony, ktoré by mohli odrádzať od kúpy. Iba naštartujete a idete.
Leon s motorom TGI spaľuje v prvom rade plyn s tým, že ako vodič nemáte možnosť vyberať si typ používaného paliva. Pri LPG táto možnosť existuje. Nemožnosť výberu nie je iba vecou Seatov, týka sa aj Škody Octavie G-TEC. Až keď sa minie plyn v nádrži (cca 300 km), motor začína spaľovať benzín, s ktorým prejde ešte asi 700 kilometrov.
Štart je typickým zážihom benzínového motora, avšak počas jazdy sa správa nadmieru kultivovane, prekvapivo ticho a hladko. Spaľovanie plynu dáva pocítiť veľmi mierne zhoršenie dynamiky vozidla – Leon je iba o málo lenivejší, ako keď jazdí na benzín. S humorom by sa dalo tvrdiť, že CNG prispieva ku komfortnej jazde tým, že neumožňuje tak dôrazné akcelerácie a nie je natoľko pružný. Ak ho ale vytočíte nad 3-tisíc otáčok, budete si vedieť jazdu užiť aj z pozície „živšieho“ vodiča. Jazda na benzín po vyjazdení nádrže so stlačeným plynom je citeľne dynamickejšia, motor reaguje promptne a zdanlivo s väčšou silou.
Seat Leon 1.4 TGI (test 2018, foto: Erik Stríž)
Manuálna 6-stupňová prevodovka je totožná s tou, ktorú nájdete v benzínových variantoch. Rozdiel pozorujeme v tom, že motor nevibruje ani pri jazde pod 1500 otáčkami a ak chcete, viete spotrebu paliva znížiť priam dramaticky. Počas testu sa nám podarilo dosiahnuť minimálnu spotrebu CNG iba 3,2 kg/100 km. Jeden kilogram CNG aktuálne stojí 1,11 eur, takže z finančného hľadiska je CNG nepomerne výhodnejšie ako benzín, dokonca výrazne lepšie ako nafta. Nádrž obsiahne 15 kilogramov CNG, za 16,65 eur teda v ideálnom prípade prejdete až 460 kilometrov. To je dostatočne presvedčivý argument! V reálnych podmienkach dojazd na plyn klesá k asi 300 kilometrom, čo je však stále dobrý výsledok. Pozor však na jazdu v meste a na benzín, vtedy spotreba paliva a jeho finančná náročnosť prevádzky rastie až tak, že sa celková bilancia nákladov vyrovnáva jazde na naftu.
Zhodnotenie
Seat Leon na plyn jazdí priam krásne. Rozdiel medzi pohonom na plyn a benzín nepostrehnete na samotných jazdných vlastnostiach, zmena sa prejavuje v hlučnosti motora a na jeho pružnosti. Zmeny však nie sú tak zásadné, že by ste si neužili jazdu. Leon s motorom TGI by preto nemal byť voľbou iba pre ľudí, ktorých zaujímajú pojmy ako ekológia, ekonomická prevádzka či výhody pri priamom porovnaní s konkurenciou. Seat to myslí s CNG celkom vážne a prakticky dokazuje, že aj keď predáva vozidlá s týmto typom pohonu, nestráca na ostatných pozitívach, na ktorých značka roky pracovala – napríklad na zážitkovej jazde, ktorá je súčasťou „základnej výbavy“ každého Seatu, od Ibizy po Atecu.
Autor recenzie oceňuje:
cena prevádzky na plyn; tichý chod motora a jeho kultivovanosť; dlhý dojazd na jedno celkové natankovanie/doplnenie; kvalita spracovania interiéru; Leon na plyn sa vizuálne nelíši od verzií s konvečnými spaľovacími motormi
Zistené nedostatky:
nemožnosť prepínania medzi palivami; obmedzený počet staníc s CNG
Technické údaje Seat Leon 5D Style 1.4 TGI
Motor preplňovaný benzínový/CNG 4-valec, 1 395 cm3 Výkon 81 kW (110 k) pri 4800-6000 ot./min. Krútiaci moment 200 Nm pri 1500-3500 ot./min. Pohon a podvozok: Pohon predných kolies, 6-stupňová manuálna prevodovka, vpredu McPherson, vzadu Multilink. Brzdy kotúčové, vpredu ventilované. Pneu 205/55 R 16. Batožinový priestor 275 dm3 Rozmery: 4549×1816×1454 mm, rázvor 2 636 mm Pohotovostná/celková hmotnosť 1359/1840 kg, objem nádrže 50 l + 97l (15 kg) CNG Najvyššia rýchlosť 194 km/h Zrýchlenie 0 – 100 km/h 10,9 s Spotreba 5,3 l / 3,6 kg / 100 km Emisie CO2 124 g/km Cena od/testované auto 17 850€/19 234 € Ďalšie vozidlá na plyn: VW Golf TGI, Fiat Tipo 1.4 T-JET LPG, Škoda Octavia G-Tec
Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk