TEST: Dacia Duster 1.5 dCi EDC – Imidž je nanič
Marketingové heslo, ktoré svojho času preslávil Sprite, presne pasuje na mega úspešné rumunské SUV. Ak hľadáte funkčné, kompaktné SUV, s adekvátnym motorom a priestorom pre rodinu a psa, Dacia Duster vás prinúti prehodnotiť priority.
Vydané Text: Majo Bóna
A práve to Duster nevyžaduje, skôr naopak, hneď na úvod nás potešil bezkľúčovým prístupom aj odomykaním za 200 eur. Stačilo sa k autu priblížiť a automaticky sa odomklo. Ak sa bojíte, že by ste to nepočuli, tak sa nemusíte, robustná mechanika je pri odomykaní dostatočne hlučná, vodič nebude potrebovať žiadne blikania ani iné signály odomknutia auta. Po opustení tesnej blízkosti auta sa ozve klaksón, ktorý oznámi uzamknutie. Susedov to možno naštve, na druhej strane budú vedieť, že máte nový model. Lebo pri pohľade na druhú generáciu sa potešili aj majitelia aktuálnej. Dizajnéri išli cestou evolúcie, takže základné proporcie a dokonca aj rozmery sa takmer nemenili. Novú generáciu však spoľahlivo identifikujú denné LED svetlá, ktoré sú súčasťou sériovej výbavy. Aj zvyšné črty auta sa nemenili, nafúknuté blatníky, línia okien i typická zadná časť spoľahlivo odlíšia Duster od jeho konkurentov. Novým prvkom je falošný výduch na prednom blatníku a inšpiráciu Jeepom nezaprú ani zadné skupinové svetlá. No ako celok pôsobí veľmi atraktívne a majiteľ sa za ňu rozhodne nemusí hanbiť!
Skôr naopak, spoza volantu pôsobí Duster druhej generácie ako robustné auto, dokonca sa vám bude zdať väčšie napriek tomu, že vonkajšie rozmery sa takmer nezmenili. A nielen rozmermi, ale aj kvalitou si nová generácia prilepšila, napokon pri pohľade do interiéru identifikujete poriadok.
Ovládací chaos je minulosťou, všetky prvky sú usporiadané do celkov a to znamená, že pri ovládaní nemusíte kontrolovať rôzne kúty interiéru. Hoci jeden prvok si Duster ponechal. Ovládanie sklonu predných svetiel nájdete pod stĺpikom volantu. Inak je všetko tam, kde má byť. Logické je aj ovládanie dotykového multimediálneho systému s navigáciou, ktorá je súčasť najvyššieho stupňa vybavenia Prestige. Jediným príplatkovým prvkom interiéru bola automatická klimatizácia. Je spracovaná veľmi atraktívne, možno povedať, že až prémiovo. Rovnako príťažlivé sú aj klavírne ovládače pre doplnkové funkcie ako výstražné blikače či aktiváciu kamier. Apropo, kamery. Napriek tomu, že sme testovali verziu s pohonom predných kolies, mali sme príplatkový paket kamier s možnosťou prepínania medzi jednotlivými kamerami, čo uľahčovalo parkovanie napríklad k obrubníkom. Za tento prvok si v Dacii pýtajú v rámci svojej filozofie prijateľných 250 eur.
Pozícia za volantom je komfortná, novinkou je lakťová opierka. Nie je síce nastaviteľná,, no svoju úlohu plní dobre. Multifunkčný volant umožňuje ovládanie tempomatu, škoda len, že ovládacie prvky nie sú v noci podsvietené. Ale to je iba malá výčitka k celkovo vylepšenej ergonómii najlacnejšieho SUV na trhu. Priestor na zadných sedadlách si odnesie hodnotenie adekvátny, naopak, batožinový priestor je opäť opticky väčší, než naznačuje technický údaj 445 litrov. Sedadlá sa síce dajú sklopiť, no nevznikne ani rovný priestor, ani pekný pohľad. V zásade odhalíte čalúnenie sedadiel aj indície nižšej ceny, to však opäť nebude pre majiteľov žiaden problém.
**Bez väčších nárokov**
Jednoduchý a nenáročný charakter si ponecháva druhá generácia aj čo sa týka prevádzkových nákladov. Kombinácia motora 1,5 dCi s maximálnym výkonom 80 kW (109 k) a šesťstupňovej dvojspojkovej prevodovky EDC je mimoriadne podarená a pochvaľovať si ju budete najmä v meste.
Užívateľský komfort netreba spomínať, skôr môžeme vyzdvihnúť kombináciu prijateľnej dynamiky a ekonomiky prevádzky. Pri športovej jazde môžete využiť aj manuálne radenie prevodovky, pričom logika radenia je prevzatá zo súťažných áut. Smerom dozadu radíte hore, smerom dopredu podraďujete. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,9 sekundy opäť nevyzerá na papieri atraktívne, na druhej strane sa to hodí k charakteru auta. O to viac nás potešila priemerná spotreba, ktorá napriek zimnej prevádzke neprekročila hranicu 6,2 litra na 100 km. Nafta z nádrže sa míňala veľmi pomaly, čo sa týka ekonomiky prevádzky, tak motor 1,5 dCi nebude mať konkurenciu. Navyše v teste sme jazdili skôr dynamicky, takže ak ste uvedomelý vodič, môžete s ním jazdiť aj za päť litrov na 100 kilometrov. Čo ja dostatočné zadosťučinenie za mierne vyšší hluk motora, najmä pri akcelerácii, keď sa pri vyšších otáčkach preboxuje vznetový „soundtrack“ do interiéru.
Podvozok je ďalšou devízou Dacie Duster. Je presne strihnutý na naše, často veľmi zlé cesty. Komfortne nastavený podvozok cítite najmä v zákrutách a pri športovej jazde, keď si Duster ochotne kľakne, na druhej strane nestráca trakciu tak ako predchádzajúca generácia. Podobne aj brzdný účinok je lepší, a to napriek tomu, že aj druhá generácia stále využíva zmiešanú konštrukciu bŕzd. Vpredu sú kotúčové, vzadu bubnové brzdy. Sprevodovanie riadenia je stále mierne nepriame, no polomer otáčania je veľmi príjemne malý, takže obratnosť nestráca Dacia ani v meste, ani v teréne. A práve tam sa zíde príplatkové náhradné koleso, opäť prvok príplatkového vybavenia, tentoraz za 60 eur. A tento fakt uzatvára naše hodnotenie Dacie Duster, ktorá napriek generačnej výmene ostáva jednoduchá, robustná a vynikajúco nacenená a v prípade verzie 1,5 dCi aj excelentne úsporná. Ak pre vás imidž vášho auta nehrá rolu, Dacia Duster bude horúcim, ak nie jediným kandidátom.
**Technické údaje**
Dacia Duster 1,5 dCi 80 kW S&S 4 x 2 EDC
Motor: preplň. naftový R4, 1 461 cm3
Výkon: 80 kW (109 k) pri 4 000 ot./min.
Krútiaci moment: 260 Nm pri 1 750 ot./min.
Pohon a podvozok: 6-st. dvojspojková automatická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu zavesenie typu pseudo McPherson, vzadu vlečná zadná náprava. Brzdy kotúčové vpredu s vnútorným chladením, vzadu bubnové. Pneu 215/60 R17
Batožinový priestor: 445/1 478 dm3
Rozmery: 4 341 × 1 804 × 1 693 mm, rázvor 2 674 mm pohotovostná/celková hmotnosť 1 379/1 854 kg, objem nádrže 50 l
Najvyššia rýchlosť: 171 km/h
Zrýchlenie: 0 – 100 km/h 11,9 s Spotreba: 4,5/4,3/4,4 l/100 km
Emisie: CO2 115 g/km
Cena/testované auto: 16 890 €/ 18 390 €
Konkurenti: Fiat 500X, Peugeot 3008, Opel Mokka
**HODNOTENIE:** 3,5/5
**+**
Cena/výbava
dizajn
relatívne priestranný interiér
podvozok.
**-**
Hlučnosť motora
lacnejšie plasty v interiéri
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia