TEST: Hyundai Kona 1,6 T-GDi FAMILY
Hyundai Kona sa na mestské SUV nehrá, ono ním skutočne je! Šokuje originálnym dizajnom, zvláda nástrahy veľkomesta a vďaka pohonu všetkých štyroch kolies sa nestratí ani v teréne.
Vydané Text: Peter Orosz
Prvé predajné čísla hovoria za všetko. O nový model je veľký záujem a prekvapivé boli aj reakcie ľudí, s ktorými som sa počas testu stretol. Každému sa novinka páčila, a to aj napriek extravagantnému dizajnu. Naživo pôsobí predná časť veľmi dynamicky, tento efekt vytvárajú najmä úzke svetlomety, široká mriežka chladiča a mohutná kapota, ktorá sa vpredu výrazne zvažuje. A nie je to len o vzhľade! V prednom nárazníku dokonca nájdete aj funkčné otvory, ktoré sa starajú o lepšie obtekanie vzduchu okolo vozidla. Podobne je riešená aj zadná časť, kde nájdeme horizontálne rozdelené svetlomety, športový spojler a efektné oplastovanie.
Je veľmi pravdepodobné, že po nastúpení do auta budete zmätený. Pri pohľade na konzervatívne tvary palubnej dosky môžete zapochybovať, či naozaj sedíte v tom štýlovom mestskom SUV, na ktoré ste sa pred malou chvíľkou zvonku pozerali. V interiéri nájdete čierny strop, čiernu palubnú dosku a čierne výplne dverí. Farebne môžete odlíšiť len drobnosti, ako napríklad rámčeky výduchov klimatizácie, lištu okolo radiacej páky, prstenec tlačidla štartovania motora či prešívanie na sedadlách. Bude vás to však stáť neuveriteľných 700 eur. Aby som len nekritizoval, spracovanie a kvalita použitých materiálov sú na vysokej úrovni. S polohou za volantom bojovať nebudete. Oceníte logické rozmiestnenie ovládacích prvkov, prehľadné analógové budíky v kaplnke prístrojov, veľké spätné zrkadlá a fantastický výhľad z auta. Potešila nás aj prítomnosť klasickej ručnej brzdy, ktorú z áut pomaly vytláča elektronická parkovacia brzda. Vzadu je dostatok miesta aj pre dvoch dospelých, deťom môže vadiť vyššie položená hrana okna. Zamrzela nás tiež absencia USB portov pre mobilné zariadenia.
Dôležité vstupy nájdete len vpredu. K sedempalcovému dotykovému displeju sa môžete pripojiť prostredníctvom Bluetooth, USB či AUX už v priebehu niekoľkých sekúnd. Kvalita zobrazovania údajov a grafika sú na dobrej úrovni. Problém sme nemali ani s logikou ovládania či citlivosťou na dotyk. Najčastejšie sme využívali funkciu zrkadlenia obrazovky telefónu, ktorú na Slovensku využijú najmä „jablčkári“. Operačný systém Android ju u nás zatiaľ oficiálne nepodporuje.
Mestské SUV majú častokrát problém presadiť sa u mužov. Kona však ukrýva zopár tromfov, ktoré by mohli prilákať aj zapálených motoristov. Tým prvým je podvozok. Už po niekoľkých metroch s novým Hyundaiom mi bolo jasné, že pri vývoji sa nezapotili len dizajnéri, ale aj inžinieri. Auto veľmi dobre filtruje bežné nerovnosti, v extrémnych situáciách nestráca stabilitu a perfektne drží stopu. Na vysokej úrovni je tiež odhlučnenie, vďaka ktorému nemusíte zvyšovať hlas ani pri diaľničnej rýchlosti. Nebojím sa dokonca napísať, že podvozok tohto auta patrí k najlepším v triede mestských SUV. Pridajte k tomu druhý tromf v podobe nami testovaného agregátu 1,6 T-GDi s výkonom 130 kW a máte celkom slušnú kombináciu, s ktorou si môžete užiť aj dynamickú jazdu. Navyše, s vyladenou sedemstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou dokáže Kona zrýchliť z 0 na 100 km/h už za 7,9 sekundy. Aj v tomto prípade však platí pravidlo nepriamej úmery – čím lepšia je hodnota zrýchlenia, tým horšia je spotreba. V závislosti od jazdného režimu (Comfort, EKO, Sport) sa tento údaj môže pohybovať od 7,8 až do 10 litrov na sto kilometrov. Posledným tromfom je pohon všetkých štyroch kolies, ktorý automobilka štandardne dodáva k motoru 1,6 T-GDi. Auto si tak hravo poradí s ľahším terénom, je však potrebné mať svetlú výšku podvozka (177 mm) stále na pamäti.
Ako každé auto, ani Kona nie je úplne bezchybná. Za testovaný kus si automobilka sebavedomo pýta 24 490 eur. O to viac nás pri pohľade do cenníka prekvapilo zistenie, že sa stále nejedná o „plnku“. Vo výbave chýbali napríklad zadné LED svetlomety, navigácia či monitorovanie mŕtveho uhla. Na výber pritom v súčasnosti máte len dve benzínové motorizácie. Slabší motor 1,0 T-GDi (88 kW) navyše nie je možné kombinovať s automatickou prevodovkou či pohonom všetkých štyroch kolies a nami testovanú 1,6ku T-GDi (130 kW) zase nemôžete mať s manuálom a pohonom prednej nápravy. V ponuke nám chýba akýsi medzistupeň (napríklad 1,4 T-GDi z modelu i30), ktorý by vyplnil medzeru medzi základnou a vrcholnou benzínovou motorizáciou. Naftový agregát 1,6 CRDi zaradia do ponuky až v lete.
Hyundai Kona je v súčasnosti jedno z najlepších mestských SUV na trhu. Príjemne nás prekvapilo nielen dizajnom, ale aj jazdnými vlastnosťami. Kórejské automobily už však nechcú byť len lacnou alternatívou a za nový model si Hyundai pýta o niečo viac, ako by ste čakali.
**TECHNICKÉ ÚDAJE**
Motor: prepĺň. benzínový R4, 1 591 cm3
Výkon: 130 kW (177 k) pri 5 500 ot./min.
Krútiaci moment: 265 Nm pri 1 500 – 4 500 ot./min.
Pohon a podvozok: Aktív. pohon všetkých kolies, 7-st. automatická dvojspojková prevodovka, vpredu zavesenie typu McPherson, vzadu polonezávislá – torzná priečka. Brzdy kotúčové vpredu aj vzadu, vpredu s vnútorným chladením. Pneu 215/55 R17 vpredu aj vzadu.
Batožinový priestor: 361/1 143 dm3
Rozmery: 4 165 × 1 800 × 1 565 mm, rázvor 2 600 mm Pohotovostná/celková hmotnosť 1 401/1 910 kg, objem nádrže 50 l.
Najvyššia rýchlosť: 205 km/h
Zrýchlenie: 0 – 100 km/h 7,9 s Spotreba: 8,0/6,0/6,7 l/100 km
Emisie CO2: 153 g/km
Cena/testované auto: 14 490 €/24 490 €
Konkurenti: Mazda CX-3, VW T-Roc, Seat Arona
Hodnotenie: 4/5
**+ PLUSY**
Priestranný interiér
spracovanie
dynamika
komfort
**- MÍNUSY**
Cena
priemerný batožinový priestor
spotreba
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia