TEST: Audi A8 50 TDI – Pravidlá hry

Každá éra má svojich hrdinov a každá nová éra má svojich pionierov. Audi A8 50 TDI otvára viaceré kapitoly naraz a privíta vás v treťom tisícročí…
Vydané  Text: 
Výraz vlajková loď sa už pomaly vytráca zo slovníka bežného motoristu, napokon už je ťažké rozhodnúť sa, či to je najväčšie SUV v ponuke, alebo niektorý iný model. Práve preto sa teším, že premiéru najnovších technológií prezentuje Audi práve v limuzíne. Klasickej trojpriestorovej karosérii, ktorá je u nás v Európe na ústupe, no na opačnom konci sveta, najmä v krajinách s rastúcou ekonomikou je to stále najobľúbenejší prostriedok na vyjadrenie spoločenského statusu. Tam platí zásada, že ten, kto platí, sedí vzadu, nie vpredu. A to znamená, že toto Audi A8 je v zásade plne autonómny, napokon majiteľ iba slovne zadá cieľ a dá sa odviezť.
Svojich konkurentov však Audi deklasuje technológiou autonómnej jazdy. Do života uvádza tretiu úroveň. A tú zatiaľ nemá žiaden z konkurentov. Až do rýchlosti 60 km/h dokáže nová „Á-osmička“ šoférovať na diaľnici v zápche či na obchvate sama, bez zásahu vodiča. Kým v iných prípadoch je vodič povinný držať aspoň volant, v tomto prípade sa môže venovať čítaniu správ na niektorej zo sociálnych sietí, prípadne sledovať film na obrazovke, ktorá sa odblokuje, takže budete počuť obraz a vidieť zvuk! Schválna chyba poukazuje na medzník automobilovej histórie. Možno to bude znieť divne, no sledovať televíziu či internet za jazdy je pre mnohých vodičov mimoriadne relaxujúci pocit. Najmä ak sa pohybujete v niektorom z európskych veľkomiest, kde sú vzdialenosti i dopravné zápchy oveľa väčšie. Konečne bude odmenený aj vodič, ergo ocitne sa v pozícii prepravovanej osoby.
A práve komfort je pointou nového Audi A8. Opäť veta, ktorá vás najskôr prekvapí, veď to bolo práve Audi A8, ktoré prinieslo do tejto triedy ľahkosť pohybu a športové jazdné vlastnosti. Možno táto zmena filozofie prichádza z Anglicka od Bentley, ktoré Audi vlastní. Ťažkotonážne limuzíny sú u bohatých ľudí obľúbené a skôr ako desatiny zrýchlenia ocenia pasažieri mäkké pruženie. Napokon nové Audi A8 má sériovo vzduchový podvozok. Niečo, čo na našich cestách oceníte ihneď. Najmä ak po celodennom jazdení budete vystupovať čerstvý. Samozrejmosťou je masážna funkcia, tá patrí už niekoľko generácií medzi predajné argumenty. Na výber je niekoľko typov masáže vrátane s viacerými stupňami intenzity. Samozrejme, nielen pre vodiča, ale aj pre spolujazdca sediaceho vpravo vzadu. Novinkou je masáž chodidiel. Je unikátna a poukazuje na mieru rozmaznávania pasažierov aj to, že tento priestor je v podstate mobilnou kanceláriou. To však nebol prípad nami testovanej verzie, hoci ani tej nechýbal komfort na zadných sedadlách a ak by som si mal zvoliť mnou preferovaný priestor, bol to práve tento v neprospech sedenia za volantom.
**Pravidlá quattro** To je však nespravodlivý úsudok najmä s ohľadom na jazdné vlastnosti, Audi A8 si napriek nárastu hmotnosti stále ponecháva dávku drzosti, s ktorou svojho času Audi V8 vtrhlo medzi konkurenciu. A nielen na cesty, ale aj do seriálu DTM, kde tento model dominoval, najmä vďaka pohonu všetkých štyroch kolies quattro. V hierarchii modelov je to prvá generácia napriek tomu, že nomenklatúra A8 sa predstavila až v roku 1994. Práve ona prezentovala hliníkovú karosériu ASF, vďaka ktorej sa stala najľahšou luxusnou limuzínou vo svojej triede, s ktorou bola radosť jazdiť. A nesmieme zabudnúť ani prvý osemvalcový diesel, ktorý taktiež prepísal pravidlá toho, čo je dovolené a čo nie. Tento talent si nielen všimnete, ale aj patrične využijete. Technologicky nabúchaná limuzína stále stavia na klasický medzinápravový diferenciál Torsen, takže je to pravoverné Audi quattro. V rámci pravidiel demokracie môžete pokojne vypnúť aj stabilizačný systém, nájsť si úsek prikrytý snehovou pokrývkou a užiť si driftovanie s takou mierou istoty, akú si bez pohonu všetkých štyroch kolies neviete predstaviť. A to jeden z ďalších dôkazov toho, že ani jeden z prvkov DNA nebol vynechaný, skôr naopak, inžinieri z Ingolstadtu pridávajú ďalšie stupne, tak aby zákazník dostal to najlepšie, čo Audi momentálne ponúka.
**Rozlúčka** Za volantom sa rozlúčite aj s tlačidlami. V podstate nadobro, klasické tlačidlá už nájdete iba na volante, inde nie. Na stredovej konzole máte dva veľké dotykové displeje a prístrojový panel je tiež digitálny. Virtual cockpit však poznáte už aj z niektorých iných modelov, dvojica displejov zobrazuje klimatizáciu, plus multimediálny systém. Napriek počiatočnej skepse sme si na ovládanie auta zvykli rýchlo. Po chvíli dotykový spôsob nebudete vnímať. Najmä preto, že v tomto prípade máte aj haptickú spätnú väzbu, takže reakciou na vaše stlačenie je vibrácia. Zlepšuje to presnosť ovládania. Niektoré pohyby sa nápadne podobajú na tie, ktoré poznáme zo smartfónov. Napríklad prepínanie medzi dvoj- a jednozónovou klimatizáciou. Novinkou je kontrola kvality vzduchu a jeho čistenie pred vstupom do kabíny. A noví majitelia neprídu ani o klasické písanie prstom na obrazovku. Funkcia MMI touch response umožňuje prepnúť plochu na ovládanie klimatizácie na plochu na písanie. Zadanie adresy tak nie je žiaden problém ani pri diaľničnom tempe. Ak máte radi klasickú klávesnicu, tú si môžete na spomínanom displeji navoliť tiež. Vyhrievanie a odvetrávanie je samozrejmosťou, preto nás prekvapil fakt, že volant nebol vyhrievaný. Tento prvok by sme pri spomínaných príplatkových sedadlách považovali za samozrejmosť. Multimediálny systém ponúkal aj TV tuner, ak ste chceli, mohli ste si na prednej obrazovke pustiť aj video zo svojho zariadenia. To všetko je samozrejmosť, v lakťovej opierke nájdete dva USB výstupy, slot na SD kartu a v našom prípade nechýbalo ani zariadenie na indukčné nabíjanie smartfónu. Opäť nás prekvapila absencia USB výstupov pre cestujúcich vzadu napriek tomu že sme testovali krátku verziu a v tomto prípade sa na zadných sedadlách budú najskôr nachádzať deti, predsa len by sa spomínané výstupy zišli pre tablety.
**50 TDI** Pod kapotou pracoval základný naftový agregát, ktorý je po novom označený ako 50 TDI. Komické je aj označenie základný, napokon maximálny výkon trojlitrového šesťvalca do V je 210 kW (286 k) a ešte impozantnejší je údaj o maximálnom krútiacom momente, ktorý je rovných 600 Nm, ktorý je k dispozícii už od 1 250 otáčok za minútu. Inými slovami, z 0 na 100 km/h zrýchlite za 5,9 sekundy a maximálna rýchlosť je aj v prípade tohto modelu obmedzená. A to sú úctyhodné dáta pre základný model. Novinkou je aj 48-voltová elektrická sústava, ktorá je v porovnaní s Audi Q7 základnou a nie doplnkovou. To znamená, že elektrický transformátor na 12 voltov zásobuje týmto napätím potrebnú palubnú elektroniku, zvyšok auta funguje na vyššom napätí. Práve ono môže zásobovať vyšším prúdom všetky asistenčné systémy, ktorých je dovedna 42. Vyššie napätie umožňuje aj účinnú rekuperáciu, alternátor sa podieľa na zvýšení dojazdu auta v takzvanom plachtiacom režime. Ten je činný v rozmedzí 55 až 160 km/h a systém start/stop je schopný úplne vypnúť motor už pri rýchlosti 22 km/h. Asistenčné systémy zvyšujú úroveň bezpečnosti na maximum, novinkou je snímanie križujúcej premávky, budúci rok pribudne do zoznamu úkonov automatický parkovací pilot, garážový pilot či asistent pre obrubníky, ktorý šetrí najmä disky kolies od poškodenia. Konečný verdikt testu je mimoriadne pozitívny, ale iný by ste vzhľadom na celkovú cenu testovaného auta na hranici 130 km/h ani nečakali. Ak si chcete užiť nádych zajtrajška, Audi A8 na vás čaká…
**Technické údaje**
Audi A8 50 TDI quattro Motor: prepĺňaný naftový V6,2 967 cm3 Výkon: 210 kW (286 k) pri 3 750 ot./min. Krútiaci moment: 600 Nm pri 1 250 ot./min. Pohon a podvozok: osemstupňová automatická prevodovka, akt. pohon všetkých kolies, vpredu a vzadu päťprvkové zavesenie kolies. Brzdy vpredu aj vzadu kotúčové s vnútorným chladením. Pneu 265/40 R20 vpredu aj vzadu. Batožinový priestor: 505 dm3 Rozmery: 5 172 × 1 945 × 1 473 mm, rázvor 2 998 mm Pohotovostná/celková hmotnosť 2 050/2 690 kg, objem nádrže 72 l. Najvyššia rýchlosť: 250 km/h Zrýchlenie: 0 – 100 km/h 5,9 s Spotreba: 6,3/5,1/5,6 l/100 km Emisie CO2: 145 g/km Cena/testované auto: 89 500 €/129 789 € Konkurenti: Mercedes-Benz triedy S, BMW radu 7, Lexus LS
**Hodnotenie**
Hodnotenie: 5* Pohon 9/10 Podvozok 10/10 Komfort 9/10 Interiér 10/10 Cena výbava 8/10 **+** Mimoriadne komfortný podvozok, jazdné vlastnosti, spotreba. **-** Absencia vyhrievaného volantu.







Inzercia

Inzercia