Test Seat Leon ST 1.2 TSI: Toto je auto pre chlapa! Bez irónie.
Nehrá sa na luxusné kombi, ale má zo všetkého trochu. Ak už nič iné, musíte oceniť jeho praktickosť a krásny dizajn.
Vydané Text: Erik Stríž
Seat Leon ST sme otestovali vo výbave Style s 1,2-litrovým benzínovým motorom. V porovnaní s predtým testovaným Leon ST Cupra 300 bol osekaný takmer na kosť, ale hoci je cenový rozdiel priepastný, aj v takmer úplnom základe vie byť Leon pohodlný, zábavný, praktický a reprezentatívny. Skrátka také ideálne auto pre chlapa a jeho rodinku.
Kľúčové vlastnosti:
• pomerne tvrdý, ale odolným dojmom pôsobiaci interiér;• naozaj veľký kufor;
• výrazne estetický vzhľad;
• benzínový motor 1,2 TSI s optimálnymi vlastnosťami;
• základná, ale dobrá úroveň konektivity a multimédií;
Dizajn vyladený takmer do dokonalosti
Seat Leon ST nevybáča z dizajnového manuálu automobilky, jeho vzhľad je výrazne estetický, dynamický, priam športový. Netrénované oko si jeho prednú časť môže pomýliť aj s takou Ibizou, ale aj Aronou či dokonca Atecou, hoci ide o úplne odlišné modely. V testovanom aute boli inštalované Full LED svetlomety, ich cena je 1275 eur. Táto investícia sa však bez najmenších pochybností oplatí: nielen kvôli dizajnu, ale pre ich funkčnosť. Vďaka technológii LED má Leon svoj typický svetelný podpis, ešte viac podčiarkuje dynamiku vozidla a budí dojem prémiovosti a technologickej vyspelosti. Pri zapnutej smerovke sa biele svetlo LED pásov prepína do oranžovej farby, výstražné svetlá teda nie sú oddelené, ako napríklad v Mercedese triedy B.
Testovaný Seat Leon ST mal karosériu v základnom modrom laku Mediterraneo, za ktorý si automobilka nepýta žiadny príplatok.
Pohľad na siluetu vozidla z profilu nespôsobuje nadšenie alebo ovácie nad typom karosérie. Je to tradičné kombi so športovými rysmi, ktoré už na prvý pohľad dáva tušiť o veľkom batožinovom priestore a praktickom využití.
Rovnako ako predná časť, tak aj tá zadná má svoj jednoznačne identifikovateľný svetelný podpis vďaka ostro tvarovanej vnútornej grafike svetiel. V porovnaní s Ibizou sú zadné svetlá výrazne natiahnuté v horizontálnom smere, tvorené sú z dvoch kusov krytov – jeden je pevne spojený s karosériou, druhý je súčasťou piatych dverí.
Testovaný Leon ST bol postavený na 16” kolesách s jednoduchými zliatinovými diskami s 5-lúčovým dizajnom, o ich estetike by sa dala viesť diskusia. Môj názor je, že sa k Leonu veľmi nehodia, pretože sú v kontraste s jeho inak krásnym ostrým dizajnom, tieto základné disky budia dojem krajších plastových puklíc. Disky sú typu „Design“ (30/2), pneumatiky majú rozmery 205/55 R16.
Interiér a multimédiá
Interiér už na prvý pohľad pôsobí moderne, vyvážene a hodnotne. Seat je typický tvrdšími plastmi používanými na palubovke a v interiéri, odôvodnenie nachádzam v ich vyššej odolnosti. Leon však vhodne kombinuje tvrdé materiály s tými mäkkými a poddajnými, napríklad volant je jednoducho perfektný. Tlačidlá na stredovej konzole vraj boli otestované 5-tisíc násobným stlačením, poťahy sedadiel prešli testom simulácie 20-tisícov nasadnutí a vysadnutí. Sú to pozoruhodné čísla a môj subjektívny dojem z interiéru je pozitívny.
Vodič má k dispozícii všetky ovládače bez námahy, ergonómia sedenia je na vysokej úrovni a výhľad z vozidla hodnotím kladne.
Sedieť v Leone síce nepripomína posed v Audi, ale som si istý, že povzbudí sebavedomie. Sedadlá v testovanom vozidle mali manuálne nastavenie polohy, volant sa dá nastavovať v štyroch smeroch.
Keď si kúpite Leon s príplatkovým multimediálnym systém, dočkáte sa rozmerného centrálneho displeja s dotykovým rozhraním. Bez príplatkov je tento displej relatívne malý (5”), ako displej na starom iPhone, okolo neho sú fyzické tlačidlá. Grafika je však veľmi podobná tej, ktorá sa zobrazuje na verzii s veľkým displejom, iba vynecháva niektoré vizuálne prvky a najmä animácie – toto však hodnotím kladne, pretože sa systém zdá byť svižnejší, reaguje zdanlivo rýchlejšie.
Dizajn prístrojovej dosky je vyvážený, červeno-biela kombinácia pôsobí športovo. Medzi nimi je pomerne veľký čiernobiely displej s inverznou grafikou, ktorého zobrazenie je variabilné podľa uváženia vodiča. Medzi nastaveniami tohto zobrazenia sa prepína pomocou tlačidiel na volante.
Zadná časť a kufor
Pasažieri vzadu majú k dispozícii jednoduchšie sedenie na čalúnenej lavici. Stredové sedadlo sa dá sklopiť do lakťovej opierky alebo úplne spoločne s pravým sedadlom. Ak sa sklopí toto sedadlo iba do lakťovej opierky, cez priestor kufra vznikne priezor pre uloženie dlhých predmetov, napríklad lyží. Zadní pasažieri môžu byť teda traja, pričom všetci budú mať k dispozícii pomerne dobré a pohodlné sedenie. Stredné sedadlo je síce užšie a najmenej komfortné, s jeho aktívnym využívaním však nebude problém. Krajné sedadlá majú úchytky ISOFIX, stredné sedadlo nie.
Kufor má veľký objem, po úplnom sklopení zadných sediel narastá na veľmi priaznivý údaj. V tomto ohľade hodnotím Seat Leon ST veľmi pozitívne, pretože jeho vnútorný priestor ponúka nielen veľa miesta, ale aj praktických riešení, pod dvojitou podlahou je rezervné koleso s náradím pre výmenu kolesa, v priestore sú úchytky a bočné vyhĺbené boxy, z kufra sa dajú sedadlá sklopiť potiahnutím za páku. Roleta poschodia batožinového priestoru pracuje ticho a hladko a hoci sa v kufri nedá odložiť do vlastnej priehradky, manipuluje sa s ňou ľahko.
Prekvapilo ma, že sa voda z kolies dostávala až do interiéru cez vnútorné strany blatníkov zadných kolies. Látkový poťah bol doslova mokrý, viď fotku detailu v galérii.
Jazda a motor
Pod kapotou pracuje 1,2-litrový benzínový motor typu TSI s maximálnym výkonom 81 kW (110 koní). Vodič radí cez manuálnu 6-stupňovú prevodovku, poháňaná je predná náprava. Tento motor je vybavený systém StartStop – ak by ste ho nechceli, museli by ste sa zmieriť síce s rovnakým motorom, ale výkonovo obmedzeným na 63 kW (86 koní). V nízkych otáčkach sa motor prejavuje miernymi vibráciami, tie však do interiéru prenikajú iba slabo. Chod 1,2-litrového TSI je veľmi kultivovaný a hladký, nie je potrebné ho vytáčať, aby ste sa rozbehli. Ale keď ho vytočíte, odvďačí sa vám naozaj dlhou dodávkou výkonu a pekným zvukom, ktorý pohladí na duši každého motoristu.
Manuálna prevodovka má dobré rozpočítané stupne, výborne padne do ruky, páka má optimálnu dĺžku a oceňujem jej krátke dráhy radenia. Motor navyše dáva priestor aj na menšie chyby, nič sa nestane, keď ho chvíľami podtočíte alebo naopak vytočíte, stále bude pracovať poslušne bez vibrovania, skákania a iných nepríjemných prejavov.
Výrobcom udávaná spotreba 4,9 l/100 km je optimistická, v praxi je však iba veľmi mierne vyššia. Za určitých okolností, ak motor naozaj podtáčate až k 1500 ot./min., je možné takúto spotrebu dosahovať aj reálne, dlhodobo však stúpne k úrovni do 7 l/100 km. Stále je to výborný údaj, veď ide o benzínový motor.
Počas týždňa testu som najazdil 466 kilometrov, pričom som auto vracal s dojazdom ešte 240 kilometrov. Na palubnom počítači svietila ešte polovica nádrže. Dlhodobo nameraná spotreba bola 7,9 l/100 km, jazdil som prevažne v meste (asi 80% jázd). Najlepšia nameraná spotreba bola 4,8 l/100 km počas jazdy okreskou.
Za posledné mesiace som mal možnosť jazdiť Leon v jeho niekoľkých verziách – motorických aj karosárskych. Považujem ho za jedno z tých lepších áut na trhu a moje pozitívne dojmy sa týkajú aj jazdných vlastností a nastavenia podvozka. Samozrejme, Leon za túto cenu nebude veľmi konkurovať Leonu ST Cupra s 300 konskými silami, ale je nastavený pre každodenné vozenie.
Testovaný Leon môže pôsobiť trocha tuhším a tvrdším dojmom, vzbuduje dojem vyššej odolnosti, čo je na našich cestách pozitívna vlastnosť. V ostrých zákrutách sa veľké kombi nakláňa primerane, nedáva pocítiť pretáčavosť alebo nedotáčavosť. Riadenie je presné, šoférovanie si nevyžaduje prakticky žiadnu silu v rukách. Volant vám určite nevybehne z ruky vplyvom nedostatočne silného posilňovania riadenia, ale nie je tak strmé, aby ste ním mohli vo vysokej rýchlosti jazdiť slalom medzi kužeľmi.
Praktické a pekné auto za 17-tisíc
Seat Leon ST vo verzii s 1,2-litrovým benzínovým motorom TSI a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou je podľa môjho názoru také to ideálne auto na všestranné každodenné využitie. Veď sa len na neho pozrite! Leon je krásny, pôsobí priam luxusne, nedáva navonok tušiť o svojej vnútornej výbave. Veľký kufor s dobrou variabilitou som ocenil v priebehu týždňa hneď niekoľkokrát a ani raz ma Leon nesklamal. A pokiaľ ide o jazdné vlastnosti, dá sa s ním aj zabaviť a užiť si trocha z tej motoristickej vášne, i keď driftovať na parkovisku s ním určite nebudete. ### Technické údaje SEAT Leon ST 1.2 TSI **Motor**: 1.2 TSI 110 k (81 kW) Štart/Stop, 1197 ccm, benzín, 160 Nm**Pohon a podvozok**: pohon predných kolies, predná náprava nezávislá McPherson (oceľové pružiny, hydraulické tlmiče, DCC), zadná náprava polotuhá
**Rozmery (dĺžka/šírka/výška)**:4549/1816/1454 mm
**Rázvor**: 2636 mm
**Pohotovostná/maximálna hmotnosť**: 1233/1800 kg
**Brzdy**: Predné ventilované kotúčové a zadné kotúčové brzdy
**Batožinový priestor**: 587 litrov
**Objem nádrže**: 50 litrov
**Spotreba (mesto/mimo mesto/kombinovane)**: 6,1/4,2/4,9 l/100 km
**Max. rýchlosť**: 197 km/h
**Akcelerácia 0-100 km/h**: 9,9 s
**Emisie CO2**:114 g/km
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia