Ruská Lada chce prostredníctvom nových a modernizovaných modelov obnoviť zašlú slávu automobilky v strednej Európe. My sme sa preto rozhodli vyskúšať mestský hatchback Kalina, s ktorým sme prežili jeden celý týždeň.
Keď neprišiel Mohamed k hore, musela prísť hora k Mohamedovi. Získať auto oficiálnou cestou sa nám nepodarilo, a tak sme sa obrátili na miestny autobazár, v ktorom vystavovali rok starú Kalinu s menej ako 10 000 km na tachometri. Malý hatchback je vo výrobe od roku 2006 a pred 4 rokmi prešiel výraznou modernizáciou. Aj napriek veľkej snahe sa dizajnérom nepodarilo kompletne zahaliť skutočný pôvod auta. Niektoré časti až nápadne pripomínajú Opel Corsa z deväťdesiatych rokov minulého storočia. V minulosti automobilka veľmi úzko spolupracovala s koncernom General Motors a je pravdepodobné, že si Rusi „vypožičali“ niektoré dizajnové a technické prvky pre svoj nový model. Keďže samotný vývoj Kaliny začal už v roku 1993, určité mechanické časti pochádzajú ešte z modelu Samara.
Dizajnom neurazí, ale ani nenadchne.
Exteriér však nepôsobí vyslovene odpudivým dojmom. Dizajnéri navrhli auto, ktorého univerzálny vzhľad využíva jednoduché krivky a ešte jednoduchšie riešenia. Na LED denné svietenie či bi-xenóny môžete zabudnúť, cestu pred autom osvetľujú klasické halogénové svetlomety a úsmevne pôsobí aj 30-centimetrová anténa autorádia s estetickou hodnotou bleskozvodu.
Prehľadná palubná doska je vyrobená z lacnejších materiálov, na ergonómiu sa sťažovať nemôžeme.
Interiér vyzerá ako motoristický remake Päťdesiatich odtieňov sivej. Plasty sú tvrdé a ich spracovanie je na veľmi priemernej úrovni. Páčilo sa nám rozmiestnenie ovládacích prvkov a za zmienku stojí aj úroveň vybavenia. Nechýbali vyhrievané sedadlá, klimatizácia či rádio s Bluetooth, ktoré dokáže prehrávať skladby aj z USB kľúča či SD karty. Veľmi dobrá je tiež priestorová ponuka. Za volant sa bez väčších problémov posadí aj dvojmetrový jedinec, ktorý bude mať vďaka veľkým preskleným plochám perfektný výhľad z auta do všetkých strán. Nie každý si však za volantom Kaliny nájde ideálnu polohu, pretože volant aj sedadlá majú veľmi obmedzené možnosti nastavenia. Na zadných sedadlách je dostatok miesta pre dvoch dospelých cestujúcich. Lavica je navyše sklápateľná v pomere 60:40, vďaka čomu zväčšíte batožinový priestor z 240 dm3 na 550 dm3.
Vysoká nakladacia hrana môže vadiť pri nakladaní ťažších predmetov. Po sklopení zadných sedadiel vzniká nepríjemný schod.
Pod kapotou testovaného auta sme mali silnejší atmosférický štvorvalcový motor (1.6 16V) s výkonom 72 kW, ktorý dokáže 1 080 kilogramovú Kalinu pekne rozhýbať. Obzvlášť v stredných otáčkach je motor dostatočne pružný a má veľmi dobrú odozvu na plynový pedál. Malé prekvapenie nastalo aj pri pohľade na spotrebu, ktorá korešpondovala s údajom od výrobcu. Tento údaj bol počas celého testu stabilný. Priemerná spotreba nemala tendenciu zvyšovať sa ani pri agresívnejšej jazde. Po týždni sa priemerná spotreba ustálila na 6,5 l/100 km. Dojem z jazdy však výrazne kazili podvozok a riadenie.
S výmenou žiaroviek problém nebude, okolo motora je dostatok priestoru.
Pri vyšších rýchlostiach stráca auto na ceste stabilitu a vodič musí venovať zvýšenú pozornosť korekciám smeru. Kvôli nadpriemernej svetlej výške, úzkej stavbe a nízkej hmotnosti je tiež Kalina citlivá na prítomnosť bočného vetra. Značné rezervy sme našli aj v celkovom odhlučnení a nepáčila sa nám ani slabá tuhosť karosérie, ktorá je na úrovni tetrapakovej krabičky od džúsu. Podpriemerná je tiež úroveň bezpečnosti. Na Slovensku je auto dostupné len s 2 airbagmi. Bočné či hlavové nie sú k dispozícii ani za príplatok.
So zvýšenou svetlosťou podvozka sa Kalina nebojí ani ľahšieho terénu.
Lada Kalina splní základné potreby každého nenáročného motoristu, ktorý pravidelne pendluje medzi hypermarketom, mestom a záhradkou. Starší zákazníci tiež ocenia jednoduché technické riešenia a spoľahlivý atmosférický benzínový motor s dobrou priemernou spotrebou. Jediným konkurentom Kaliny je v súčasnosti rumunská Dacia Sandero, ktorá ponúka o triedu lepšie jazdné vlastnosti a vyššiu úroveň bezpečnosti.
**Cena jazdeného vozidla: 7500 €**
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!