Test Alfa Romeo Stelvio: Už nie je o čom pochybovať, ale Taliani sa v detailoch nezapreli.
Toto nie je typické mäkké pohodlné SUV. Alfa Romeo si sebe vlastnou tvrdohlavosťou vybojovala vlastnú interpretáciu tejto kategórie.
Vydané Text: Erik Stríž
Alfa Romeo Stelvio sa postupne stáva etablovaným modelom talianskej automobilky a stále menšou kuriozitou. Názory naň sa rôznia od človeka k človeku, avšak platí, že kto si sadol za volant a odjazdil zopár kilometrov, nevychádza z údivu. Áno, je to návrat Alfa Romeo vo veľkom štýle. V celkom inom, doteraz nevidenom štýle.
Vyskúšali sme Alfa Romeo Stelvio s naftovým aj benzínovým motorom, pričom recenziu naftovej verzie v krásnej červenej úprave si budete môcť prečítať v januárovom vydaní magazínu Auto Motor a Šport (výjde v polovici decembra). Pre web sme vyčlenili plnohodnotný test benzínového variantu s 280 koňmi bublajúcimi pod kapotou.Dizajn a charakter: odlesk histórie a dejavu z Giulie
Už sa o tom písalo veľa, aj my sme v časopise Stelviu venovali nanajvýš dôkladne a jeho dizajnu sme priradili nadmieru veľa pozornosti. SUV od Alfa Romeo je stále považované za akúsi kuriozitu a niečo, čím Taliani odštartovali novú kapitolu histórie značky, ale stáva sa neoodeliteľnou súčasťou modelového portfólia a jej histórie. Nie je to však iba o pútavom dizajne, ale aj o prístupe k autám ako takom.
Ak sa v minulosti Alfe vyčítalo, že to s hmotnosťou modelu 159 prehnala, potom by si malo Stelvio vyslúžiť podobné kritiky. Avšak je to SUV, automobil s vysokým podvozkom a zdanlivo veľkými rozmermi, ktorého hmotnosť sa ustálila na 1660 kilogramoch! To nie je vôbec zlé. Alfa Romeo dokazuje, že to dokopy ide a predvádza to vo forme, ktorú jej môžu závidieť aj prémiové nemecké automobilky. Mohlo by sa zdať, že AMG a M majú seriózny problém, avšak ľudia naklonení týmto značkám si rozhodne nebudú vyberať talianske auto.
Viackrát som sa na internete dočítal, že Stelvio pôsobí ako hatchback s vyšším podvozkom, avšak akonáhle ho uvidíte naživo, je to celkom jednoznačne SUV. Stelvio je na pohľad obrovské, robustné, svalnaté a suverénne, avšak s rozmermi 4687×1903×1648 mm iba o málo presahuje dĺžku Volkswagenu Golf Variant (4567 mm). V tomto prípade platí dokonale, že dizajn zavádza.
Ako bývalý alfista oceňujem, že si Alfa Romeo stále drží svoj typický charakter a hoci v modernej forme, ale predsa stále využíva predĺžené srdce ako masku chladiča. Tento dokonale typický identifikačný prvok nedáva šancu akýmkoľvek omylom s inými vozidlami. Aj dizajn predných svetlometov kopíruje to, čo nám predviedol sedan Giulia.
Čo je na Stelviu do očí bijúce, je veľmi krátky nos. V praxi to znamená, že má vozidlo praktický predný nájazdový uhol, kolesá pomerne blízko k nárazníku a jazdné vlastnosti, ktoré iba ťažko opisovať slovami.
Interiér ako z Nemecka, ale s nedotiahnutými detailmi
Alfa Romeo Stelvio preberá dizajn a materiálové vyhotovenie interiéru zo športového sedanu Giulia. Je to dobré, pretože je perfektným skĺbením talianskeho charakteru a nemeckej kvality. Keby na volante nebolo logo Alfa Romeo, mal by som pocit, že sedím v BMW. Práve s BMW nachádzam v interiéri Stelvia niekoľko podobností, predovšetkým stredový panel s multimediálnym ovládačom a pákou automatickej prevodovky. „Veď toto JE BMW“, musí každého napadnúť. Testovaný model mal interiér v hnedej koži, tejto konfigurácii nemôžem vyčítať absolútne nič.
Kvalitatívne vyhotovenie interiéru je teda na naozaj vysokej úrovni, s alfami spred rokov sa nedá ani len porovnať. Taliani sa očividne inšpirovali nemeckou kvalitou a značke to mimoriadne prospelo. Avšak talianske auta nikdy neboli a zrejme ani nebudú tak sterilné, ako tie nemecké, preto ani Alfa Romeo nepoprela svoju minulosť a nejaké tie detaily sú predsa len svojské.
Môj subjektívny dojem z kvality interiéru je síce dobrý, ale niektoré detaily ostali nedotiahnuté. Napríklad dokonale nepraktická lakťová opierka: aby ste ju otvorili, musíte si takmer vykĺbiť pravé rameno. Dvierka tohto odkladacieho priestoru sú tak nenormálne vysoké, že ak ich chcete otvoriť počas jazdy, odpútavajú pozornosť. Prečo v Alfe skrátka ďalej nekopírovali BMW a nespravili tieto dvierka roztvárajúce sa ako kniha po celej ich dĺžke?
Ďalej tu máme šikovný odkladací priestor na mobil a kľúče pod ovládačmi klimatizácie. Zatvoriť sa dá ľahko a esteticky – stačí ťuknuť do vystúpenej hrany posuvných dvierok a tie sa samé vysunú. Ale ich zasunutie (teda otvorenie priestoru) vyžaduje silu. Naozajstnú silu a až takú, že počas jazdy to otravuje. Najprv som si myslel, že niečo robím zle, ale ono je to naozaj takto spravené.
Nemôžem tiež nespomenúť páčky za volantom. Sú skvelé v tom, že majú nezvyčajne dlhé prevedenie, vyzerajú krásne a keď sa rozhodnete radiť stupne prevodovky pomocou nich, budete sa cítiť ako v naozajstnom športovom aute. Ale od ostatných pák za nimi sú oddelené tak malým priestorom, že vám budú zavadzať pri každom zapínaní smerových svetiel.
Motorizácia, pôžitok z jazdy a vŕzganie podvozka
Testovaná Alfa Romeo Stelvio mala čierny lak karosérie a pod kapotou s priečnou tyčou benzínový motor. Jeho technické parametre sú mimoriadne, uznajte: výkon do 206 kW (280 koní), 400 Nm krútiaceho momentu, pohon všetkých štyroch kolies Q4, 8-stupňová automatický prevodovka, zdvihový objem motora 1995 cm3, zrýchlenie už za 5,7 sekundy. Testovaný model disponoval funkcionalitou DNA, teda voľbou jazdných režimov pomocou otočného voliča na stredovej konzole. Režim D ponúka vysokú mieru športovosti, N je akýsi normálny režim a A reprezentuje apel na ekonomickú/ekologickú jazdu. V každom z týchto režimov sa Stelvio na ceste správa výborne a na podnety vodiča reaguje promptne. Režim A, pochopiteľne, z dynamiky uberá v prospech znižovania spotreby a emisií výfukových plynov, avšak aj v tomto jazdnom móde si jazdu užijete.
V déčku sa reakcie prevodovky, elektrohydraulických bŕzd, podvozka a riadenia menia priam dramaticky. Už pri nastavení tohto režimu započujete, že motor pracuje inak. Automatika umožňuje vyššie otáčky motora, preto reaguje rýchlejšie a pružnejšie. Je úplne jedno, či zrýchľujete z nuly alebo z rýchlosti 100 km/h, Stelvio poslúcha na každý pokyn, ktorý mu vodič adresuje prostredníctvom akceleračného pedála.
Kvality Stelvia nie sú iba o rýchlosti a zrýchľovaní, presvedčivý je predovšetkým v zákrutách, ktoré vyberá prekvapivo ľahko. Vodič môže nadobudnúť dojem, že ani nesedí v SUV, ale skôr v športovo ladenom hatchbacku. Pri ostrej zákrute vo vysokej rýchlosti očakávate plávanie, ale Alfa doslova zaborí nos a dokonale kopíruje otočenia volantom. Necítiť nedotáčavosť, pretáčavosť, toto auto drží na ceste dokonale. Až to prekvapuje. Stelvio posiela väčšinu sily motora na zadnú nápravu a po dokončení vyberania zákruty vyštartuje priam raketovo vpred.
Osobne mi prekážalo citeľne tuhé nastavenie podvozka, ktoré je však pre Alfy typické. Sedadlá sú pohodlné a masívne, ale nedokážu stlmiť tie nárazy, ktoré vchádzajú do interiéru pri každom prejazde nedokonalosťami vozovky.
Prekvapilo ma, že testovaná Alfa Romeo Stelvio vŕzgala aj napriek tomu, že išlo o kus s 10-tisíc kilometrovým nájazdom. Po týchto kilometrov sa už mohlo vozidlo zabehať a ani zďaleka by sa na ňom nemali prejavovať akékoľvek známky opotrebovania, únavy materiálu alebo čohokoľvek iného, čo by malo negatívny vplyv na pocit z jazdy. Keď som prechádzal cez spomaľovač, vŕzganie zo zadnej časti bolo tak výrazné, že ani zapnuté rádio ho neprehlušilo. Som si pritom istý, že tieto zvuky nemali pôvod v interiéri, napríklad v plastoch, ale prichádzali od podvozka.
Zhodnotenie
Alfa Romeo Stelvio nie je to pohodlné SUV, za ktoré ho niektorí majú. Je to pomerne tvrdé športové SUV, ktoré oslovuje výbornými jazdnými vlastnosťami, skvelými brzdami, pekným interiérom a sebavedomým dizajnom. Taliani nezapreli svoju povesť a nedotiahli detaily do dokonalosti, ale logá Alfa Romeo sú doslova všade, imidžu sa očividne venovalo veľa pozornosti a úsilia. Keby som chcel športovo ladené SUV, Stelvio by bolo rozhodne medzi kandidátmi na kúpu, ale neviem zaručiť, že by som si ho nakoniec aj vybral. Za najväčšiu slabinu Stelvia považujem slabší komfort spôsobený tvrdým charakterom podvozka, ktorý robí jazdu po našich mestách plnou vibrácií a otrasov. Pravdou však je, že fanúšikovia talianskych áut budú jasať tak či tak a budú si ho kupovať bez ohľadu na to, čo kto napíše. V tom tkvie sila značky Alfa Romeo.Technické údaje Alfa Romeo Stelvio 2.0 Turbo Q4 First Edition
Motor: benzínový, preplňovaný, R4, 16V, 1995 cm3Výkon: 206 kW/280 koní pri 5250 ot./min.
Krútiaci moment: 400 Nm pri 2250 ot./min.
Spotreba (mesto/diaľnica/kombinovane): 8,9 / 5,9 / 7,0 l/100km
Priemerná spotreba počas testu: 13,2 l/100 km
Emisie CO2: 161 g/km
Rozmery: 4687×1903×1671 mm (dך×v)
Rázvor náprav: 2818 mm
Prevádzková hmotnosť: 1 836 kg
Objem palivovej nádrže: 64 l
Max. rýchlosť: 230 km/h
Zrýchlenie 0-100: 5,7 s
Objem kufra: 525 / 1600 l
Cena (základ/verzia od/test): 39900 / 53100 / 55630 €
Konkurenti: Porsche Macan S, Audi Q5, Mercedes GLC Coupé, BMW X4
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia