Test Seat Arona 1.0 TSI: Zhmotnenie aktuálnych trendov
Seat Arona zhmotňuje aktuálne trendy v autopriemysle a zákazníckom dopyte: estetický crossover s úsporným motorom a veľkým kufrom je vskutku presvedčivý.
Vydané Text: Erik Stríž
Keď Seat prišiel s crossoverom Arona, vyvolal na internete prekvapivo pozitívne reakcie. Zvyčajne sa anonymní komentujúci neboja zverejniť kritiku k dizajnu a typu noviniek, tentokrát však španielska automobilka s nemeckou technikou oslovila aj ich.
Vonkajší dizajn a charakter
Kúpiť si novú Aronu znamená akceptovať každodenné pohľady okoloidúcich. Tento automobil svojím vyladeným dizajnom a praktickým vyhotovením karosérie púta pozitívnu pozornosť. Mohlo by sa zdať, že prísne kopíruje dizajn a charakter modelu Ateca, avšak akonáhle sa tieto dva automobily postavia vedľa seba, rozdiel v ich veľkosti priam bije do očí. Arona je viditeľne menšia, kompaktnejšia, práve toto bude dôvod ku kúpe. Je totiž šikovnejšia a obratnejšia, pritom si udržiava vysoký podvozok (až 190 mm!), skutočne veľký batožinový priestor (400 litrov), skvelú výšku posedu.Rozpačitý interiér
Arona veľmi presvedčivo klame o svojich vlastnostiach. Vyzerá skoro ako terénne auto, má však výlučne pohon predných kolies, hoci by platforma MQB A0 umožňovala aj 4×4. Výrobca pritom šetril kde sa dalo, v základe dostanete Aronu vzadu s bubnovými brzdami! Aj napriek väčším rozmerom má pod kapotou iba litrový trojvalec a hoci na prvý pohľad pôsobí prémiovo až luxusne, v interiéri sa stretávame skôr s nepoddajnými tvrdými plastmi a nie celkom praktickými odkladacími priestormi. V tomto ohľade si Arona môže podať ruku s Kia Stonic. V priestore pre vodiča a spolujazdca chýba napríklad priestor pre odkladanie okuliarov, zato je tu bezdrôtová nabíjačka na mobil.
Veľmi nešťastne, takmer pod pákou ručnej brzdy, je dvojica držiakov na nápoje a úzke plechovky, avšak bez možnosti prekrytia. Lakťová opierka má šikovné rozmery a možnosť nastavenia jej dĺžky, ale jej vnútorný priestor je malý, takmer nepoužiteľný. Všade chýbajú madlá, ktoré by pri nastupovaní a vystupovaní ocenil nielen dôchodca, ale aj my, 30-roční starci.
Pasažieri vzadu majú pevnú čalúnenú lavicu bez lakťovej opierky, operadlá sa sklápajú v pomere 3:2/3:1. Sedenie v Arone je vzadu aj vpredu komfortné, schopné plniť svoju funkciu aj na dlhých cestách, nevymyká sa však z priemeru. Batožinový priestor je veľký, až 400-litrový, chýbajú v ňom praktické prepážky a boxy a poschodie je jeden nepoddajný kus šnúrkami pripevnený o kufrové dvere. Pre porovnanie, Stonic má kufor veľký 352 litrov, Peugeot 2008 350 litrov.
Motorizácia: Liter úplne stačí
Nami otestovaná Arona disponovala manuálnou prevodovkou a iba litrovým trojvalcovým motorom. Mohlo by sa zdať, že na taký crossover to nie je ideálna kombinácia, ale po týždňovej skúsenosti a vyše 500 kilometroch tento predsudok spoľahlivo vyvracia. Týmto nájazdom sme, mimochodom, spotrebovali jednu nádrž benzínu.
Benzínový TSI je tradične veľmi tichý a kultivovaný, iba okolo 1500 otáčok za minútu do interiéru prenikajú vibrácie. Pružnosť tohto motora je výborná, Arona zrýchľuje promptne aj vtedy, keď je už na tachometri 100 km/h a zdá sa, že ani 5000 otáčok za minútu ju ešte nebolí. Spotreba medzi 6 až 8 l/100 km je prijateľná, pri manuáli je finálny údaj o spotrebe priamo závislý na vodičovi. V každom prípade mu bude Arona po vôli, avšak nie je to športové vozidlo, má vyšší podvozok a je to cítiť pri každej ostrej zákrute.
Čo neoslovilo, bola príliš mäkká a až na vrchu zaberajúca spojka. Po týždni si na to vodič úplne zvykne a jej mäkkosť nerieši, avšak prvé kilometre pripomínajú jazdu na staršom aute. Celkovo sa Arona ovláda ľahko, posilňovač riadenia bez problémov porovnám s Mercedesmi, ale subjektívne pôsobí riadenie ako nie veľmi precízne. Budem sa opakovať, že Arona nie je športové auto – minimálne nie v tejto konfigurácii. Taká Arona FR má adaptívne tlmiče a jazdné režimy Seat Drive Profile, čo športovej dynamike vozidla nepochybne prospeje.
Zhodnotenie
Arona, Stonic, Kona alebo Peugeot 2008? Seat má svoje nespochybniteľné klady, v porovnaní s konkurentmi je však akousi srdcovkou. Predovšetkým krásny dizajn, pekný interiér, veľký kufor a vyšší podvozok, to všetko hrá v rozhodovaní o novom aute významnú úlohu.
Testovaný model XCELLENCE bol vybavený pútavými 17-palcovými diskami Dynamic Nuclear Grey, cúvacou kamerou, multimediálnym centrom s farebným displejom, bezkľúčovým systémom, funkciou Park Pilot a čiernobielym inverzným displejom pred volantom, avšak v celkovej cene viac ako 20-tisíc eur. Za túto cenu som očakával o niečo hodnotnejší interiér, precíznejšie riadenie a budem krutý: aj o kúsok lepšiu spotrebu!
Technické údaje Seat Arona XCELLENCE 1.0 TSI CR 6-G 85kW
Motor benzínový preplňovaný R3, 999 cm3Výkon 85 kW (115 k) pri 5000-5500 ot./min.
Krútiaci moment 200 Nm pri 5000 -5500 ot./min.
Pohon a podvozok: 6-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu torzná priečka.
Brzdy kotúčové. Pneu. 205/55 R 17.
Batožinový priestor 400 dm3
Rozmery: 4138×1780×1552 mm, rázvor 2 566 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 187/1 710 kg, objem nádrže 40 l.
Najvyššia rýchlosť 182 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,8 s
Spotreba 9 / 4,4 / 5 l /100 km
Emisie CO2 114 g/km
Cena od/testované auto: 18 660 €/20 692 €
Konkurenti: Peugeot 2008, Hyundai Kona, Kia Stonic
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia