Test Opel Crossland X: Zbohom, Meriva!

Otestovali sme Crossland X, ktorý je nevyhnutným evolučným nástupcom populárnej Merivy. Jeho naftový motor sa ukázal ako kultivovaný, pružný a nenáročný spoločník.
Vydané  Text: 

Zmena prístupu a zamerania automobiliek na segment SUV spôsobuje, že viaceré typické segmenty akoby vymierali. Platí to najmä pre vany, z ktorých sa stávajú kompaktné SUV. Jedným z príkladov je Opel Meriva, ktorá sa premenila na Crossland X.

Odchod modelu Opel Meriva do automobilovej histórie asi najviac zarmúti nemeckých dôchodcov, u ktorých vraj bola celkom populárna. Ktovie či pre zvýšenú pozíciu sedenia, jednoduché nastupovanie, alebo pre zadné dvere, ktoré sa otvárali proti smeru jazdy a vytvárali tak veľký vstupný otvor. Pravdou je, že Meriva bodovala veľkým vnútorným priestorom a slušnou variabilitou, darilo sa jej aj v oblasti spoľahlivosti. To je vysoko nastavená latka, cez ktorú musí preskočiť nový Crossland X.

Kategória menších SUV či crossoverov hustne a Opel chce rozdať karty skôr, ako sa mu do revíru „nasáčkujú“ konkurenti ako Kia Stonic, Hyundai Kona, prípadne Škoda Karoq. Potom dostanú zákazníci priveľa možností voľby. Zatiaľ treba vyťažiť zo záujmu maximum. A Crossland X má čo ponúknuť.

Farebne odlíšená strecha vďaka chrómovej lište strecha pôsobí, akoby sa nenápadne vznášala nad karosériou.


Priekopník spolupráce

Zavŕšenie začlenenia značky Opel do francúzskej skupiny PSA patrí medzi aktuality tohto leta, no spolupráca medzi týmito automobilkami trvala už dlhšie. Prvým ovocím tejto spolupráce je práve Opel Crossland X. Dizajnovo sa inšpiroval modelom Opel Adam, z ktorého čerpala najmä línia strechy, ktorá v podobe chrómovanej lišty na zadnom stĺpiku dramaticky klesá a možno aj bez preháňania môžeme povedať, že vytvára tvar pripomínajúci kupé.

Opel vtlačil do vozidla mnohé zo svojich typických pečatí, pre ktoré ho máme radi. Vodič aj spolujazdec môžu sedieť na sedadlách s ortopedickým certifikátom, čo ocení ich chrbát najmä na dlhších cestách. Trochu horšie je to s komfortom sedenia na zadných sedadlách, ktoré sú možno až priveľmi ploché. Na druhej strane musíme priznať, že vnútorný priestor nás veľmi príjemne prekvapil. Aj so 190 cm sme mali dosť miesta na hlavu aj na nohy, čo v tejto triede nebýva štandardom.

Prístrojová doska ostáva verná klasickým ukazovateľom, displej zobrazuje iba údaje z palubného počítača.
Prístrojová doska ostáva verná klasickým ukazovateľom, displej zobrazuje iba údaje z palubného počítača. (foto: PANER)


Interiér je relatívne jednoduchý, no praktický a všetky drobnosti ako okuliare, mobilné telefóny či peňaženka si rýchlo našli svoje miesto.

Keď spomíname mobilné telefóny, tak Opel myslel aj na možnosti ich pripojenia a spolupráce s vozidlom. Túto úlohu vyriešil s dostatočným prehľadom, takže neprídete o žiadnu z vymožeností prepojeného sveta. Opel intenzívne pracuje aj na prepojených asistenčných službách, takže ak si s autom nebudete vedieť poradiť, stačí stlačiť tlačidlo na strešnej konzole a vďaka systému OnStar sa prepojíte s operátorom. Naše skúsenosti s touto službou vravia, že ak vám náhodou nepomôžu hneď, tak hľadajú riešenie a volajú vám naspäť.

Napriek kompaktným rozmerom vozidla nájdete vzadu dosť miesta, sedadlá sú ploché.
Napriek kompaktným rozmerom vozidla nájdete vzadu dosť miesta, sedadlá sú ploché. (foto: PANER)


Jazdné vlastnosti sa odvíjajú od koncepcie vozidla. Vyššie ťažisko neoklamete a v tejto triede sa o to automobilky ani veľmi nesnažia. Zameriavajú sa najmä na rodiny a tým viac vyhovuje pokojnejší jazdný štýl. Ten podporuje aj naftový motor, jeho zvuk do interiéru veľmi neprenikal a nároky na palivo neznamenajú väčší zásah do rodinných rozpočtov. Jazdiť pod 6 l/100 km nie je v tomto prípade žiadne umenie. Akurát by sme privítali kratšie dráhy radenia manuálnej prevodovky. To bol asi jediný moment, keď sa prejavil negatívny vplyv spolupráce s Francúzmi.



Schopnosti Crosslandu sa prejavujú najmä na bežných cestách, kde jazdí pohodlne a bez väčších problémov zvláda odpružiť drvivú väčšinu slovenských cestných nerovností. Do terénu s ním veľa majiteľov jazdiť asi nebude, no prašná cesta k jazeru, štrková na chatu či lesná na piknik nepredstavujú prekážku, ktorá by mala rozhodiť jeho inak pokojnú a nekonfliktnú povahu.

Náš názor

Pokiaľ vás Opel Crossland osloví dizajnom, tak ostatné atribúty vás nesklamú. Vnútorným priestorom a koncepciou pokojne nadviaže na Merivu, plastovými prvkami pridáva náznak dobrodružstva. A to dnes mnohí zákazníci očakávajú.





Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.