Test Hyundai Tucson Shadow 2.0 CRDi: Také poctivé SUV

Hyundai Tuscson je v našich končinách fenomén. Je cenovo relatívne dostupný, má krásny dizajn, kvalitný a priestranný interiér, veľký batožinový priestor a za jeho volantom sa cítite bezpečne.
Vydané  Text: 
Tentokrát som od značky Hyundai prevzal Tucson vo vyhotovení Shadow, ktorého kampaň práve beží v TV a na internete. Čo odlišuje verziu Shadow od štandardného Tucsona? Veľa toho nečakajte, Tucson je stále ten istý šikovný fešák ako predtým. Shadow obsiahol navigáciu a cúvaciu kameru, perforovaný kožený volant, prešívanie sivou niťou a doplnky v interiéri vo farbe Light Cool Metal. Maska chladiča má matný metalický povrch, vyzerá výborne. Shadow má navyše vždy šedé kryty spätných zrkadiel – aj vtedy, keď je zvyšok karosérie lakovaný v bielej.

Tucson je našom trhu dobre známy a stabilný hráč, spoločne s KIA Sportage predstavuje akýsi lepší štandard medzi kompaktnými SUV je prirodzené, že sa Hyundai snaží upútať pozornosť na svoj model aj podobnými akciami, akou je aktuálne limitovaná edícia Shadow.



Hyundai Tucson má dobré jazdné vlastnosti, veľmi príjemnú spotrebu paliva, má praktický a hodnotný interiér a veľký batožinový priestor, ktorý nachádza uplatnenie snáď každý jeden deň. Ako majiteľ nového domu, na ktorom je vždy čo vylepšovať a dorábať, považujem Tucson za také ideálne chlapské auto. Veď sa len pozrite: je pekné, dá sa ním pochváliť, má vysokú bezpečnosť a vyspelú techniku, môžete v ňom voziť rodinu a aj stavebný materiál, bez problémov sa doň posadia aj štyria vysokí muži bez toho, aby robili kompromisy v pohodlí. Celkovo je v Tucsone priestor pre piatich pasažierov vrátane vodiča a k tomu takmer päť hektolitrov (488 l) objemu za druhým radom sedadiel.

Interiér bez výčitiek

Tucson Shadow, ktorý som prebral na redakčný test pre Auto Motor a Šport, bol vybavený čiernym interiérom s textílnym čalúnením. Šedé prešívania sú znakom edície Shadow. Interiér nepôsobí luxusne, ale veľmi solídne a kvalitne. Použité plasty sú prevažne príjemné mäkké a pôsobia odolne. Oceňujem, že sa výrobca vyhýba lesklým plochám, tie matné povrchy sa udržiavajú ľahšie, nie je na nich tak vidieť prach.

Vysoký posed a skvelý výhľad sú dve veci, ktoré sú typické pre každú jednu verziu Tucsona, Shadow nemôže byť výnimkou. Jediná vec, ktorá mi na Tucsone chvíľami prekážala, bola potreba väčšou silou zabuchnúť kufrové dvere. Keď som ich nechal padnúť vlastnou váhou, na prvý pohľad vyzerali zatvorené, avšak na displeji pred displejom mi svietila informácia, že je potrebné kufor zavrieť ešte raz. Počas týždňa sa mi to stalo asi päťkrát. Je to o zvyku, ale v dnešnej dobe a s autom za vyše dve desiatky tisíc eur už nechceme trieskať dverami. Výbava testovaného auta totiž neobsiahla elektrické zatváranie. Za príplatok si môžete zadovážiť automatické dvere batožinového priestoru. Ak sa tesne pri kufrových dverách aspoň 3 sekundy nachádza človek s kľúčom Smart Key vo vrecku, kufor sa automaticky otvorí.



Pohon a podvozok

Testovaný automobil bol vybavený 2-litrovým naftovým motorom, pohonom všetkých štyroch kolies a manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Je to dobrá kombinácia a po skúsenosti s týmto manuálom tvrdím, že môže byť zaujímavý aj pre ľudí, ktorí bežne preferujú automatiku. Radiaca páka v Tucsone (rovnako ako aj v i30) je krátka, má perfektne spracované drážky, takže sa s ňou manipuluje veľmi ľahko. Stačia vám dva prsty. Skvele je nastavené aj odstupňovanie prevodovky – Hyundai akoby toleruje všetky prehrešky vodiča proti otáčkam motora, skrátka jazdí komfortne bez ohľadu na to, že ho občas podtočíte alebo naopak vytočíte k 5-tisícom. To znamená, že ak auto dostane do rúk sekretárka a bude musieť vyjsť na obchvat mesta do kopca, nemala by mať s manuálom v Tucsone problém. Dvojlitrový naftový motor síce nie je tak tichý ako benzínové agregáty, neprejavuje sa však nijako nevhodne alebo hlučne. Osobne ma na Tucsone zamrzelo, že pri jazde pod 2-tisíc otáčok prenikajú do volantu a celkovo do interiéru pomerne výrazné vibrácie. Je to znak toho, že by ste mali podradiť.



Tucson tradične odporúča, či by ste mali preradiť. Keď ho však poslúchate, dostavuje sa spomínané vibrovanie. Hyundai by chcel, aby malo jeho SUV čo najnižšiu spotrebu a preto odporúča preradiť vyššie už pri asi 1800 otáčkach motora.

Tucson ponúka možnosť nastavenia režimu riadenia Normal a Sport, veľa zmien by ste však nemali očakávať. To, čo zmenou režimu dosiahnete, je zmena reakcií vozidla na točenie volantom. V športovom režime riadenie reaguje o niečo promptnejšie a strmšie, nie je to však taký rozdiel, aby ste ho s nadšením predvádzali kamarátom.

Pohon všetkých štyroch kolies 4WD je praktický a zábavný, ale keď s autom jazdíte iba v meste, jeho význam bude otázny. Ja som ho lepšie prevetral na blatovej ploche na bratislavských Boroch, kde sa prejavil ako spoľahlivý a predovšetkým veľmi zábavný. Ak máte potešenie z pretáčania zadku auta na klzkom povrchu a radi odhadujete, kedy zaberá asistenčný systém ESP, Tucson bude pre vás zaujímavým kúskom. ESP sa dá aj vypnúť, vtedy je tej zábavy ešte o trochu viac. Najviac však pohon všetkých štyroch oceníte pri ceste na chatu, ktorá sa nachádza mimo dobrých ciest, kde takmer zaručene nezapadnete.

Podvozok Tucsona je príjemne mäkký, tlmiče vynikajúco reagujú na nerovnosti vozovky. Je to také to poctivé SUV, v ktorom sa budete cítiť bezpečne a pohodlne. Má nezávislé zavesenie kolies na oboch nápravách, vpredu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie a hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom. Taký dobrý základ pre akýkoľvek jazdný štýl. Testovaný Tucson bol postavený na pneumatikách Hankook Ventus Prime^2 s rozmermi 225/60 R17, osadené boli na 17-palcových diskoch s elegantným 10-lúčovým dizajnom. Vpredu aj vzadu sú, samozrejme, kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením.

Zhodnotenie

Po týždňovom používaní som vozidlo odovzdával s prakticky prázdnou nádržou, vyjazdil som 779 kilometrov s priemernou spotrebou 7,9 litra (uvedenou na displeji palubného počítača). Objem palivovej nádrže Tucsona je 62 litrov, čo zodpovedá výsledku testu.

Hyundai Tucson je stabilný hráč, overený praxou a stále celkom dostupný. Naše hodnotenie nemôže byť negatívne, pretože vecí, ktoré by sa tomuto kompaktnému SUV dali vyčítať, ani zďaleka nie sú závažné. Ešte stále by Tucson mohol mať o niečo nižšiu spotrebu, viac šikovných doplnkov v interiéri po vzore Škodovky a jej Simply Clever riešení, možno o trocha menej plastov v interiéri. Nie sú to však veci, ktoré by mali byť dôvodom na odmietnutie kúpy.





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia