TEST BMW i8 – Vitajte v 21. storočí!

Hybridné vozidlá, či už s plug-in možnosťou nabíjania, alebo bez nej, vznikajú väčšinou preto, aby všetkým naokolo ukázali, že sú úsporné. BMW i8 je iné. Úplne iné.
Vydané  Text: 
Auto vyzerá ako z inej planéty. Prinajlepšom ako štúdia, ktorej sa podarilo utiecť z vývojových laboratórií. Ak neviete, že za prednými sedadlami pracuje 1,5-litrový turbom dopovaný trojvalec, ktorému pri štarte pomáha elektromotor a na predné kolesá posiela výkon samostatný elektromotor, poviete si, že v tom aute musí byť minimálne riadne našliapaný 6-valec. Je to však inak.


Zladiť tri motory bola práca hodná Nobelovej ceny. Trojvalce sa do áut dostávajú čoraz častejšie a už nie sú takým postrachom. V BMW z neho vyžmýkali 170 kW (231 k). To by stačilo na slušnú dynamiku. Pridajte k tomu 96 kW (130 k) elektromotora vpredu. Zrazu tu máte hybrid, ktorý vám kedykoľvek vyčarí úsmev na tvári. K futuristickému vzhľadu patrí nastupovanie cez krídlové dvere. Čo i len so zvyškami ohybnosti ladne vkĺznete, neprestanete sa diviť. Nemci mysleli na to, že pokým nazbierate cca 140 000 eur na základnú výbavu, nemusíte mať už ani telo atléta, ani maximálne 180 cm. Aj so 190 cm sme sa pohodlne usadili a nemuseli sme posúvať sedadlo na doraz dozadu. Chýba iba viac odkladacích priestorov. Mini batožinový priestor dopĺňa miesto na zadných sedadlách. Ľudí tam neposielajte. Batožine sa tam páčiť bude.


Nabíjať či užívať? Ak je vaša obľúbená kaviareň v obchodnom centre s nabíjačkou, tak určite. Dostanete cca 20 km elektrického dojazdu a vďaka tomu pre vás neplatia obmedzenia na vjazd do centier miest. Batérie dobijete aj pri rýchlej jazde po diaľnici, policajtom sa to však vysvetľuje ťažšie. Inak stačí tankovať vysokooktánový benzín.


Ako to jazdí? Fantasticky! S ľahkým riadením, nízkym ťažiskom, vynikajúcou obratnosťou a ovládateľnosťou si v športovom režime s dynamitom za chrbtom užijete pocity pravého športového auta. Nízka karbónová karoséria potláča odpor vzduch. Tvary robia všetko na jeho ideálne prúdenie. Spotreba? Okolo 8 l/100 km. A ešte dostanete aj štátnu dotáciu 3 000 eur! Na športové auto, ktoré jazdí ako zo sna a ukazuje, že hybridy vonkoncom nie sú nudné a nevyžadujú si špeciálnu obsluhu. Takto si predstavujeme 21. storočie.

Technické údaje


Motor: prepĺň. benz. R3, 1 499 cm3 + elektromotor
Výkon: 170 kW (231 k) pri 5 800 ot./min. + 96 kW (131 k) pri 4 800 ot./min.
Krútiaci moment: 320 Nm pri 3 700 ot./min. + 250 Nm od 0 ot./min.
Výkon systému: 266 kW (362 k)
Pohon a podvozok: 6-st. aut. prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu dvojité trojuholníkové ramená, vzadu viacprvkové zavesenie, priečny stabilizátor vpredu aj vzadu. Brzdy vpredu aj vzadu kotúčové s vnútorným chladením. Pneu 195/50 R20 vpredu, 215/45 R20 vzadu.
Batožinový priestor: 154 dm3
Rozmery: 4 689 × 1 942 × 1 293 mm, rázvor 2 800 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť 1 485/1 855 kg, kapacita Li-ion batérií 7,1 kWh, na 80 % nabitá za menej ako 2 hodiny.
Najvyššia rýchlosť: 250 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 4,4 s 
Spotreba: 2,1 l/100 km, 11,9 kWh/100 km
Emisie CO2: 49 g/km
Cena/testované auto: 138 250 €/156 308 €




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Inzercia