Test Renault Koleos 2.0 dCi 175 4×4 (2017): Predovšetkým pohodlne

Renaulty boli dlhodobo známe svojím pohodlím a ponechali si ho aj v triede SUV. Vynovený Koleos s dvojlitrovým naftovým motorom je toho najlepším dôkazom.
Vydané  Text: 
Nová generácia Renaultu Koleos dostala tvary, ktoré môžeme pokojne označiť ako nadčasové a v kombinácii so sýtou modrou farbou sa za ním ľudia otáčali. Keď k tomu pridáte obrovské svetelné plochy na zadnej časti, máte o pozornosť postarané.



Vašu pozornosť, avšak v negatívnom zmysle, si bude vyžadovať aj ovládanie infotainmentu. Mnohé funkcie sa ovládajú prostredníctvom veľkého dotykového displeja, čo nepovažujeme za najšťastnejšie riešenie. Na rozmiestnenie tlačidiel si viete zvyknúť, no kým sa naučíte všetky kroky na obrazovke, trvá to dlhšie. Nehovoriac o tom, že tlačidlá na displeji sa na cestách s nerovným povrchom horšie triafajú a nemajú priamu reakciu. Ovládanie za jazdy tak odvádza pozornosť a pohľad od cesty viac, ako by sme očakávali. Najmä zo začiatku, kým si zvyknete, kde hľadať jednotlivé funkcie. Musíme však uznať, že displej má vysoké rozlíšenie, čo pomáha najmä pri navigácii.

Celkové stvárnenie interiéru napovedá, že Renault to s displejmi myslí vážne. Displejom je totiž aj hlavný ukazovateľ v strede prístrojovej dosky. Podľa vlastných predstáv si na ňom môžete nastaviť, či sa chcete pozerať na digitálny rýchlomer a okolo neho stupnicu otáčkomera na to, ako ekologicky jazdíte, alebo na stupnicu rýchlomera. Na klasické dve stupnice rýchlomer a otáčkomer zabudnite. Také sa v Renaulte už nenosí. Taktiež sa nenosí ani stále zobrazenie vonkajšej teploty. Tú vidíte iba na domácej obrazovke na stredovom displeji. Nuž, pokrok nemusí byť spojený vždy iba s príjemnými momentami.



Pozor na otáčky

Koleos má aj svoje silné stránky. Nimi sú veľmi pohodlné sedadlá s dostatkom priestoru vo všetkých smeroch. Nás potešila aj možnosť nabíjať vzadu dve zariadenia cez USB, čo je v čase mobilov a tabletov takmer nevyhnutné. Zadné sedadlá majú aj možnosť nastavenia sklonu operadiel, čo zvyšuje komfort cestovania. Nepotešia len silnejšie rázy od nerovností, ktoré zadní cestujúci vnímajú intenzívnejšie než predná dvojica. O celkovom komforte jazdy svedčí aj to, že na dlhších jazdách posádka často a pokojne zaspávala. Zo spánku ju nebudili ani asistenčné systémy. Varovanie pred opustením jazdného pruhu vydáva cez reproduktory decentný zvuk, ktorý smeruje iba k vodičovi.

Variabilita priemerne veľkého batožinového priestoru je na priemernej úrovni, čo znamená, že zadné operadlá sklopíte páčkou z batožinového priestoru, no nevytvoria rovinu. Skoku sa nemusíte obávať, skôr šikmej plochy. Pod dnom čaká na drobnosti viacero schránok.



Dvojlitrový naftový motor sa reálnou spotrebou na úrovni 6,7 l/100 km ukazoval ako príjemný spoločník. Do interiéru jeho zvuk veľmi neprenikal, potiahol primerane k výkonu a hmotnosti, no pri jazde sme museli dávať pozor na jeho pracovné otáčky. Pod 1 500 ot./min. s ním nebola reč a v celom rozsahu otáčok akoby až priveľmi cítil, že sa musí vyrovnať s 1,8 t hmotnosti. Renault myslel aj na to, že motoru nízke otáčky veľmi nevoňajú, a tak ako jeden z mála výrobcov reálne odporúča aj momenty, keď má vodič podradiť. Za to ho musíme chváliť. Dynamiky sme si z motora veľa neužili, na druhej strane oceňujeme jeho nízku spotrebu. A to sme Koleosa prehnali aj po diaľnici, kde sa prejavil väčší vnútorný hluk, mestom a po okresných cestách. Čiže po všetkých druhoch vozoviek, na ktorých sa bude počas svojho aktívneho života pohybovať.

K tomu pridajte sebavedomý pohon všetkých kolies, ktorý dodal aliančný súrodenec Nissan a máte auto, ktoré síce nebude trhať asfalt, možno dlhšie potrvá, kým si porozumiete s jeho dotykovým ovládaním, no ak vám ide predovšetkým o pohodlie a primerane nízku spotrebu, môžete s ním vyhrať.


Technické údaje | Renault Koleos 2.0 dCi 175 4×4

Motor preplň. naftový R4, 1 995 cm³
Výkon 128 kW (175 k) pri 3 750 ot./min.
Krútiaci moment 380 Nm pri 2 000 ot./min.
Pohon a podvozok: 6-st. man. prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu multilink.
Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneumatiky 225/60 R18.
Batožinový priestor 498/1 706 dm³
Rozmery:4 673 × 2 063 × 1 678 mm, rázvor 2 705 mm, prevádzková/celková hmotnosť 1 735/2 250 kg, objem nádrže 60 l
Najvyššia rýchlosť 202 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 10,7 s 
Spotreba 6,0/4,9/5,3 l/100 km
Emisie CO₂ 140 g/km
Cena/testované vozidlo 32 490 €/33 060 €
Konkurenti: Mazda CX-5, Kia Sportage, Ford Kuga




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Inzercia