Test Seat Ibiza FR 1.0 TSI: Zábava po novom

Najnovšia Ibiza si s dizajnom potykala a vo svojej triede je určite oživením.
Vydané  Text: 

Seat Ibiza vždy patril medzi malé autá, ktoré mali v sebe emocionálny náboj. Nečudo, veď ich vyrábajú temperamentní Španieli. Zisťovali sme, aké emócie sa im podarilo zakomponovať do novej generácie Ibizy, ktorá prichádza na novej podvozkovej platforme A0.



Test vyšiel v magazíne auto motor a šport 9/2017

Najnovšia Ibiza si s dizajnom potykala a vo svojej triede je určite oživením. Názor na jej krivky a proporcie si spravte sami, my len dávame do pozornosti, že zadný prelis, ktorý sa tiahne od zadných dverí k zadným svetlometom, tvorí najostrejšiu hranu v automobilovom priemysle. Či to neprekáža pri bočnom náraze, sme neskúšali. Musíme však povedať, že nie je natoľko ostrá, aby ste si na nej pri zatváraní porezali ruku. Skôr o ňu zavadíte okom, určite však nie bolestivo. K tomu pridajte veľmi dobre svietiace LED svetlomety vpredu a LED vzadu a pochopíte, že príťažlivosť Ibizy stojí na silných základoch. Len škoda, že to, čo sa vzadu tvári ako koncovky výfuku, sú len dizajnové prvky na potešenie oka.



Priestor, ktorý poteší

Interiér Ibizy sa nesie v aktuálnom duchu moderných automobilov, ktorým je blízka konektivita. Výrobcovia vedia, že dnešní mladí ľudia, na ktorých Seat týmto modelom cieli, majú mobilné telefóny, orientujú sa v dotykových obrazovkách a bez bystrých mobilných telefónov sa nepohnú ani na krok. Preto v novej Ibize nájdu bezdrôtové nabíjanie, prepojenie mobilov cez USB, bluetooth aj cez mobilné rozhrania. Skúšali sme viacero spôsobov a vo všetkých prípadoch fungovalo prepojenie veľmi dobre. Dokonca z rozhrania AirPlay sa dalo bez problémov prechádzať do rozhrania automobilu, čo nie je vždy samozrejmosťou. Dokonca ani pri autách rádovo o desiatky tisíc eur drahších. V pochopení moderného sveta má Ibiza výrazné plus.



Pozitívne hodnotenie dávame aj vnútornému priestoru, ktorý zaznamenal významný medzigeneračný nárast. Šírka sa zväčšila o 87 mm a rázvor až o 95 mm, čo znamená jasnú výhodu pre všetkých cestujúcich. Vpredu sa dvaja odvezú bez najmenších problémov, ani 190 cm nie je pod strechou prekážkou. Ibizu si asi partia basketbalistov nekúpi, dozadu sa však bez väčších problémov zmestia štandardné postavy. Ak ste rodina, ktorej členovia nenarástli nad bežné rozmery, môže Ibiza bez problémov splniť vaše transportné potreby.

Popri slušnom vnútornom priestore sa trochu ubralo z možností variability. Zadné operadlá sa síce dajú bez problémov sklopiť a batožinový priestor vďaka tomu narastie z už slušného základného objemu 355 dm3 na 1 165 dm3. Trochu na škodu je, že medzi dnom a sklopenými operadlami vzniká veľký skok, variabilite nepomáha ani výrazná výstuha medzi zadnými kolesami a vyššia vzdialenosť nakladacej hrany od dna batožinového priestoru. Pod ním sa však ukrýva náhradné koleso, čo je vítaný prvok.



Žihadlo pod kapotou

Napriek tomu, že testované vozidlo poháňal iba 3-valcový benzínový motor TSI, museli sme uznať, že do Ibizy je slušnou voľbou. Zvlášť, keď mal výkon 85 kW (115 k), čo ho do príchodu agregátu 1.5 TSI radí na výkonový vrchol Ibizy. Trojvalcová zvuková kulisa sa nedala uprieť, aj keď musíme oceniť, že konštruktéri sa ju snažili celkom úspešne potlačiť. Naše skúsenosti hovoria, že dynamika 3-valcov sa skrýva vo vyšších otáčkach, no krútiaci moment 200 Nm a spolupráca so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou priniesli slušnú dynamiku aj bez vytáčania. Pridajte k tomu spotrebu, ktorá nám ukázala 5,6 l/100 km s tým, že reálny potenciál vidíme aj o dve deci nižšie. Palec hore, toto sú tie pozitívne emócie, ktoré máme radi. Do mesta je Ibiza s týmto motorom ako stvorená a nestratí sa ani na diaľnici, kde využijete aj radarový tempomat. V tomto segmente prvok takmer nevídaný.

Napriek rozšíreniu rozchodu o 60 mm vpredu a o 48 mm vzadu a nárastu rázvoru na 2 564 mm je Ibiza stále v kategórii malých áut, čo sa prejavuje najmä pri jazde na horších cestách. Vlny a nerovnosti ciest sme cítili, pod čo sa čiastočne podpísali aj 18-palcové kolesá. Nebolo to však nič, čo by nás vyrušovalo. Na druhej strane nás potešila ovládateľnosť a obratnosť, čo sú veličiny, ktoré sú v meste na nezaplatenie.

Dizajn, moderné technológie a vnútorný priestor patria medzi hlavné zbrane novej Ibizy. Pridajte k tomu férovú cenovú politiku a 6-ročnú záruku a zistíte, že v Španielsku postavili emóciami nabité a vyspelé auto.

Technické údaje | Seat Ibiza FR 1.0 TSI

Motor preplň. benzínový R3, 999 cm³
Výkon 85 kW (115 k) pri 5 000 – 5 500 ot./min.
Krútiaci moment 200 Nm pri 2 000 – 3 500 ot./min.
Pohon a podvozok: 6-st. man. prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu vlečná náprava.
Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneumatiky 215/40 R18.
Batožinový priestor 355/1 165 dm³
Rozmery: 4 065 × 1 780 × 1 429 mm, rázvor 2 564 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 140 /1 590 kg, objem nádrže 40 l.
Najvyššia rýchlosť 195 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 9,3 s 
Spotreba 5,8/4,1/4,7 l/100 km
Emisie CO₂ 108 g/km
Cena/testované vozidlo 14 280 €/17 823 €
Konkurenti: Kia Rio, Suzuki Swift, Nissan Micra




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »