TEST Honda Civic Type R – Nürburgking

Už druhý raz za sebou sa stala Honda Civic Type R najrýchlejším kompaktným hatchbackom na legendárnej severnej slučke. Pritom svojho predchodcu prekonala takmer o rovných sedem sekúnd!
Vydané  Text: 
Sedem sekúnd znamená na trati takmer 300 metrov a preložené do reči sekúnd a minút to reprezentuje 7:43,8 sekundy. Pritom maximálny výkon narástol iba o desať koní na konečných 235 kW/320 koní a maximálny krútiaci moment sa posunul až na hranicu rovných 400 newtonmetrov. A teraz poteším aj všetkých tradicionalistov – prevodovka je klasická, teda manuálna a má šesť prevodových stupňov s neuveriteľne krátkymi dráhami preradenia. Takže napriek prechodu na turbomotor dodržiava Type R aspoň niektoré state starého zákona.


Pri pohľade na dizajn desiatej generácie Civicu máte dojem, že sa nešetrilo hranami ani inými dizajnérskymi prvkami. Type R tento dojem pozdvihuje na vyššiu úroveň. Pri pohľade naň máte dojem, že je to katalóg spojlerov a lacného tuningu. Na druhej strane, každý prvok má svoju funkciu a spojlery vytvárajú reálny prítlak auta v extrémne vysokých rýchlostiach. Predný spojler s dohora zdvihnutými ušami uši vpredu vytvára prítlak bez zhoršenia odporu vzduchu, bočné nasávacie otvory na prednom nárazníku vytvárajú vzdušnú „záclonu“ okolo predných kolies, opäť na zníženie odporu vzduchu. Prúdenie vzduchu k zadnému krídlu usmerňujú prvky na konci strechy. Starajú sa o zrýchlenie prúdenia vzduchu nad spojlerom, čo zvyšuje prítlačný efekt zadného krídla. Všetky aerodynamické prvky fungujú, maximálna rýchlosť je vyššia o 2 km/h na konečných 272 km/h. Konštruktéri neobišli ani termo manažment motora, pribudli nové chladiace aj odvetrávacie otvory, tuhosť karosérie sa zvýšila o 38 percent, pričom je zároveň ľahšia o 16 kilogramov. Motor je takisto prepracovaný, piesty sú chladené olejom, výfukové ventily sú plnené sodíkom, kľukový hriadeľ je odľahčený a výfukové plyny sú chladené vodou.


Kanonáda technických detailov je však celkom zbytočná. Stačilo jedno ostré kolo na Lausitzringu v sprievode hustého dažďa a všetko bolo jasné. Kombinácia extrémneho výkonu a pohonu predných kolies je prepracovaná do posledného detailu. Ešte pred desiatimi rokmi by takáto kombinácia skončila katastrofálnou nedotáčavosťou a chaosom na volante, dnes je vďaka prednej náprave s unikátnou tlmičovou vzperou Dual front Strut takáto kombinácia možná. V daždi sa ukázali aj výhody viacprvkového zavesenia zadnej nápravy, na zmenu zaťaženia nový Type R nereagoval tak citlivo ako predchádzajúca generácia. A to aj v prípade, že som si deaktivoval stabilizačný systém. Na okruhu sme jazdili v nastavení „R“, ktoré je vyladené na použitie na okruhu. Jazdná stabilita mi až prekážala, Type R odjazdia na okruhu aj menej schopní vodiči, pri podradení môžete rátať aj s automatickým medziplynom, pri zlom podradení vás elektronika upozorní na chybu formou výstražného blikania a zvuku, ktorý vám dá čas na pribrzdenie auta. O stabilite auta pri jazde v daždi ani nepíšem, jazda s majstrom volantu Norbertom Micheliszom bola zážitkom.


Napokon Norbi jazdil na predchádzajúcej generácii a bol zážitok pozorovať predsa len „živšiu“ zadnú časť, s ktorou sa hral. Pri jazde na letisko som ocenil režim Comfort, elektronicky riadené tlmiče si odvádzajú svoju prácu veľmi slušne a vzhľadom na priestorové pomery je Honda Civic Type R plnohodnotným autom na každý deň. A to bez akýchkoľvek kompromisov.









Pokračujte na ďalší príspevok »