TEST Ford Edge 2.0 TDCi – Na kraj sveta

Ford poctil Európu tým, že do nej začal dovážať aj svoje stredne veľké SUV s názvom Edge. Zisťovali sme jeho potenciál a schopnosti. Konkurencia v segmente je obrovská a niečím sa predsa odlíšiť treba!
Vydané  Text: 
Automobily vyrobené predovšetkým pre americký trh, ktoré majú pruhy, pásy a hviezdy vyšité vo svojom rodokmeni, si cestu na starý kontinent hľadajú ťažšie. Ford však postavil auto, ktorému sa môže dariť aj na európskych cestách, ktoré poznajú zákruty a navigácia hlási aj rozmanitejšie povely ako „Stále rovno a vo štvrtok mierne doprava“.


Ford Edge vie, na rozdiel od mnohých áut, ktoré poznajú skôr hamburgery a kolu než rezeň a pivo, maskovať svoje celkové rozmery. Na prvý pohľad vidíte, že Fiesta to nebude, no niečo, čo konkuruje obrom typu Kia Sorento či VW Touareg, by ste hneď netipovali. Prémiové modely ako BMW X5, Audi Q7 či Mercedes GLE nespomíname zámerne. Proti nim sa Edge vyhradzuje cenou, ktorá sa v prípade testovaného vozidla začínala od 48 990 eur. Pri parkovaní pomáhajú kamery, takže sa zmestíte aj do naozaj stiesnených priestorov. Dokonca autu neprekáža ani manévrovanie v úzkych uličkách. A nepotrebuje na to zúfalé posúvanie sa dopredu a dozadu s plne vytočenými kolesami.


Maskovanie rozmerov prestáva tam, kde už chcete, aby centimetre a dm3 bodovali. V interiéri ponúka miesta na rozdávanie. Na dĺžku, najmä však na šírku a aj na výšku. Ak potrebujete voziť štvorčlennú rodinu, ktorej príroda a ostatné činitele nadelili veľa centimetrov vo všetkých smeroch, budete Edge milovať. Vzadu ponúka na šírku toľko miesta, že pomaly nebudete vedieť, čo s ním. Ešte aj batožinový priestor poberie batožinu aj pre plne obsadené vozidlo. Využiteľnosti trochu podkopáva nohy stúpanie po sklopení operadiel zadných sedadiel (dá sa to aj tlačidlom v batožinovom priestore), je to však lepšie, akoby mal prekážať skok.


Interiéru vládne jednoduchosť vo všetkých významoch tohto slova. Európske aj kórejské automobilky by sa tlačidlá na palubnej doske snažili vyleštiť, prípadne nejako zoskupiť. Edge na takého záležitosti nemyslel. Tým však nechceme povedať, že by sme sa stretli s nejakými nepríjemnosťami, prípadne, že by sme dlho hľadali spôsob, ako presvedčiť auto, aby spravilo to, čo sme potrebovali. A keď by sa nám nechcelo hľadať tlačidlá, stačilo by povedať. Hlasové ovládanie vo Fordoch považujeme v našom teritóriu za momentálnu špičku. Najmä preto, lebo rozumie po česky, čo je našincom oveľa bližšie než náročnejšie učenie sa presných povelov v cudzích rečiach. Konektivitu s mobilnými zariadeniami zvláda Ford ukážkovo. Napríklad aj preto, že v stredovej lakťovej opierke vpredu ponúka dve USB zástrčky s osvetlenými okrajmi. Drobnosť, ale poteší. Rovnako tak aj možnosť nabíjania spotrebičov ako počítač na zadných sedadlách. Pri cestách na dovolenku to oceníte viac, ako si myslíte.


Keď už spomíname cestovanie, tak je to oblasť, v ktorej Edge vyniká. Ak by naozaj platilo, že Zem je plochá (nejakú chvíľu nám to za cenu obetí z radov vedcov tvrdila cirkev a aj dnes sa nájde zopár exotov, ktorí sa k tejto teórii hlásia), tak Ford Edge zaradíme medzi vozidlá, s ktorými by sme sa vydali na kraj sveta obrazne aj doslovne (Edge je po anglicky hrana, okraj). Spotreba niečo nad 7 l/100 km sa dá pri naftovom motore s dvoma turbami zvládnuť, k čomu prispieva aj hladko radiaca automatická prevodovka. Ak teda hľadáte pohodlné a priestranné SUV, ktoré nebije do očí, pozrite sa do ponuky Forda.




TECHNICKÉ ÚDAJE


Motor: preplň. naftový R4, 1 997 cm³
Výkon: 154 kW (210 k) pri 3 750 ot./min.
Krútiaci moment: 450 Nm pri 2 000 – 2 250 ot./min.
Pohon a podvozok: 6-st. aut. prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu multilink. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneumatiky 235/55 R19.
Batožinový priestor: 602/1 842 dm³
Rozmery: 4 808 × 1 928 × 1 692 mm, rázvor 2 848 mm, prevádzková/celková hmotnosť 1 949 /2 555 kg, objem nádrže 68 l.
Najvyššia rýchlosť: 211 km/h Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,4 s 
Spotreba: 6,4/5,4/5,8 l/100 km Emisie CO₂: 149 g/km
Cena/testované vozidlo: 48 990 €/59 385 €
Konkurenti: Kia Sorento, VW Touareg, Mazda CX-5




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Inzercia