DLHODOBÝ TEST: Kia Sportage 1.7 CRDi GT-Line – Vítame Slovenku

Napriek tomu, že Slovensko je najväčším výrobcom automobilov na svete v prepočte na počet obyvateľov, na Slovensku vyrobené automobily sa v našich dlhodobých testoch objavujú zriedka. Teraz tento nedostatok naprávame a do konca roka nám bude robiť spoločnosť Kia Sportage.
Vydané  Text: 
Stredne veľké SUV a naftový motor. To je kombinácia, ktorej sa momentálne na európskych trhoch mimoriadne darí. Keď ju ešte obohatíte o automatickú prevodovku, navigáciu, vyhrievané sedadlá a volant, odvetrávané sedadlá či o automatické prepínanie diaľkových svetiel, dostanete takmer auto snov. A že nemá pohon všetkých kolies? To dnes mnohým zákazníkom neprekáža. Do lyžiarskych stredísk sa mnohokrát dostanete aj bez neho. Presne také nám parkuje pred redakciou a my zisťujeme, aké sú jeho prednosti a ako dlho nám vydrží v stave, aby do neho nemuseli zasahovať servisní technici inak ako pri servisných prehliadkach. K dispozícii sme dostali najvyššiu verziu výbavy GT Line s naftovým motorom s objemom 1,7 litra a s výkonom 104 kW (141 k), ktorý dopĺňa krútiaci moment 340 Nm. Základná cena našej verzie štartuje od 31 590 eur a obsahuje bohatú ponuku komfortných a asistenčných systémov. Príplatková metalíza (550 eur) zdvihla celkovú cenu na 32 140 eur. Dlhodobý test máme rozdelený na viacero tematických celkov, pričom v tomto prvom sa zameriame na dizajn, výrobu a kvalitu spracovania. Pozrieme sa na materiály, ktoré výrobca použil v interiéri, aj na to, ako spracoval a zostavil jednotlivé komponenty. Prvý pohľad na aktuálnu Kiu Sportage (Keď sme pri tom, ako ju vyslovujete? My sme sa stretli už so Sportáž, Sportidž, dokonca aj so Sportidži) vraví, že odvaha dizajnérom nechýbala. Dominantný tigrí nos masky chladiča určuje tvary celej prednej časti, dopĺňajú ho hlavné bi-xenónové natáčacie svetlomety posunuté do horných partií a LED hmlové svetlomety na každej strane. O prednej časti Kie Sportage môžete povedať veľa vecí, určite však nie to, že by bola nudná alebo všedná. Originálna, vyzývavá, výrazná, majestátna a sebavedomá. To skôr. Dokonca si dovolíme odvážne tvrdiť, že nachádzame isté dizajnové prvky spoločné s Porsche Macan.


Veľké zadné LED svetlomety zasahujú hlboko do bokov, čím umocňujú pocit šírky vozidla, my však oceňujeme nízku nakladaciu hranu. Vďaka nej nie je problém ani manipulácia s ťažšími predmetmi. Zboku si všimnete stúpajúcu líniu okien, kabínu posunutú dozadu a celkovo dynamické proporcie. Napriek tomu, že Kia Sportage patrí do širokého a čoraz hustejšie obsadeného segmentu stredne veľkých SUV, prináša do neho svieži dizajn, o ktorom môžeme bez preháňania povedať, že je aj dynamický a originálny. Pokiaľ sme hneď na začiatku spomínali, že Kia Sportage je Slovenka, tak sme mysleli pohľad do jej rodného listu. V ňom sa píše, že schádza z pásov v žilinskej fabrike. Z jednej strany vrchy Malej Fatry, z druhej strany Váh – radosť narodiť sa v takom malebnom prostredí! Navyše o slovenskej fabrike a o jej kvalite výroby sa šíria samé dobré zvesti. Časť výroby (najmä lisovanie, zváranie a lakovanie) prebrali roboty. Keď občas vidíte zábery z výroby, vyzerá to ako dokonale nacvičená symfónia pohybov, balet pre oceľ a techniku. K tomu pridajte zamestnancov, ktorí väčšinou naozaj pochádzajú z okolia a majú záujem pracovať vo fabrike. Napríklad aj preto, lebo fabrika sa následne stará o svoje okolie. Napríklad aj zveľaďovaním životného prostredia či výstavbou cyklistických chodníkov. Pohľad do interiéru Kie Sportage vraví, že výroba aj dizajn sa medzigeneračne posúvajú a kvalita zohráva naozaj významnú rolu. Výber materiálov v interiéri potvrdzuje, že Sportage myslí aj na to, aby bolo vozidlo trvácne. Svedčí o tom aj použitie koženky na lakťovej opierke v strede aj na dverách. Prečo je lepšia ako koža? Najmä preto, lebo prichádza do neustáleho styku s pokožkou vodiča. A najmä v lete je pot veľmi agresívny, čo sa prejavuje na zvýšenom opotrebení. Tomu sa dá predísť práve použitím koženky. Dizajnovo sa navyše do interiéru citlivým výberom farby hodí.


Spracovanie plastov sa tiež posunulo na úroveň, ktorá robí majiteľom radosť. Mäkčený plast na hornej časti môže osloviť aj náročných užívateľov. Akurát sme úplne nepochopili, čo chce povedať náznak prešívania. Kolmú časť palubnej dosky, na ktorej si našli svoje miesto výduchy klimatizácie a 8-palcový displej informačného a zábavného systému, tvorí tvrdý plast. Na dotyk nie je možno taký príjemný ako horná časť, na druhej strane je spracovanie na vysokej úrovni. Výhrady máme akurát k použitiu lesklého čierneho plastu. Na jednej strane je jeho úlohou zvyšovať eleganciu interiéru, no obávame sa, že bude miestom, z ktorého po čase môžeme zbierať odtlačky prstov a podľa nich identifikovať, kto sa viezol v aute.


Kia Sportage si dala záležať aj na ergonómii a rozmiestnení jednotlivých prvkov. Jediným momentom, ktorý nás vyrušuje, je umiestnenie voliča dvojspojkovej automatickej prevodovky. Vodiči s dlhšími nohami sa sťažujú na to, že sa nachádza priveľmi vľavo. Na jednej strane je blízko pri volante, na druhej strane je v kontakte so stehnom. Keďže s automatom sa nehýbe tak často ako s manuálnou prevodovkou, nič by sa nestalo, ak by bola posunutá viac do centra stredovej konzoly. Sportage chválime za dizajnové aj remeselné spracovanie ovládačov. Stále je nám totiž bližšie, keď nastavenie klimatizácie, kúrenia, rozvodov vzduchu či vyhrievanie a vetranie sedadiel ovládame samostatnými tlačidlami. Sme presvedčení, že takéto ovládanie sa naučíte rýchlejšie a tlačidlá trafíte aj na horších cestách spoľahlivejšie, než by ste sa mali učiť viacero krokov počas stláčania dotykového displeja.


Prvé kilometre máme za sebou a palubný počítač nám hlási spotrebu nafty na úrovni 7,2 l/100 km. Zoznámenie máme za sebou a sme zvedaví, aký vzťah sa z nášho spolužitia vyvinie. Zatiaľ to vyzerá harmonicky. Ako však vieme z mnohých skúseností, začiatky väčšinou bývajú plné radosti a nadšenia. Uvidíme, čo prinesie čas.

Plusy a mínusy


+ Sebavedomý vzhľad
+ Výber materiálov
+ Nízka nakladacia hrana batožinového priestoru
+ Kvalita spracovania
+ Bohatá výbava
+ Displej infosystému
+ Ovládanie funkcií veľkými tlačidlami
– Lesklý plast zachytáva odtlačky
– Volič prevodovky v kontakte so stehnom vodiča
– Celková cena

Technické údaje:


Kia Sportage 1.7 CRDi GT-Line
Motor: prepĺň. naftový R4, 1685 cm3
Výkon: 104 kW (141 k) pri 4 000 ot./min.
Krútiaci moment: 340 Nm pri 1 750 – 2 500 ot./min.
Pohon a podvozok: 7-st. dvojspojková prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu multilink. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu 245/45 R 19.
Batožinový priestor: 491/1 480 dm3
Rozmery: 4 480 × 1 855 × 1 645 mm, rázvor 2 670 mm, pohotovostná/celková hmot. 1 470/2 085 kg, objem nádrže 62 l.
Najvyššia rýchlosť: 185 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 11,5 s 
Spotreba: 5,4/4,7/4,9 l/100 km
Emisie CO2: 129 g/km
Cena/test. voz.: 31 590/32 140 €




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Inzercia