TEST Suzuki Ignis 1,2 Dualjet 4WD – Frikulín
Ak chcete dnes zaujať, musíte byť kontroverzní. Najlepšie je, ak ste free, cool a in. A nezabudnite byť aj trocha retro. Pozitívna energia vám pri Suzuki Ignis rozhodne nebude chýbať.
Vydané Text: Majo Bóna
Nielen poslaním, aj dizajnom je malý Ignis ojedinelý. Pri pohľade spredu poteší usmiatou a aj robustne pôsobiacou prednou časťou, zadná časť je spracovaná podľa vzoru prvej generácie Fiatu Panda. V podstate by sme mohli tento taliansky model označiť za priameho konkurenta. A pri porovnaní cenníkov vychádza ako víťaz takmer okamžite model Suzuki. Je to aj následok veľmi premyslenej cenovej politiky tejto malej japonskej značky, ktorá aj s menším počtom modelov vo svojej ponuke dokáže v predaji prekonať značky s oveľa širšou ponukou. Navyše, ak sa vzdáte pohonu všetkých štyroch kolies, získate veľmi zaujímavú alternatívu v kategórii najlacnejších automobilov.
Vzhľad palubnej dosky aj celého interiéru zodpovedá poslaniu a „happy“ charakteru modelu. Suzuki Ignis má nepochybne šarm a to nielen pri pohľade zvonka, ale aj zvnútra. Najvyššie vybavenie operuje aj chuťovkami ako automatická klimatizácia či aplikácia Apple CarPlay, ktorá v našom modeli nefungovala, hoci s inými modelmi Suzuki sme boli v tomto smere spokojní. Kombinácia lakovaných plastov s klasickými čiernymi je atraktívna a opticky vás odškodní za príliš tvrdý povrch. Ale ako sme už spomínali, je to drobná výčitka, maximálnu kvalitu plastov nebude čakať takmer nikto z budúcich majiteľov.
Naopak, priestorová ponuka na predných sedadlách prijemne prekvapila a to aj v prípade, že máte viac ako 180 centimetrov. Vzadu sú priestorové pomery akceptovateľné, rodinu s dvoma menšími deťmi dokáže Ignis obslúžiť. Hoci dovolenkové balenie bude dosť úsporné vzhľadom na maximálny objem batožinového priestoru 204 litrov. Po sklopení sa priestor adekvátne zväčší, zázraky v tomto smere zrejme nečaká nikto. Na druhej strane, zadná delená lavica je posuvná, čo zvyšuje rodičovský rozmer auta. Matka na sedadle spolujazdca dočiahne na dieťa v detskej sedačke a posunom zadnej lavice vpred získa batožinový priestor pár litrov aj centimetrov navyše.
Ak vás doposiaľ dizajn a niektoré riešenia v interiéri nepresvedčili, jazda vás dostane. Japonci našťastie ponúkajú klasický atmosférický štvorvalec a v kombinácii s manuálnou päťstupňovou prevodovkou vás spoľahlivo vráti o pár rokov dozadu. Toto nie je výčitka, ale pochvala. Bezprostrednosť, s akou sa malý štvorvalec s maximálnym výkonom 66 kW (90 k) vytáča do otáčok, vás dostane. Spontánne reakcie na stlačenie plynu už dnešné trojvalce nemajú a ak k tomu prirátame aj veľmi dobromyseľné jazdné vlastnosti, tak výsledkom je auto s charakterom. Pri rýchlom nájazde do zákruty síce bojujú tenké pneumatiky s priľnavosťou, no limity naznačuje auto veľmi presne a okrem toho stráži čierny podklad pod kolesami stabilizačný systém ESP. Ak chcete, môžete si ho deaktivovat a užiť si napríklad šotolinový úsek, napokon nechýba ani klasická ručná brzda. A opustiť klasický asfalt nabáda aj tlačidlo pre off-road režim a kontrola zjazdu z kopca. Tieto prvky naznačujú nielen chuť, ale aj schopnosti Ignisu. Prejazdnosť terénom sme síce neskúšali, príjazd k horskej chate by mal Ignis zvládnuť bez väčších problémov. Konečné hodnotenie dopĺňame aj priemernou spotrebou, ktorá sa počas testu pohybovala na úrovni 5,5 litra na 100 kilometrov.
Suzuki Ignis je určený do mesta. Naznačuje to rozmermi, obratnosťou, ktorú vyjadruje mimoriadne malý polomer otáčania, a priemernou spotrebou, ktorá je priaznivá aj bez použitia moderných technológií a turbodúchadiel, ktoré výrobcovia radi používajú na dosiahnutie tabuľkovo nízkej spotreby. V niektorých oblastiach pôsobí Ignis lacno, no on lacný a finančne prístupný aj je. Jednoducho je to ideálny protiklad k množstvu pozérskych modelov na našom trhu. Je bezprostredný rovnako ako natešený teriér a pritom zvládne všetky úlohy, ktoré mu pridelíte. My sme sa po každej jazde usmievali.
**Technické údaje:**
**Motor:** atmosf. benzínový R4, 1 242 cm3
**Výkon:** 66 kW (90 k) pri 6 000 ot./min.
**Krútiaci moment:** 120 Nm pri 4 400 ot./min.
**Pohon a podvozok:** 5-st. manuálna prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu zavesenie McPherson, vzadu trojprvková tuhá náprava. Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové. Pneu 175/60 R16.
**Batožinový priestor:** 204/490 dm3
**Rozmery:** 3 700 × 1 690 × 1 595 mm, rázvor 2 435 mm
**Pohotovostná/celková hmotnosť:** 870/1 330 kg, objem nádrže 30 l.
**Najvyššia rýchlosť:** 165 km/h
**Zrýchlenie:** 0 – 100 km/h 11,9 s
**Spotreba:** 5,9/4,5/5,0 l/100 km
**Emisie CO2:** 114 g/km
**Cena/testované auto:** 13 140 €/13 140 €
**Konkurenti:** Citroën C3, Hyundai i10, Volkswagen up!
Inzercia