TEST Opel Insignia 2.0 CTDI Innovation – Nové očakávania
Opel Insignia sa dočkal novej generácie po ôsmich rokoch a s ňou prichádzajú očakávania, že nadviaže na úspech svojej predchodkyne. Či sú oprávnené, sme sa presvedčili v prvom teste verzie GS, teda Grand Sport s turbodieselovým motorom 2.0 CTDi.
Vydané Text: František Bizoň
Auto sa páčilo a uchytilo, svedčí o tom vyše 940 000 predaných kusov, čím sa Insignia stala štvrtým najpredávanejším modelom Opla. V roku 2013 prišila modernizácia, nové motory, medzičasom pribudlo kombi Sportstourer, verzia s pohonom všetkých kolies, ostrá OPC 2.8 T V6 s výkonom 325 koní. Osem rokov, obvyklá etapa pre generáciu auta, ubehlo ako voda a ideme skúmať a preverovať, čo prináša druhá generácia Insignie.
Prívlastok dynamický neodoprel dizajnu Insignie nikto už pri 1. generácii. Teraz to je ešte okatejšie, na bokoch auta sú zvlnené prelisy výraznejšie, svetlá vpredu i vzadu majú ostrejšie línie. Nielen to však umocňuje športový výzor auta, jeho karoséria je totiž medzigeneračne o 29 milimetrov nižšia a strecha prudšie klesá, takže človek má dojem, že má pred sebou kupé. Má to vplyv aj na funkciu, obtekania. Aerodynamický koeficient CD je iba 0,26.
Zníženie výšky Opla Insignia GS cítiť už pri nastupovaní, lebo s nižšou strechou sú aj sedadlá uložené nižšie. Vodič doslova zapadne, ako kedysi do áut japonských výrobcov. Na boku sedáka je označenie AGR, čo je skratka pre certifikát o príkladnej ergonómii a správnej tuhosti čalúnenia. Treba uznať, že to nie je len marketingový ťah, posed a bočná opora sú skvelé. Pocit z nízkeho posedu eliminuje tvarovanie palubnej dosky i celého interiéru. Na prístrojovke zvolil Opel kombináciu tradičných a digitálnych ručičkových ukazovateľov.
Veľký rýchlomer v strede je digitálny a jeho stred je využitý na zobrazovanie doplnkových informácií vrátane farebnej navigácie. Tá je v plnej veľkosti na dotykovom displeji uprostred palubnej dosky. Páčilo sa nám, že je zapracovaný do línie palubovky a netrčí ako tablet prilepený medzi výduchy ventilácie. Výpočet zobrazovacích priestorov sa tým nekončí, za oblúkom prístrojovej dosky je projekcia head-up displeja. Údaje sú ostré, prehľadné a dokonca písmo zmení farbu pri sledovaní cez slnečné okuliare. Nejde len o parádu, ale o bezpečnosť.
Insignia je štandardne vybavená protikolíznym systémom Forward Collision Alert s funkciou rozoznávania chodcov a sledovaním odstupu od vpredu idúceho vozidla Following Distance Indication. K tejto funkcii patrí aj automatické brzdenie Automatic Emergency Braking, ktoré v praxi perfektne reaguje a vodiča vždy zaručene „zobudí“. Pri automatickom brzdení auta stíchne hudba, na spomenutom head-up displeji sa rozblikajú veľké červené symboly zrážajúcich sa áut a zaznie k tomu nepríjemný zvukový signál. Opel ubral Insignii 2. generácie z výšky karosérie, ale pridal jej na dĺžke 55 milimetrov (celkovo 4 897 mm) a čo je ešte podstatnejšie aj na rázvore osí kolies. Tam je medzigeneračný nárast až 92 mm a aktuálna hodnota predstavuje 2 829 mm. To je priama výzva Škode Superb a najmä domácemu odvekému rivalovi VW Passat. Autá strednej triedy sa zvyknú titulovať ako manažérske limuzíny a priestor na zadných sedadlách je dôležitým ukazovateľom. Môžeme potvrdiť, že tam pohodlný posed nájde aj manažér vyššej postavy vrátane dostatku miesta na kolená i nad hlavou.
Hlavu si vysoký manažér neudrie ani zvonka, o hranu otvorených piatych dverí. Zámok sa elektricky uvoľní po stlačení spodnej časti loga, ale veko ostane len odchýlené, nijaký následný zdvih nečakajte. Treba chytiť rukou hranu a zdvihnúť, až potom pomôžu pneumatické vzpery a otvoria veko takmer do výšky dvoch metrov. Odhalí sa veľký batožinový priestor s objemom 490 litrov, pod jeho dnom je hlboká priehlbina na rezervné koleso, ktoré nám nahrádzala súprava na núdzovú opravu defektu. Okolo nej by dovolenkár naukladal množstvo ďalších vecí z rodinnej batožiny. Zadné delené operadlá môžete sklopiť elektricky tiahlom na bokoch kufra a získate objem 1 450 litrov.
Opel Insignia GS liftback je o 175 kilogramov ľahší ako predchodca a základné nastavenie podvozka je komfortnejšie. Pri jazde sa ukázal veľmi dobrý výsledok takejto kombinácie, auto pekne zvláda nerovnosti a ani pri „vbehnutí“ do výtlku sa neozývajú žiadne rany. Systém odpruženia FlexRide ponúka okrem charakteristiky Normal aj tvrdšie nastavenie Sport alebo Tour na uvoľnenú jazdu na dlhé trasy.
S manuálnou šesťstupňovou prevodovkou bol spriahnutý dvojlitrový turbodiesel s výkonom 125 kW (170 k) a krútiacim momentom 400 Nm. Insignia s ním veľmi pružne zrýchľovala a dovoľovala nám ostré prejazdy zákrut bez náznaku nedotáčavosti a bočných náklonov, aj keď neboli tlmiče „stuhnuté“ v rámci režimu Sport. Navyše je motor dokonale odhlučnený a vôbec neobťažuje posádku. Priemerná spotreba počas testu sa udomácnila na presnom čísle 6,0 l /100 km. Na predvedené výkony je to dobrý výsledok, oproti tabuľkovej hodnote to je len o 0,8 l viac.
**TECHNICKÉ ÚDAJE**
**Motor:** naftový R4, 1 956 cm3
**Výkon:** 125 kW (170 k) pri 3 750 ot./min.
**Krútiaci moment:** 400 Nm pri 1 750 – 2 500 ot./min.
**Pohon a podvozok:** Šesťstupňová mechanická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson s pomocným rámom, zadná náprava multilink, brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneumatiky 215/55 R 18.
**Batožinový priestor:** 490 / 1450 dm3
**Rozmery a hmotnosť:** 4 897 × 1 863 × 1 455 mm, rázvor 2 829 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 507/2 185 kg, objem nádrže 62 l.
**Zrýchlenie:** 0 – 100 km/h 8,7 s
**Spotreba:** 6,7/4,3/5,2 l/100 km
**Spotreba:** 6,7/4,3/5,2 l/100 km
**Emisie CO2:** 136 g/km
**Cena/testované vozidlo: 27 490 € / 35 910 €**
Inzercia