Test: BMW 118d M SPORT predvádza skvelú jazdu
Prívlastku najmenšie BMW sa rad 1 zbavil príchodom BMW i3. Aj tak si ho „jednotka“ vlastne nezaslúžila, lebo ponúka dosť priestoru. Naša testovaná verzia 118d M Sport navyše predvádzala skvelú jazdu.
Vydané Text: František Bizoň
Od prvého faceliftu BMW radu 1 uplynulo desať rokov, bolo to tri roky po debute modelu. V roku 2011 prišla nová generácia a jej facelift po štyroch rokoch. Opticky, prednými svetlometmi, sa priblížilo auto k väčšiemu radu 5, keď ten ešte nemal svetlá spojené s chladičovou mriežkou. Adaptívne svetlomety s full-LED technológiou zahŕňajú aj smerovky, stretávacie, diaľkové i denné svetlá. V hmlistom počasí sme ich výkonnosť veľmi oceňovali. Asistent diaľkových svetiel prepínal pohotovo na stretávacie a tiež dávkoval intenzitu podľa úrovne svetla vonku. Odbočovacie svetlá na prisvietenie do zákruty sme brali ako užitočný bonus. BMW radu 1 je postavené na podvozku z rázvorom osí kolies 269 cm a jeho karoséria meria 4,33 metra. Krátke porovnanie napríklad s VW Golf, etalónom nižšej strednej triedy, by jasne vyznelo pre rad 1: rázvor väčší o 6 cm, karoséria +8 cm. Porovnávať nejdeme, to len, že „malé“ nie je správnym označením tohto BMW.
Vodič po nastúpení do auta priam zapadol do sedadla. Verzia M Sport ich má pevné, športové, čalúnené kombináciou látky a kože Alcantara s výrazným bočným vedením a nastaviteľnou dĺžkou sedáka. V dnešných časoch veľkých, tabletovitých displejov v strede palubnej dosky pôsobí stredový panel BMW 1 trocha nesúrodo. V dolnej časti je ovládací modul zónovej klimatizácie, nad tým je samostatne ohraničené ovládanie audiosústavy, nad tým sú výduchy vetrania a napokon až hore je farebná obrazovka. V teste sme sa presvedčili, že takéto klasické členenie je užívateľsky oveľa praktickejšie ako nekonečné ťukanie po dotykových obrazovkách, ktoré odvádza vodičovu pozornosť.
Zaujímavé bolo spolužitie s osemstupňovou automatickou prevodovkou Steptronic. Má veľmi krátke odstupňovanie, čo zlepšuje prenos výkonu na kolesá. S počtom stupňov stúpla tendencia prevodovky znižovať otáčky motora pri vyšších rýchlostiach. Vďaka tomu klesá spotreba a hlučnosť, ktorá sa do interiéru takmer nedostávala. Je to poučné a zábavné jazdenie, keď vám z 320 Nm krútiaceho momentu nabehne takmer 95 % v rozmedzí 900 až 1 500 otáčok. Najväčšiu zásluhu na tom má elektronicky riadený menič krútiaceho momentu, skvelý pomocník. Koho by to nudilo, má možnosť manuálneho radenia, hoci ani tam sa práci meniča nevyhne. Vyskúšali sme to, ale vrátili sme sa k automatu a kombinovali sme to s prepínaním jazdných režimov v rámci systému BMW EfficienceDynamics. Comfort sme ignorovali, lebo šantenie s touto obratnou zadnokolkou ponúkal Sport. Keď toho bolo dosť, išli sme na režim Eco Pro, ktorý stláča spotrebu o ďalších 5 – 6 %. Naftový dvojliter TwinPower Turbo s výkonom 150 koní sa nám odvďačil priemernou spotrebou 5,2 l/100 km, čo je o 1,2 l viac, ako udáva výrobca.
TECHNICKÉ ÚDAJE | BMW 118d M SPORT
**Motor** naftový R4, 1 995 cm3 **Výkon** 110 kW (150 k) pri 4 000 ot./min. **Krútiaci moment** 320 Nm pri 1 500 – 3 000 ot./min. **Pohon a podvozok**: osemstupňová automatická prevodovka, pohon zadných kolies, vpredu McPherson, zadná náprava viacprvková, brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneumatiky 225/40 R 18. **Batožinový priestor** 360 / 1 200 dm3 **Rozmery**: 4 325 × 1 765 × 1 420 mm, rázvor 2 690 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 375 / 1 875 kg, objem nádrže 52 l **Najvyššia rýchlosť** 212 km/h **Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 8,1 s **Spotreba** 4,7/3,6/4,0 l/100 km **Emisie CO2** 105 g/km **Cena/testované vozidlo** 27 500 € / 43 350 € **Konkurenti**: Audi A3, Mercedes A, Volvo V40 **ZISTENÉ KLADY** – nízka spotreba – hladké radenie 8-st. automatu – športový podvozok **ZISTENÉ ZÁPORY** – cena vozidla
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia