Test Mercedes-Benz E220d kombi – Pod šesť!

Nestáva sa, že by sme do nadpisu dávali údaj o priemernej spotrebe. V prípade Mercedesu-Benz triedy E kombi s naftovým motorom 220 d sa však nedalo inak. A je to len jedna z vecí, ktorá nás na tomto aute očarila.
Vydané  Text: 

Mercedes-Bez bol známy tým, že svoje kombíky (dlho označované ako model T) vybavoval naozaj luxusne. K tomu však vždy pridal aj za hrsť úžitkových vlastností. Preto si tieto vozidlá vyberali úspešní podnikatelia, ktorí okrem reprezentatívnej funkcie potrebovali aj čo-to previezť. A nemusel to byť vždy len gauč s dĺžkou 190 cm, ktorý sme v aute bez väčších problémov previezli. Na plnenie transportných úloh sa Mercedes pripravil viac ako zodpovedne. **Takú nízku nakladaciu hranu mu môže závidieť nejeden konkurent**, SUV o niečom takom ani nesnívajú. Otvorenie piatych dverí? Mávnuť nohou pod stredom zadného nárazníka a Sezam sa otvára. Sklápanie operadiel 3-dielnej zadnej lavice? Potiahnuť elegantné páčky, zvyšok je otázka sekundy. Vzniká rovina a na naloženie čaká jaskyňa s objemom **1 820 dm3**. A to je v zálohe miesto pod podlahou batožinového priestoru a niekoľko odkladacích priehradiek a sieťok v interiéri.

Umenie cestovania a rozmaznávania ovláda trieda E dokonale. Môžete si myslieť, že máte v aute dobré sedadlá, no iba do momentu, kým si sadnete do Mercedesu. Sadnete si a viete, že takto ste si to predstavovali, len ste o tom nevedeli. Podpora presne tam, kde ju potrebujete, netlačia a aj po väčšej porcii kilometrov vystúpite bez pocitu dolámania.

Interiér potešil príjemným rozložením ovládacích prvkov. **Mercedes patrí medzi priekopníkov displejov**, potešila nás však klasická prístrojová doska s ručičkami. Systém Command komunikuje s palubným počítačom, navigáciou, mobilným telefónom či s internetom cez dotykovú plochu a otočný ovládač reaguje rýchlo a celkom zrozumiteľne. Oceňujeme, že stále si **zachoval ovládanie klimatizácie a základných funkcií aj tlačidlami** na stredovej konzole. Vždy sa rýchlejšie naučíte rozmiestnenie tlačidiel, než si zapamätáte kroky na dotykovej obrazovke. Tlačidlá trafíte naslepo, displej si vyžaduje odtrhnutie pozornosti od vozovky.

Premiestnenie voliča automatickej prevodovky na stĺpik volantu uvoľnilo miesto na stredovej konzole, kde vznikli praktické odkladacie priestory. **Na ovládanie voliča si zvyknete rýchlo**. Rovnako aj na to, že stierače, ostrekovače, smerovky a svetlá poslúchajú na povely z univerzálnej páčky naľavo pod volantom. Za adaptívne LED svetlomety si Mercedes účtuje 1 950 eur, ale investícia sa vám vráti pri prvom zotmení. Na vozovke pred vami vytvoria deň a uvidíte aj srnky, ktoré sa ešte len chystajú skočiť vám do cesty. Získate tak cenné sekundy na reakciu a predídete zníženiu stavu v poľovníckom revíre.

**Mercedes si dal záležať aj na jazdných vlastnostiach.** Okrem komótneho komfortného a letargického úsporného režimu ECO (pri plnom stlačení plynu letargia mizne) naprogramovali do riadiacej jednotky aj športový režim a vtedy auto zabúda na takmer 5 metrov dĺžky aj na hmotnosť 1,8 tony. Ponachádza všetky atletické schopnosti a na kľukatej ceste s horizontmi vám rozšíri úsmev. Na diaľnici sa zaradí do prúdu vozidiel a s radarovým tempomatom si udržiava bezpečný prehľad nad okolím. Alebo vystrčí rožky a ovládne ľavý pruh. A to všetko s 2-litrovým naftovým motorom. Pri výkone 143 kW (194 k) a krútiacom momente 400 Nm si kladiete otázku, načo vlastne potrebujete väčší motor. Zvlášť, keď zamatovo radiaca 9-stupňová automatická prevodovka drží pri 130 km/h motor pod 2 000 ot./min. Ten si za svoje služby potom v priemere vypýta menej ako 6 l/100 km. Za to si Mercedes zaslúži poklonu. Takisto aj za celkové spracovanie a vyváženie vozidla, na ktorom sa, okrem cenovej hladiny a ceny príplatkov, ťažko hľadajú chyby. Zvlášť, keď si slovenský importér stále udržiava dobré zvyky a poskytuje 6-ročný bezplatný servis a pár ďalších vychytávok.

TECHNICKÉ ÚDAJE | MERCEDES-BENZ E 220 d KOMBI

**Motor** preplň. naftový R4, 1 950 cm3 **Výkon** 143 kW (194 k) pri 3 800 ot./min. priemer **Krútiaci moment** 400 Nm pri 1 600 Nm priemer **Pohon a podvozok**: 9-st. automatická prevodovka, pohon zadných kolies, vpredu aj vzadu multilink. Brzdy kotúčové, vpredu aj vzadu s vnútorným chladením. Pneu 245/40 R 19. **Batožinový priestor** 640/1 820 dm3 lepší **Rozmery**: 4 933 × 1 852 × 1 450 mm, rázvor 2 939 mm, prevádzková/celková hmotnosť 1 780/2 450 kg, objem nádrže 60 l. **Najvyššia rýchlosť** 235 km/h lepší **Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 7,7 s lepší **Spotreba** 4,5/3,9/4,2 l/100 km lepší **Emisie CO2** 109 g/km lepší **Cena/testované auto** 50 910 €/71 682 € horší **Konkurenti**: BMW 5, Audi A6, Volvo V90 **ZISTENÉ KLADY** Jazdné vlastnosti, spotreba, vnútorný a batožinový priestor. **ZISTENÉ NEGATÍVA** Cenová hladina, svetlé čalúnenie náchylné na znečistenie, dojazdová rezerva ani za príplatok.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Inzercia