Test Mercedes-Benz B250e: Elektrina ešte potrebuje čas

Elektrické béčko sme testovali ešte v zime. Praktickosť pohonu sa v chladných mesiacoch neukázala ako najlepšia, pretože je priamo závislá na akumulátoroch a tie sú na chlad precitlivené.
Vydané  Text: 
Trieda B od značky Mercedes je praktické a pekné vozidlo, ktoré je občas celkom nelogicky prehliadané. Vyzerá totiž konzervatívne, nenápadne, nesnaží sa pútať pozornosť okolia a budiť vášne. V skutočnosti – a presvedčíte sa o tom už pri prvom lepšom pohľade na ladné tvary karosérie – béčko nevybáča z dizajnového konceptu Mercedesu, práveže si osvojuje jeho estetické princípy a ponúka ich v šate, ktorý sa hodí na každodenné použitie v meste. Béčko má primerane vysoký podvozok, šikovný nájazdový uhol, vysoký posed a skvelý výhľad z kabíny. Pri jazde máte pocit, akoby ste jazdili crossover a tento dojem je podporený veľkorysým interiérom s masívnou stredovou konzolou. ### **Interiér skoro ako v prémiovom sedane** Interiér je rovnaký ako v každom inom Mercedese. Tvary sú plné, každý prechody je spracované precízne, nikde necítiť prehnanú vôľu, materiály sú kvalitné, pôsobia odolne, inak čierny interiér je vhodne doplnený sivými prvkami, tlačidlá a ovládače sú rozmiestnené ergonomicky a prehľadne. Páka prevodovky je umiestnená na dosah prstov pravej ruky hneď za obrúčou volantu. Ak ste doteraz jazdili autá s pákou na stredovej konzole, na jej umiestnenie v Mercedese si budete musieť chvíľu zvykať.
### **Elektrický pohon v bratislavských dopravných zápchach** Pohon dopravných prostriedkov na elektrinu je niečo, s čím sa stretávame každý deň, hoci si to často neuvedomujeme. Električky, trojlejbusy, lanovky, to všetko jazdí na elektrinu a nikomu to už nepríde zvláštne či futuristické. Tieto stroje však majú v porovnaní s autami jednu mimoriadnu a celkom zásadnú výhodu: nedržia akumulátory, pretože elektrickú energiu čerpajú z vedenia nad sebou. Osobné automobily sa však na podobné závislé riešenia spoliehať nemôžu, musia byť v rámci možností autonómne. V testovanom B250e sa nachádzal rozmerný akumulátor s kapacitou 28 kWh, umiestnený bol priamo v podlahe, vďaka čomu nezaberal miesto v batožinovom priestore. Priemerná spotreba počas testu bola 29 kWh / 100 km, čo znamená, že reálny dojazd v zimných mesiacoch dosahoval asi iba 100 až 120 kilometrov. To nie sú veľmi povzbudivé zistenia. Ak sme jazdili v režime SPORT (S) s vypnutou rekuperáciou energie, dojazd klesal priam dramaticky, až človek premýšľal, či to vôbec odjazdí domov do garáže, aby auto zapojil do elektrickej zásuvky.
Podľa údajov na stránke výrobcu má elektrické béčko priemernú spotrebu 16,6 kWh/100 km, dojazd 200 kilometrov a s funkciou Range Plus o ďalších 30 km viac. V zimných mesiacoch však reálny dojazd klesal aj k úrovni 100 alebo 120 kilometrov – to zodpovedalo môjmu priemernému dennému nájazdu počas testu, prakticky každý deň som musel vozidlo dobíjať. Nepochybujem o tom, že na letných pneumatikách, za priaznivého počasia a s teplotou okolo 20°C je dojazd 230 kilometrov reálny.
### **Ideálny spôsob využitia?** Najprv je životný štýl, potom príde elektrické auto. Nie je to nič neobvyklé, pretože autá si vyberáme práve podľa nášho životného štýlu a vlastných potrieb. Ja jazdím pomerne veľké kombi s výkonným motorom, pretože často vozím priateľov, rodinu aj s batožinou, ale rád si zajazdím aj dynamicky. Elektrický Mercedes triedy B vyhovuje vtedy, keď má jeho majiteľ denný nájazd okolo 60 kilometrov plus eventuálnych 30, ak občas potrebuje po práci niekam zájsť. A najmä: práci i doma si môže automobil komfortne zapojiť do nabíjačky na tri hodiny denne, prípadne aspoň obdeň. Raz som z čistej zvedavosti vyskúšal auto nenabiť a trúfol som si dojazdiť takpovediac na rezervu. Odjazdil som, ale preventívne som počas jazdu zapol iba vyhrievanie sedadiel, aby nebola spotreba energie veľmi vysoká. K nabíjacej stanici som prišiel snáď s dojazdom iba päť kilometrov, čo bol risk – keby bola práve vtedy nabíjačka nedostupná alebo nefunkčná, mal by som vážny problém. Keď sa energia v akumulátore minie, môžete rovno pre svoj elektromobil zabezpečiť odťahovku. Niekoľko desiatok kilogramov vážiaci akumulátor totiž z podlahy nevymontujete – aj ak keby áno, nemalo by to význam, pretože by ste ho nemali ako nabiť. Je to niečo iné, ako keď vám znenazdajky na aute dôjde benzín a vybehnete si ho načapovať do kanistra na najbližšiu čerpaciu stanicu. Pre takéto prípady je celkom rozumné platiť si poistenie, aj na Slovensku vychádza relatívne lacno. Mať k dispozícii bezplatnú nabíjaciu stanicu je veľkou výhodou, hoci ani náklady na každodenné nabíjanie priamo doma nebudú ruinovať rozpočet domácnosti. Je vhodné sledovať spotrebu priamo na elektromeri a počítať s tým, že budete musieť doplatiť väčšie peniaze, ako inokedy. Samozrejme, že v ďalšom roku budú preddavky na elektrinu vyššie, v pomere k nákladom na tankovanie benzínu alebo nafty by to však mala byť stále nižšia položka.
### **Špecifiká jazdy na elektrinu** Elektrický pohon v osobnom automobile je stále považovaný za kuriozitu a niečo skoro futuristické. V priebehu nasledujúcich rokov by sa však pohľad verejnosti na elektromobily mohol stať vlažnejším, pretože ich bude stále pribúdať a nebudú takou zaujímavosťou na cestách. Počas samotnej jazdy nebudete vnímať prakticky žiadne zásadné rozdiely medzi jazdou na elektrinu a na benzín. Štart motora je úplne tichý, takisto aj rozbeh do rýchlosti asi 50 km/h. Po niekoľkých dňoch sa však naučíte rozpoznávať zvuky, ktoré elektrický motor vydáva a budete ho registrovať pri každom zrýchľovaní, je to také slabé bzučanie. Pôsobivá je najmä akcelerácia v jazdnom režime SPORT, kedy dokáže vozidlo mierne tlačiť do sedadiel. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h nie je až také zaujímavé, ale zabávať priateľov na zadných sedlách prudkou jazdou rozhodnete môžete. Na volante sa nachádzajú páčky PLUS a MÍNUS, ktoré by pri spaľovacích motoroch umožňovali manuálne radenie prevodových stupňov. Keďže elektromobil nemá tradičnú odstupňovanú prevodovku, páčkami sa nastavuje účinok rekuperácie, k dispozícii sú voľby D-, D AUTO a D+. Ak máte záujem o energeticky veľmi efektívnu jazdu, nastavíte kombináciu režimov E+ a D-. Ak máte záujem o dynamickú športovú jazdu, vyberiete kombináciu S D+.
### **Elektrina áno, ale treba mať správny životný štýl** Elektrický pohon v aute? V našich podmienkach? Zápchy nie sú žiadúce, ale nemusia byť takým veľkým problémom. Dôležité je uvedomiť si, že elektromobilu musíte prispôsobiť aj životný štýl, respektíve auto musí zodpovedať už vášmu súčasnému životnému štýlu. Budete potrebovať čas na nabíjanie, ktorý stále trvá nepomerne dlhšie, ako dotankovanie nádrže do plna. Náš celkový dojem z elektromobilu B250e je veľmi pozitívny, pretože využíva všetko dobré z tradičnej triedy B a dopĺňajú ju o pohon, ktorého využívanie skutočne nestojí životné prostredie nič (samozrejme, ak zanedbáme samotnú výrobu elektromotorov a akumulátorov). Veľké očakávania sú tiež kladené na dojazd a s tým priamo úmernú kapacitu akumulátorov. Ak na elektromobile nebude reálny dojazd dosahovať aspoň 600 kilometrov, iba ťažko bude môcť konkurovať autám so spaľovacími motormi. Základný elektrický model triedy B sa dá v online konfigurátore naceniť za menej ako 40-tisíc eur, testovací model s vyspelou výbavou predajca ocenil na 53 412 €.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia