Test Lexus IS 300h – Tajná identita

Lexus IS 300h bojuje s etablovanou konkurenciou z Nemecka najmä extrovertným dizajnom a hybridnou technológiou.
Vydané  Text: 
Paradoxne, pozíciu, ktorú kedysi zastávala Alfa Romeo, dnes zastáva japonská automobilka Lexus. Jej modely sú iné, majú charizmu a osobne hodnotím model IS ako jeden z najkrajších sedanov vo svojej triede. Jednoducho ak hľadáte ostrov individuality v poli nemeckých sedanov, Lexus vám ho ponúkne. A je úplne jedno, či sa naň pozeráte spredu, zboku, alebo zozadu, „í-esko“ kombinuje hrany oblými časťami tak dobre, že po chvíli sa začnete usmievať. Mimochodom, metalíza, ktorú v cenníku nájdete pod označením titánová SONIC, je jedna za najvydarenejších a k dizajnu pasuje asi najlepšie. A z praktického hľadiska sa špiní oveľa menej ako iné farby a vyžaruje luxus. Ten si uvedomíte aj po usadnutí za volant. Materiály, spracovanie a zlícovanie dielcov vás dokáže osloviť rovnako intenzívne ako vôňa. Áno, vôňa, lebo táto veličina sa v testoch príliš neobjavuje, no kožené čalúnenie i použité plasty sú najvyššej kvality a cítiť to zo všetkých stránok. Možno vás prekvapí množstvo tlačidiel, no po chvíli používania sa s nimi zoznámite a oceníte ich viac než dotykové exkurzie niektorých iných automobiliek. Jedine multimediálny systém ovládate aj naďalej myšou, pomôckou je rýchly prístup do menu rádia či k prehrávaniu médií prostredníctvom USB, či iných nosičov. Špičkovú reprodukciu hudby zabezpečuje audiosystém Mark Levinson. To všetko však servíruje Lexus na perfektných kožených sedadlách pre vodiča aj spolujazdca, ktoré za kombináciu komfortu a bočnej opory získavajú solídnych desať bodov. Osobne som sa cítil za volantom mimoriadne komfortne, no mojich 180 centimetrov je zrejme limitom pohodlného usadenia sa za volant. Ak ste vyšší, budú vám modely GS a LS vyhovovať viac. Vzadu je miesta pre dve dospievajúce deti dosť. Pointou hybridu je šetrenia paliva a v zrkadle udalostí minulých rokov je tento druh pohonu zrejme lepšou voľbou než diesel. Pod kapotou úraduje 2,5-litrový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle. Výsledkom spolupráce benzínového agregátu s elektromotorom je zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy, čo je solídna hodnota. Ale nie je podstatná, napokon, v Lexuse prekalibrovali aj hybridný systém. Cieľom nie je maximalizácia dojazdu na elektrinu, ale efektivita jazdy. Elektromotor síce dokáže hýbať autom, no po novom predlžuje dojazd v takzvanom plachtiacom režime. K dispozícii je aj elektrický režim EV, no jeho využívanie je zbytočné, je lepšie všetko nechať „na systém“. A ten sa vám odvďačí priemernou spotrebou 5,7 l/100 kilometrov. Ak si chcete užiť športovú jazdu, kombinácia režimu Sport s využitím „naprogramovaných“ prevodových stupňov vám to síce umožní, no subjektívne zvukový prejav i rýchlosť radenia týchto stupňov je relatívne pomalá. Je to škoda, podvozok Lexusu IS je jeden z najlepších, spolu s riadením, ktoré je veľmi presné a aj záživné. Napokon technickým základom je o triedu vyšší model GS. No vzhľadom na charakter motora je režim Normal ten, ktorý odporúčame využívať. Odmenou je mimoriadny zvukový komfort, ktorý vás poteší najmä pri jazde cez všadeprítomné dopravné zápchy. Práve tam si môžete vďaka pohonu užívať imidž ekologicky orientovaného šoféra, pričom neprídete o estetiku luxusného sedanu ani o športový imidž. Lexus IS 300h však ponúka aj jeden prekvapivý prvok. Možnosť plnej deaktivácie stabilizačného systému. Na zasnežených cestách tak neprichádzate o dávku radosti. Kompletný bezpečnostný arzenál chráni posádku aktívne aj pasívne, predkolízny systém varuje vodiča pred prekážkou a dokáže aj autonómne, navyše rozpoznáva aj chodcov a to až do rýchlosti 80 km/h, čo by malo pokryť riziká jazdy v meste. **Záver** Komu je Lexus IS 300h určený? Práve tým, ktorí hľadajú alternatívu k tradičným nemeckým modelom, pričom sa nechcú vzdať luxusného imidžu a osobitný dôraz kladú na spoľahlivosť. * **Technické údaje | Lexus IS 300h** * **Motor** atm. benzínový R4, 2 494 cm3+ elektro * **Výkon** 133 kW (125 k) pri 6 000 ot./min. +105 kW lepšie * **Krútiaci moment** 221 Nm pri 4 200 – 5 400 ot./min. +300 Nm lepšie * **Pohon a podvozok**: aut. prevodovka E-CVT, pohon zadných kolies, vpredu dvojité lichobežníkové zavesenie, vzadu viacprvkové zavesenie. Brzdy kotúčové, vpredu aj vzadu s vnútorným chladením. Pneu 225/40 R 18 vpredu, 255/35 R18 vzadu. * **Batožinový priestor** 450/výr. neudáva dm3 lepšie * **Rozmery**: 4 680 × 2 027 × 1 430 mm, rázvor 2 800 mmPohotovostná/celková hmotnosť 1 620/2 130 kg, objem nádrže 66 l. * **Najvyššia rýchlosť** 200 km/h lepší * **Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 8,3 s lepší * **Spotreba** -/-/4,3 l/100 km lepší * **Emisie CO2** 97 g/km lepší * **Cena/testované auto** 36 350 €/53 200 € horší * **Konkurenti**: Ford Mondeo Hybrid, Kia Optima PHEV







Inzercia

Inzercia