Tri motory sú štandard. Predstavujeme vrcholové AUDI SQ8 E-TRON a SQ8 SPORTBACK E-TRON / 3. časť

Nové Audi Q8 e-tron a Q8 Sportback e-tron sú fascinujúce automobily a kto chce ešte viac, ten siahne po verziách S. V čom sa líšia od základných modelov?
Vydané  Text: 

Prečítajte si všetky časti nášho seriálu o Audi Q8 e-tron:

Audi Q8 e-tron je vrcholovým elektrickým SUV v portfóliu automobilky z Ingolstadtu. Vyrába sa v dvoch karosárskych vyhotoveniach: ako všestranné SUVatletický Sportback, a v konfiguráciách, ktoré naplnia sny každého náročného motoristu. Je to elektromobil, takže jeho jazdné vlastnosti a celkový prejav presahujú hranice zaužívaného – obzvlášť vo verziách, ktoré si dnes predstavíme podrobnejšie: SQ8 e-tron a SQ8 Sportback e-tron.

AUDI SQ8 SPORTBACK E-TRON

Q8 e-tron je technologický skvost, ale verzie S zašli ešte ďalej

V dvoch predchádzajúcich častiach nášho seriálu sme už písali o tom, že Audi v modeli Q8 e-tron skončilo so 71 kWh akumulátorom. Základom je teraz až 89 kWh a vrcholové verzie majú 106 kWh (gross: 114 kWh) – týka sa to práve verzií SQ8, ktoré sa navyše môžu pýšiť tým, že im vývojári venovali ešte viac úsilia, takže vo výsledku sú tieto športové elektrické SUV značne odlišné od nižších konfigurácii. Líši sa naladenie podvozka, ktorá má aj pri zvlášť divokom jazdnom štýle pôsobiť suverénne a isto, a tiež charakteristiky pohonu.

Inzercia

Inzercia

Vo východiskovej konfigurácii Audi Q8 e-tron sú v aute dva motory, každý na jednej náprave, no vrcholové Audi SQ8 e-tronAudi SQ8 Sportback e-tron poháňajú až tri motory – na zadnej náprave sú dva. Audi na to na svojich webových stránkach trefne poukazuje sloganom „Trojnásobné potešenie z jazdy“.

Elektrický trojmotorový pohon v AUDI SQ8 SPORTBACK E-TRON (rovnaký je vo verzii SQ8 e-tron)

Špecifikom verzií S je tiež vlastný športový dizajn zvuku, ide aj o výsledok odlišnej koncepcie pohonu. Zatiaľ čo Q8 e-tron vo verziách 50 a 55 používa východiskovo zadný motor, športové verzie S počas bežnej jazdy preferujú ten predný. Vravíte si, že by to malo byť naopak? Ani nie, pretože počas bežnej jazdy oceníte nižšiu spotrebu energie a keď je to potrebné, automaticky sa do práce zapoja aj dva zadné motory a dodajú dovedna takmer tisíc newtonmetrov sily.

Výkon elektrického pohonu SQ8 dosahuje 370 kW a krútiaci moment závratných 973 Nm. Dodajme, že ide o hodnotu maximálneho výkonu, ktorý je k dispozícii na krátky čas; trvalý menovitý výkon dosahuje 140 kW, ktorý je stále prísľubom K elektrickému pohonu všetkých kolies sa pridáva elektrické riadenie krútiaceho momentu „Torque Vectoring“ s aktívnym a plne variabilným rozdeľovaním krútiaceho momentu na zadnej náprave. Ten nasmeruje krútiaci moment pohonu na príslušné koleso s oneskorením maximálne päť milisekúnd. Latencia, teda časový posun, je len asi pätinový v porovnaní s mechanickým systémom – pri prejazde vysokou rýchlosťou nemusí zadná náprava brzdiť, aby vozidlo zostalo agilné a stabilné.

Inzercia

Inzercia

Keď vodič dynamicky zrýchľuje zo zákrut, dostane vďaka prevodovému pomeru vonkajšie zadné koleso až o 220 Nm viac ako vnútorné – rozdiel na kolesách môže byť až 2100 Nm.

Akcelerácia z 0 na 100 km/h prebehne už za 4,5 sekundy a maximálna rýchlosť je softvérovo obmedzená na 210 km/h.

Inzercia

Inzercia

To všetko sú hodnoty vyššie o 70 kW, 309 Nm a 10 km/h ako vo verzii Q8 55 e-tron.

Pôsobivé je, že Audi Q8 e-tron sa štandardne dodáva so vzduchovým odpružením s riadeným tlmením nárazov. Výšku karosérie možno v závislosti od jazdnej situácie meniť celkovo až o 76 milimetrov a výrobca avizuje ešte lepšie vyladenie tlmenia ako vo verzii pred modernizáciou. Očakávať máme lepšiu responzívnosť a dojem šoférovania ľahšieho vozidla.

Predná single-frame maska AUDI SQ8 E-TRON
Predná single-frame maska AUDI SQ8 SPORTBACK E-TRON

Vylepšenia dizajnu s funkčným prínosom

Pre mnohých však bude preferencia modelu SQ8 e-tron, respektíve SQ8 Sportback e-tron, rozhodnutím z citu, na ktorom sa podieľa športová estetika. Je pravda, že facelift nepriniesol do interiéru významnejšie zmeny, ale verzie S ho obohatili o hodnotné športové detaily; to hlavné sa však udialo vonku. Estetiku exteriéru výrobca dotiahol snáď do dokonalosti, pretože verzie S sa od východiskových Q8 e-tron líšia, no nie prvoplánovo. Všimnite si odlišný vzor na prednej single-frame maske a dôraznejšie línie nárazníkov. Okrem toho sú verzie S o dva milimetre nižšie a až 39 milimetrov širšie, čo bystrému oku neunikne.

Interiér AUDI SQ8 SPORTBACK E-TRON
Zadné partie AUDI SQ8 SPORTBACK E-TRON

Dizajnové úpravy vonku sú pritom aj funkčné: predné spojlery v Q8 e-tron a Q8 Sportback e-tron pomáhajú odvádzať prúdenie vzduchu okolo kolies. V porovnaní s verziou pred modernizáciou sa zväčšili a Q8 Sportback e-tron má teraz spojlery aj vzadu. Športová verzia SQ8 Sportback e-tron má spojlery len vzadu. V oblasti okolo masky chladiča je to prvýkrát, čo má model Audi okrem elektrických lamiel, ktoré automaticky uzatvárajú chladič, aj samotesniaci systém. Tento systém optimalizuje prúdenie vzduchu v prednej časti auta a zabraňuje nežiaducim stratám. Vo výsledku majú všetky verzie Q8 e-tron lepšiu aerodynamiku ako predtým, a to 0,24 cw pre Sportback a 0,27 cw pre SUV.

AUDI SQ8 SPORTBACK E-TRON, zadný pohľad
AUDI SQ8 E-TRON, zadný pohľad

Pozrite sa do zákulisia techniky v AUDI Q8 E-TRON. Náskok vďaka technike je stále aktuálny / 2. časť

V článku sa postupne venujeme asynchrónnym motorom, vektorovaniu krútiaceho momentu, vzduchovému podvozku, batérii a na záver aj novým funkciám svetlometov Digital Matrix LED.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia