Slovensko plánuje zaviesť rýchlostné obmedzenia pre autá so spaľovacím motorom! A to je len začiatok

Slovensko sa chce zapáčiť Bruselu, plánuje diskriminovať vozidlá so spaľovacími motormi.
Vydané  Text: 
* Zelené EČV budú prideľované len plne elektrickým alebo vodíkovým vozidlám. * Slovensko plánuje rozšíriť výhody pre majiteľov bezemisných vozidiel. * Súčasťou návrhu je obmedzovanie maximálnej povolenej rýchlosti pre konvenčné automobily. Súčasťou medializovaného Akčného plánu rozvoja elektromobility sú tiež **návrhy na zavedenie špecifických výhod pre majiteľov elektrifikovaných vozidiel so zelenými evidenčnými číslami.** Pokiaľ ide o samotné používanie zelených EČV, v blízkej budúcnosti zaplačú predovšetkým majitelia plug-in hybridných vozidiel. Po novom by zelené značky mali byť k dispozícii výhradne pre vozidlá s nulovými emisiami CO2 – BEV, FCEV. **Pre PHEV bude platiť prechodné obdobie do konca roka 2024,** po tomto roku nebude možnú udeliť pre PHEV zelenú EČV. Zelené EČV vydané do roku 2023 pre PHEV ostanú v platnosti. Cieľom opatrení v akčnom pláne je priniesť majiteľom bezemisných vozidiel viaceré výhody, ktoré sú na európskej úrovni dnes už bežným štandardom. **Časť návrhov však ráta s diskrimináciou automobilov so spaľovacím motorom.**
Zákaz naftových motorov alebo vytvorenie nízkoemisných zón je na Slovensku možné.
O jednom z konkrétnych návrhov [sme vás už medzičasom informovali](https://www.autoviny.sk/novinky/124240/zakaz-vstupu-naftovych-aut-do-miest-moze-byt-realitou-aj-na-slovenku-na-pozore-by-sa-mali-mat-viaceri-vodici) a týka sa podpory vzniku nízkoemisných zón s možnosťou stanoviť poplatky za vstup pre naftové či benzínové vozidlá. Ďalší bod akčného plánu **hovorí o zavedení rýchlostných obmedzení pre znečisťujúce vozidlá na vybraných cestných úsekoch** prostredníctvom novelizácie zákona č. 137/2010 Z. z. o ovzduší. V tomto smere sa chce Slovensko inšpirovať rakúskym zákonom IG-L. V rámci rakúskej zóny IG-L môže platiť obmedzenie diaľničnej rýchlosti na 100 km/h alebo 80 km/h, pričom dané opatrenie nemá vplyv na bezemisné vozidlá, ktoré môžu naďalej pokračovať maximálnou povolenou rýchlosťou 130 km/h. V mestách sa majitelia elektrických vozidiel so zelenými EČV môžu tešiť na **možnosť využitia BUS pruhov či zvýhodnenú sadzbu za parkovanie.** Uvažuje sa tiež nad znížením diaľničných poplatkov. Predložené návrhy na užívateľské výhody pre zelené EČV by mohli platiť **najskôr od 1.1.2024** v prípade bezproblémového prijatia akčného plánu.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!