KOMENTÁR: Organizácia Euro NCAP je na smiech a jej „hviezdičky“ už nemožno brať vážne. O skutočnej bezpečnosti nič nevypovedajú
Nárazové testy sa dnes vykonávajú úplne inak. Uprednostňované sú predovšetkým asistenčné systémy.
Vydané Text: Peter Orosz
Hyundai Accent, Fiat Seicento a Dacia Sandero - všetky tri autá získali rovnaké jednohviezdičkové hodnotenie. Rozdiel v pasívnej bezpečnosti medzi Sanderom a dvadsaťročnými autami je však priepastný.
**Organizácia Euro NCAP dnes vo väčšej miere prihliada na prítomnosť asistenčných systémov na palube.** Cieľom aktívnej bezpečnosti (na rozdiel od pasívnej) nie je monitorovať pevnosť karosérie či riziko poranenia posádky pri náraze, ale fungovanie a prítomnosť elektronických systémov, ktorých cieľom je zrážke zabrániť alebo minimalizovať jej možné následky. A práve v tejto oblasti stratila Dacia Jogger najviac bodov, čo ovplyvnilo celkové hodnotenie. Rumunský výrobca však vo výbave neposkytuje systémy ako udržiavanie v jazdnom pruhu, monitorovanie únavy vodiča za volantom alebo čítanie dopravných značiek na ceste. **Dôvod je jednoduchý – Dacia vyrába cenovo dostupné autá a každý asistenčný systém navyše by predražil výrobu.** Len pre predstavu: Euro NCAP strhol modelu Jogger body aj za malichernosti ako je absencia upozornenia na nezapnuté pásy v treťom rade sedadiel.
**Za najväčšie faux pas však považujem rozhodnutie organizácie Euro NCAP nevykonať nárazovú skúšku s modelom Jogger.** V praxi tak nový model rumunskej automobilky nedostal ani šancu ukázať svoje schopnosti s ohľadom na pasívnu bezpečnosť. Organizácia jednoducho prepísala hodnotenie, ktoré v minulosti získalo príbuzné Sandero, strhla autu nejaké body za asistenčné systémy a zverejnila jednohviezdičkový výsledok na svojej stránke.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia