Pre mnohých vodičov je pravidelná technická a emisná kontrola nočnou morou. Avšak ak sa o svoje auto dobre staráte, strach mať nemusíte. Stačí pritom len tak málo.
Technická kontrola môže mnohým autám vystaviť stopku pre ich zlý technický stav. Pred touto kontrolou majú väčšinou rešpekt majitelia starších áut. Avšak vek auta na emisnej kontrole nehrá žiadnu rolu. Pre zlé zaobchádzanie totiž môže s negatívnym hodnotením odísť aj auto, ktoré absolvuje svoju prvú technickú kontrolu. My sme preto pre vás v STK Bratislava Danubia zisťovali, čo môže, a naopak čo nemusí, autu pomôcť prejsť cez čoraz prísnejšie kontroly.
### Prémiové palivá
**Veľmi diskutovanou témou na mnohých fórach naprieč internetom je tankovanie prémiových palív pred emisnou kontrolou**. Viacerí vodiči sa odvolávajú na to, že práve dotankovanie drahšieho paliva s pridanými aditívami dopomohlo k lepšiemu výsledku pri kontrole emisií. **Táto téma má však dve odpovede**. Jednou z nich je, že **prémiové palivá nemajú markantný dopad na výsledok skúšky** pokiaľ je auto v poriadku. **Avšak ak sa hodnoty emisií nachádzajú na hranici medzi prejdením a neprejdením, môže tankovanie drahšieho paliva dopomôcť**.
S emisnou kontrolou môže mať problém aj nové auto. A to najmä v prípade, ak má naftový motor a jazdia sa s ním len krátke trate.
**Problém je najmä pri naftových motoroch**. Mnoho vodičov si totiž neuvedomuje, že nafta je určená na dlhšie trate a v meste takýto motor v dôsledku nedostatočného zahriatia trpí. **Preto sa pokojne môže stať, že aj nové auto, ktoré ide na svoju prvú emisnú kontrolu, môže mať problém**. Dôvodom je usadzovanie pevných častíc vo výfuku, ktoré sa na krátkych trasách nedokázali dostatočne vypáliť. Ak máte tento problém, môže vám pomôcť aj dlhšia trasa vo vyšších otáčkach, ktorá sadze a usadeniny dostane z výfukového potrubia von. Napriek tomu sa však technici stretávajú s tým, že výfuk auta nie je dostatočne prečistený, čo sa v konečnom zúčtovaní odrazí práve na hodnotách emisií.
Počítač okamžite zhodnotí údaje z emisnej kontroly. Pokiaľ by sa hodnota emisií nachádzala čo i len o kúsok nad stanovaným limitom, auto neprejde.
### Na čo si dať pozor pri EK? – Technik radí
**Najjednoduchším riešením, ako predísť zbytočným problémom pri emisnej kontrole, je pravidelný servis**. Rozsvietená kontrolka na prístrojovom štíte je totiž už znakom toho, že niečo nie je v poriadku. Môže ísť pritom len o maličkosť za pár eur, no ignorovaním tohto problému sa účet za servis môže vyšplhať do, pre niekoho, astronomických výšin. Porucha v motore totiž máva domino efekt. Neriešením malého problému sa postupne prepracujete k tým veľkým v podobe poškodeného katalyzátoru, vstrekovania, lambda sondy či riadiacej jednotky.
Motorový priestor sa kontroluje hlavne vizuálne. Všetky chyby motora väčšinou odhalí až diagnostika.
### LED áno, ale nie hocikde
V poslednom roku mal pomerne veľký ohlas [článok o výmene klasických halogénových žiaroviek za ich LED alternatívu](https://www.autoviny.sk/reportaze/121891/slovaci-vymienaju-halogenove-ziarovky-za-ledky-riskuju-tym-velku-pokutu-papiere-aj-bezpecnost). **Túto otázku sme položili aj technikom v STK Bratislava Danubia** a dostali sme na ňu jednoznačnú odpoveď. **Auto, ktoré nemá predpísané a homologované LED svetlá, má okamžite problém**. Technická kontrola sa totiž pri preverovaní svetiel zameriava na viaceré aspekty, ktoré musí samotný lúč svetla spĺňať. Tieto aspekty nie je možné dosiahnuť s nehomologovanou žiarovkou. Veľa vodičov pritom na našich cestách jazdí s LED žiarovkami z Číny v klasických starých parabolických svetlometoch, čo je zakázané. **Ak by sa auto s takýmito svetlami dostavilo na technickú kontrolu, odchádza s hodnotením „Dočasne spôsobilé“ (máte 60 dní na nápravu chyby a opätovnú technickú kontrolu) a svetlá sú považované za vážnu chybu**.
**Podobne je to napríklad aj pri dorábaných xenónových svetlometoch, ktoré nemajú montované ostrekovače**. Polícia za takéto riešenie môže vodičovi udeliť v lepšom prípade pokutu. Hodnotenie „Dočasne spôsobilé“ môže auto dostať aj v prípade, že mu nesvieti jedno svetlo, osvetlenie značky či jedno brzdové svetlo. **Preto nie je na škodu si pred technickou kontrolou skontrolovať všetky svetlá na aute**. Vyhnete sa tým nepríjemnostiam a zbytočným výdajom.
Svetlomety musia mať vždy len homologované žiarovky. Ak si majiteľ svojvoľne nasadí lacné LED diódy, na technickej kontrole má problém.
Nastavenie svetlometov si doma skontrolujete asi len ťažko. Napriek tomu je to z pohľadu technickej kontroly dôležité. Technici preto vo väčšine prípadov, ak sa to dá, svetlomety nastavujú priamo počas kontroly. Samotný úkon je zdarma a zaberie minimum času, no vodiča ochráni pred problémami.
### Pozor na brzdy
Okrem svetelnej techniky sa kontrolujú takmer všetky časti auta. Či už ide o osadenie náprav, brzdy, pneumatiky, zavesenie kolies, sedadlá, okná, bezpečnostné prvky či pásy, všetko musí spĺňať bezpečnostné kritériá. **Štatisticky najčastejším problémom áut bývajú brzdy**. V minulosti urobilo Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky úľavu, týkajúcu sa nariadení ohľadom kontroly bŕzd. Staré pokyny hovorili o tom, že nesúmernosť pri brzdení na úrovni 30 % je len pri autách technicky nespôsobilých na jazdu. Teraz je táto hranica posunutá na hodnotu 30 až 50 %, avšak auto dostáva známku „Dočasne spôsobilé“. Vodič má teda dostatočne dlhú dobu na to, aby problém s nesúmernosťou brzdenia odstránil. **Ak je ale nesúmernosť brzdenia nad 50 %, auto je technicky nespôsobilé na prevádzku**.
Podľa štatistík je najčastejšou príčinou nesplnenia predpísaných podmienok technickej kontroly chyba brzdového systému.
Je preto dobré brzdy pravidelne kontrolovať. Ak sa totiž na jednej z brzdových platničiek objaví hrdza aj po dlhšej jazde, je už neskoro a auto treba odviezť do servisu. Azda ani netreba pripomínať, že aj brzdy je dôležité v pravidelných intervaloch meniť. Samostatnou kapitolou je potom ručná brzda. **Niektoré staršie autá mali totiž už z výroby extrémne problémy s ručnou brzdou**, ktoré dnes môžu spôsobovať majiteľovi pri technickej kontrole vrásky na čele.
Technik mi ukazuje v akom rozsahu sa má nachádzať krivka účinnosti bŕzd, aby auto prešlo kontrolou bez problémov.
### Čo s airbagmi a elektronikou?
**Nemenej podstatnou kontrolou pri mnohých autách sú airbagy**. Dôležitý bezpečnostný prvok je po fyzickej stránke extrémne náročné skontrolovať. Preto sa počas samotnej technickej kontroly vykonáva softvérová kontrola airbagov a iných častí auta. Technici auto napoja na diagnostiku, ktorá im ukáže prípadné skryté problémy (všetky autá od roku 2012 majú povinnú palubnú diagnostiku). Ak je tento problém na airbagoch, auto opäť dostáva známku „Dočasne spôsobilé“.
**Podobne je to aj pri kontrole elektroniky**. Diagnostika dokáže odhaliť viaceré poruchy, ktoré technik fyzickým pohľadom na auto nemôže zistiť. Preto sa do medzistupňa medzi emisnou a samotnou technickou kontrolou zaradila aj kontrola softvérovou diagnostikou auta, ktorá sa automaticky odosiela na príslušné miesta, čiže sa nedá oklamať.
Softvérová diagnostika podľa Vedúceho STK Antona Vrába odhalí aj chyby, ktoré nie je vidieť. Napríklad na airbagoch.
Poslednou zastávkou technickej kontroly je takzvaná jama. Tu technici kontrolujú vôle v kolesách, v uložení náprav a v silentblokoch. Taktiež sa kontroluje aj vôľa v riadení či uložení prvkov zadnej nápravy.
### Na čo si dať pozor pri TK? – Technik radí
**Ako sme už spomínali vyššie, pred samotnou technickou kontrolou si môžete auto doma prekontrolovať aj na vlastnú päsť**. Niektoré veci totiž spozorujete ihneď, napríklad svetlomety, okná, pásy či ostrekovače. Každopádne si opäť treba dať pozor na skryté poruchy, ktoré sa môžu vyskytnúť v dôsledku zanedbaného servisu. **Auto treba pravidelne servisovať a predísť tak prípadným problémom ešte pred ich vzniknutím**.
Kontrolujú sa aj časti podvozku, ako napríklad zavesenie kolies, osadenie náprav či vôle na riadení.
### Zopár údajov
Nakoľko tento článok bol písaný na prelome rokov 2021 a 2022, údaje technických kontrol za rok 2021 ešte neboli k dispozícii. Preto v záverečnom sumáre budeme vychádzať zo [štatistík z roku 2020](https://testek.sk/PDF/TK_statistiky_2020.pdf). Za tento rok bolo na **Slovensku vykonaných celkovo 1 439 702 technických kontrol,** z toho pravidelných bolo 1 219 620. Pri pravidelnej kontrole bolo 86,42 % vozidiel hodnotených ako spôsobilých na premávku na pozemných komunikáciách. **V 11,80 % prípadoch boli vozidlá z dôvodu zistenia vážnej chyby vyhodnotené ako dočasne nespôsobilé a v 1,78 % prípadoch dokonca ako nespôsobilé na prevádzku v cestnej premávke**.
**Najčastejším zisteným technickým problémom boli poruchy brzdového systému**, ktoré sa vyskytli v 44,71 % prípadov. **Druhou najčastejšou chybou boli problémy osvetlenia a odrazového a elektrického zariadenia** v 29,89 % prípadov. **Iba 8,99 % vážnych a nebezpečných chýb na vozidlách pripadalo na podvozok a jeho príslušenstvo**.
### Technická odbočka – A čo elektromobil?
Nakoľko elektromobilita je čoraz horúcejšou témou, našou prvou otázkou bolo, ako technici kontrolujú elektrické autá. Je logické, že emisná kontrola sa v tomto prípade nerobí a tým pádom sa majiteľovi elektromobilu za ňu ani neúčtuje poplatok. Naopak, technikom dôraz na čo najmenší odpor vzduchu spôsobuje vrásky na čele, nakoľko elektromobily majú často prekryté dôležité časti podvozku. Tým pádom sa technikom sťažuje prístup k ich kontrole.
Vedúci STK Anton Vráb sa svojej práci venuje už roky.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Bojíte sa viac technickej kontroly alebo zubára? Zisťovali sme pre vás, čo robiť, aby vám EK a TK nezasadili K.O.
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.