NGVA: Zabudnite na elektrické vozidlá! Toto je najlacnejšie a skutočne udržateľné palivo, ktoré vlády nezmyselne ignorujú

Bioplyn môže nahradiť benzín aj naftu už dnes!
Vydané  Text: 
**Odborníci už dnes hovoria o energetickej kríze**, ktorej efekty môžeme sledovať v podobe zvyšujúcich sa cien elektriny. Tá bude v najbližších rokoch naďalej stúpať najmä kvôli nadmernej spotrebe, ktorú (okrem iného) zhoršuje tlak na rozširovanie elektrických vozidiel. Navyše výstavba elektrární využívajúcich alternatívne zdroje v podobe vody, slnka či vetra je nielen finančne náročná, no v určitých oblastiach tiež mimoriadne neefektívna forma výroby elektrickej energie. Z tohto pohľadu to vyzerá tak, že **na politicky motivovaný a urýchlený prechod smerom k plne elektrickej budúcnosti nie je európska energetická sieť ani zďaleka pripravená.** Tento problém by sa však dal čiastočne riešiť formou palivovej diverzifikácie v doprave. Okrem elektrickej energie totiž existujú aj ďalšie alternatívne formy, ktoré sú jednoduchšie na skladovanie, šetrné k životnému prostrediu a môžu využívať už zavedenú sieť čerpacích staníc. **Pokiaľ by prioritou mala byť predovšetkým udržateľnosť a cena, k najlepším alternatívam vzhľadom na súčasnú energetickú situáciu môžeme zaradiť pohon na zemný plyn (CNG).** Zemný plyn má vyšší energetický obsah ako nafta a benzín, palivový náklad na 100 km je oveľa nižší pri použití CNG, pripomína Združenie vozidiel na zemný plyn a bioplyn. *„Podľa skutočného výpočtu úradu EÚ stojí CNG na 100 km v priemere 5,49 € za malé alebo stredné auto a 6,39 € za stredne veľké a luxusné autá. V porovnaní s naftou a super benzínom to znižuje náklady o takmer tretinu, resp. polovicu,“* vyčíslilo združenie.
O niečo zložitejšie je porovnanie s elektrickou energiou, kde je dôležité porovnávať nielen cenu za domáce nabíjanie, ale tiež prostredníctvom verejných nabíjačiek. *„Cena za kilowatthodinu od 20 do 30 centov sa môže na cestách, v závislosti od poskytovateľa, viac ako zdvojnásobiť a cena za 100 km sa môže rýchlo zvýšiť z približne 4,80 € späť na úroveň bežných spaľovacích vozidiel od 7,48 do 9,26 €/100 km,“* ozrejmilo združenie. **V tomto ohľade tak môže byť elektromobil drahší na prevádzku než auto spaľujúce zemný plyn.** Dnes však štáty spoločne s Európskou úniou posúvajú zemný plyn na vedľajšiu koľaj, častým protiargumentom je totiž závislosť na Rusku a dodávkach plynu. **Autá spaľujúce CNG však môžu fungovať aj na bioplyn, ktorý dokážu krajiny produkovať aj lokálnou a ekologickou formou.** Bioplyn sa dnes považuje za jeden z najekologickejších obnoviteľných zdrojov energie, keďže sa vyrába prostredníctvom rozkladu biologických materiálov. **Bioplyn tak môže byť vyrobený aj zo zvyškov jedla, trusu či odpadu z poľnohospodárskych družstiev.**
S rastúcim obsahom biometánu v palivách zo zemného plynu môžu vozidlá poháňané CNG jazdiť z hľadiska emisií skleníkových plynov klimaticky neutrálne. V Nemecku, kde sa podiel bioplynu dostal na 80 %, je to už realita. „Preto, aby bola Európa skutočne *„Fit for 55“, musí zvýšiť používanie obnoviteľných plynov v cestnej doprave,“* uzavrelo NGVA.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia