Čierna skrinka bude povinná pre všetky nové autá už budúci rok! Nebudeme ju môcť ani vypnúť

Najprv prehlásili, že ide len internetový mýtus. Potom sa rozhodli kritizovanú čiernu skrinku potajomky prijať
Vydané  Text: 
Pôvodne označila Európska únia správu o povinných čiernych skrinkách za [euromýtus.](https://ec.europa.eu/slovakia/news/eu_myth/black_box_data_recorders_obligatory_for_all_cars_sk ) Po niekoľkých rokoch však túto myšlienku prijala a od júla 2022 bude podobný systém povinnou súčasťou nových áut. **Namiesto čiernej skrinky však Európska únia používa k označeniu tohto systému skratku EDR (Event Data Recorder),** čo môžeme voľne preložiť ako „zariadenie na záznam údajov o udalostiach“. ### Čo bude zaznamenávať? Predovšetkým pôjde o údaje, ktoré sú schopné systémy zaznamenávať a uchovať v období krátko pred zrážkou, počas nej a bezprostredne po nej. Systém si zapamätá rýchlosť vozidla, brzdenie, polohu a sklon vozidla na ceste, stav a rýchlosť aktivácie všetkých jeho bezpečnostných systémov, palubného systému eCall využívajúceho službu tiesňovej linky 112, aktiváciu bŕzd a relevantné vstupné parametre z palubných systémov aktívnej bezpečnosti a predchádzania nehodám, pričom tieto údaje musia mať vysokú úroveň presnosti a musí byť zabezpečené ich zachovanie po nehode. Priamo v [nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č.2019/2144](https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R2144&from=EN) sa uvádza, že z**ariadenia na záznam údajov o udalostiach nebude možné deaktivovať a EDR musí byť funkčné počas celej životnosti vozidla.** Nazbierané dáta potom možno sprístupniť vnútroštátnym orgánom na základe práva Únie alebo vnútroštátneho práva len na účely výskumu a analýzy nehôd vrátane účelov typového schvaľovania systémov a komponentov a v súlade s nariadením (EÚ) 2016/679, a to cez štandardizované rozhranie.

Nový povinný bezpečnostný prvok chce vodičom prekaziť radosť zo šoférovania! A ešte zaň budeme musieť zaplatiť

Na základe schváleného nariadenia Európskeho parlamentu a Rady [(2019/2144](https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R2144&from=EN)) z 27. novembra 2019 budú musieť byť všetky novohomologizované vozidlá **už v priebehu budúceho roka vybavené inteligentným obmedzovačom rýchlosti (ISA).** V roku 2024 by pritom mali byť novou bezpečnostnou funkciou vybavené všetky nové vozidlá predávané v Európskej únii. V súčasnosti prebieha [iniciatíva,](https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12222-Vehicle-safety-technical-rules-&-test-procedures-for-intelligent-speed-assistance_en) ktorej cieľom je určiť základné parametre... Prečítať celé

### Anonymita Jednou z požiadaviek Európskej únie tiež je, aby spôsob zaznamenávania fungoval v uzavretom systéme a dokázal identifikovať tiež presný typ, variant či verziu vozidla. Zariadenie na záznam údajov o nehodách však nesmie byť schopné sprístupniť posledné štyri číslice poradového čísla vozidla v rámci identifikačného čísla VIN ani žiadne iné informácie, ktoré by umožnili identifikáciu samotného majiteľa alebo držiteľa. Systém EDR, spoločne s ďalšími bezpečnostnými systémami, **vstúpi do účinnosti už 6. júla 2022.**




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!