Pravda o batériách v elektromobile, ktorú vám v predajni nepovedia! Aká je ich životnosť a koľko stojí výmena?

Elektromobily sú pre motoristov na Slovensku vášnivou témou. Napriek tlaku Európskej únie a ekologických aktivistov, **väčšina naďalej preferuje klasické spaľovacie automobily.** Dôvodov môže byť niekoľko. Kým niektorí kritizujú samotný koncept batériových elektromobilov (udržateľnosť), ďalších odrádza vysoká cena, dojazd či slabá infraštruktúra pre nabíjanie. Aj v rámci našich testov sme sa museli viackrát vysporiadať s obsadenou alebo nefungujúcou nabíjacou… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Elektromobily sú pre motoristov na Slovensku vášnivou témou. Napriek tlaku Európskej únie a ekologických aktivistov, **väčšina naďalej preferuje klasické spaľovacie automobily.** Dôvodov môže byť niekoľko. Kým niektorí kritizujú samotný koncept batériových elektromobilov (udržateľnosť), ďalších odrádza vysoká cena, dojazd či slabá infraštruktúra pre nabíjanie. Aj v rámci našich testov sme sa museli viackrát vysporiadať s obsadenou alebo nefungujúcou nabíjacou stanicou a nevieme si úprimne predstaviť, ako by obsluha väčšieho počtu elektrických áut v rámci súčasného (pomalého) vývoja potrebnej infraštruktúry mohla bez problémov fungovať. Existuje však ešte jeden zásadný problém súvisiaci s elektromobilitou, o ktorom sa málo diskutuje. **Tým problémom je cena náhradných batérií.** Automobilky sa tejto téme pri predstavovaní nových modelov vyhýbajú, pretože výsledná cena opravy by mohla odstrašiť väčšinu potenciálnych zákazníkov. ### Koľko stojí výmena? Ešte predtým, než sa dostaneme k samotnej cene za výmenu akumulátora, je dôležité uvedomiť si niekoľko zásadných skutočností. **Samotná batéria je totiž zostavená z menších jednotiek, ktoré sa nazývajú moduly.** V každom z modulov sa potom nachádzajú jednotlivé akumulátorové články. V prípade zníženia kapacity batérie sa diagnostikou určí, ktoré moduly sú najviac opotrebované a tie sa následne odporučia na výmenu za nové. > Akumulátor sa skladá z niekoľkých vymeniteľných modulov To v praxi znamená, že **situácia, pri ktorej by ste museli vymeniť celú batériu v elektromobile, je málo pravdepodobná.** Najčastejšie budú musieť majitelia elektromobilov pristupovať [len k výmene niektorého z modulov,](https://insideevs.com/news/387078/volkswagen-id3-battery-pack-in-brief/) ktorý je niekoľkonásobne lacnejší než kompletný akumulátor. Ako príklad môžeme použiť Volkswagen ID.3, ktorého 82 kWh batéria je zostavená z 12 modulov, pričom v každom z nich sa nachádza 24 článkov. **Ak dôjde k opotrebeniu jedného z modulov, zákazník teoreticky zaplatí len 1/12 ceny celej batérie.**
Zabúdať netreba ani na vývoj cien batérií, ktoré sú každým rokom lacnejšie. Kým pred desiatimi rokmi ste museli za jednu kilowatthodinu [zaplatiť viac než tisíc dolárov,](https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-12-16/electric-cars-are-about-to-be-as-cheap-as-gas-powered-models) dnes sa cena blíži k hranici 100 dolárov/kWh. Cena náhradných modulov tak bude v najbližších rokoch klesať a s ňou aj cena elektromobilov, ktoré budú stále dostupnejšie.
Na to si však budeme musieť ešte niekoľko rokov počkať. Dnes sú najdrahšou súčasťou elektrických vozidiel práve batérie, ktoré v určitých prípadoch predstavujú až 40 % nákladov na výrobu elektromobilu. Vo všeobecnosti platí, že čím má auto väčšiu kapacitu akumulátora, tým vyššia je jeho celková cena. Za drahé však môžeme označiť aj elektromobily s nízkym dojazdom. Nedávno testovaný japonský **elektromobil s dojazdom približne 200 kilometrov disponoval len 35,5 kWh kapacitou batérie, pričom za jej kompletnú výmenu si automobilka účtuje približne 17 000 eur.** A nie je zložité si domyslieť, že v prípade elektromobilov s oveľa väčším dojazdom, sa cena výmeny dostane nad hranicu 20 000 eur. Na znižovanie cien batérií tlačí aj americká Tesla, ktorej sa darí ponúkať čoraz lacnejšie náhrady. Napriek tomu musel [majiteľ Modelu 3](https://www.currentautomotive.com/how-much-does-a-tesla-model-3-battery-replacement-cost/?fbclid=IwAR2RO-8bm-QHxKd77a6y4X4RM_mZfrEe5ESVraLKdaYOgVLjJhuF4-xEWNs) nedávno zaplatiť viac než 16 000 dolárov za repasovanú náhradnú batériu pre svoj elektromobil. Len samotná práca na súvisiaca s výmenou ho vyšla na 2 300 dolárov.
### Problémom budú jazdenky Ku každému elektromobilu dnes automobilky poskytujú samostatnú záruku na akumulátor, častokrát aj na viac než 8 rokov alebo 150 000 kilometrov. **Všeobecne platí, že počas tohto obdobia by vám kapacita batérie nemala klesnúť pod 80 %,** avšak každý výrobca má vlastné podmienky, ktoré by ste si pred kúpou mali preštudovať. > Najväčším strašiakom pri výbere jazdeného auta bude zostávajúca životnosť akumulátora. Ako prvý majiteľ máte istotu v podobe záruky na akumulátor, ktorého servis s najväčšou pravdepodobnosťou riešiť nebudete. Vážnym strašiakom však budú elektromobily na trhu jazdených vozidiel, kde každý chybný modul bude pre budúceho majiteľa znamenať zásadnú investíciu. Už dnes zápasia elektromobily s rýchlym poklesom ceny, pretože ich zostatková hodnota na trhu s jazdenými vozidlami je pomerne nízka.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia