Prečo motoru škodí veľa oleja? Opravy porúch vás výjdu poriadne draho!
Všetci vieme, že málo oleja motoru veľmi škodí, platí to však aj pri jeho prebytku.
Vydané Text: Redakcia (s)
Hlavnou úlohou oleja je znížiť trenie medzi rôznymi komponentmi motora. Primeraná viskozita maziva a ďalšie vlastnosti oleja prispievajú k dobrej funkcii pohonnej jednotky. Oleje sú pritom rôzne a každý z nich má o niečo iné vlastnosti v porovnaní s inými, výrobcovia preto odporúčajú iba konkrétne typy a druhy. Prečo je to tak? Jednotlivé konštrukcie motorov sa niekedy navzájom líšia a typ maziva tieto odlišnosti zohľadňuje.
V praxi sa, okrem iného, premietajú aj do spotreby oleja. Niekedy sa uvádza, že prípustná spotreba oleja je pol litra až jeden liter na tisíc kilometrov, ale ak motor spotrebuje skutočne toľko, je to horúce avízo skorých problémov. Na druhej strane môže výrobca automobilu eventuálne ešte odmietnuť vykonať záručnú opravu, keďže podľa noriem je táto spotreba ešte v relatívnom poriadku.
Nedostatok oleja v motore môže dopadnúť zle. V lepšom prípade sa jednoducho doplní, v horšom dôjde k predčasnému opotrebovaniu komponentov, ktoré bude buď potrebné vymeniť alebo v nejakej chvíli svojím definitívnym poškodením znehodnotia aj ostatné diely motora.
Podobne nebezpečné ale môže byť (respektíve je) aj preplnenie motora olejom.
Ako skontrolovať hladinu oleja?
Najskôr zistime, ako správne skontrolovať hladinu oleja v motore.
Parkovacie miesto, kde necháme auto, musí byť rovné, teda nie v kopci. V opačnom prípade bude meranie nepresné.
Po vypnutí motora stojí za to počkať aspoň štvrť hodinu – vtedy všetok olej stihne odtiecť do olejovej vane.
Po otvorení kapoty (vo väčšine áut prednej) nájdete obyčajne žltú **rukoväť olejového bajonetu**, prípadne so symbolom fľašky s olejom. Vyberte ho a dávajte si pozor – na jeho samotnom konci bude časť hrotu od čierneho oleja, teda tento koniec zachyťte utierkou alebo vreckovkou. Utrite bajonet a nasaďte ho späť – následne ho vyberete a pozrite sa, kam až siaha olej. Musí byť medzi zreteľne označenými hodnotami MIN a MAX.
Každá odchýlka smerom dole či hore je dôvodom na návštevu špecialistu a hľadanie príčin problému.
V prípade nadmerne vysokej hladiny oleja v motore je takouto príčinou problému napríklad ľudská chyba pri výmene, dolievaní hladiny, ale aj problémy s filtrom pevných častíc v naftových motoroch . Niekedy narazíme na neopatrného mechanika, ktorý pri výmene zmeria potrebnú dávku oleja iba od oka. Spraviť chybu v množstve je potom veľmi jednoduché.
Podobný neželaný efekt môžeme dosiahnuť aj pridaním oleja svojpomocne – plnenie teda vykonávajte radšej pomaly a v záverečných fázach nalievajte už iba malé dávky. Po každom naplnení počkajte ideálne až niekoľko minút a skontrolujte hladinu na mierke. Iba tak to bude smerodajné.
Stojí za to pripomenutie, že niektoré autá a motory potrebujú šesť či sedem litrov oleja, iné si vystačia aj s tromi – riaďte sa odporúčaniami výrobcu!
Vážne následky jazdenia s vysokou hladinou oleja
Nadmerná hladina oleja v motore môže viesť k závažným poruchám, pretože po zahriatí olej zväčší svoj objem.
V situácii, keď je v mazacom systéme príliš veľa, dochádza k únikom vplyvom tlaku. Následne sa do spaľovacích komôr dostane príliš veľa maziva, čo môže viesť k poškodeniu motora. Udržiavanie otáčok motora v červenej stupnici na otáčkomeri dokonca vedie k zadretiu motora, hoci je maziva viac ako dosť.
Oveľa závažnejším problémom je nadmerné množstvo motorového oleja v naftovom motore s filtrom pevných častíc (DPF). Pri regenerácii filtra spaľovaním dochádza k vznieteniu väčšieho objemu nafty a môže prichádzať k prenikom nafty a oleja. Následnému zmiešaniu paliva s olejom sa prejaví drastickým znížením mazacích vlastností a zvýšením tlaku v celom systéme, čo vedie k netesnostiam. Riešením tohto problému je dôkladná kontrola celého systému.
Vo všeobecnosti platí, že by ste mali meniť olej častejšie ako avizuje výrobca, ideálne medzi 10-tisíc až 15-tisíc najazdenými kilometrami, predídete tak ďalším problémom s filtrom pevných častíc.
Podcenenie tento závady vedie k degradácii celej pohonnej jednotky a náklady na opravu vstrekovania common-rail a preplňovania turbodúchadlom môžu presiahnuť aj dvojtisícové čiastky.
Pripomeňme si, že niektoré poruchy motora sú častokrát tak drahé ako samotné staré auto, preto prípadná väčšia oprava ani nestojí za to. Alternatívnym riešením je kúpa a montáž použitého motora, čo so sebou nesie ďalšie komplikácie. Stojí vám to za to?
Čo ak som prelial odporúčané množstvo?
Jediným riešením v prípade zistenia príliš vysokej hladiny oleja (pretečenie počas doplňovania) je jeho pomalé nasávanie pomocou striekačky a gumenej hadice. Takto sa za pár minút zbavíme rizika a následých komplikácií. Dôrazne neodporúčame vyťahovať olej pomocou hadičky, ktorej druhý koniec „pocucáte“, motorový olej je v prípade požitia extrémne nebezpečný.
Kontrola je základ prevencie
Bez ohľadu na to, či máte novšie alebo staršie vozidlo, mali by ste z času na čas kontrolovať stav hladiny motorového oleja. Môžete tak predísť vážnym poruchám ešte skôr, ako budú mať príležitosť dávať o sebe vedieť.
Nepodceňujte kontrolu vlastnými očami ani po tom, čo vám olej vymenili v servise, pretože aj tam sa môžu zmýliť, keďže tieto úkony vykonávajú vždy iba ľudia.