Výmena oleja? Načo? Takto prebieha servis elektromobilu

Hovorí sa, že majitelia elektromobilov ušetria aj na servise. To je dosť široký pojem. My sme sa pozreli, ako taký servis elektromobilu vlastne vyzerá.
Vydané  Text: 
Teórie o nižších servisných nákladoch elektromobilov sa zakladajú na tom, že elektromotor je vo svojej podstate jednoduchší než spaľovací motor. Nepotrebuje napríklad olej. To je pravda. Elektromobil toho v skutočnosti nepotrebuje oveľa viac. Cievky, sviečky, remene, olej, tesnenia, filtre… Dokonca aj brzdy využíva elektromobil rádovo v menšej miere než bežný automobil. Príčinou je čoraz účinnejšia schopnosť auta rekuperovať brzdnú energiu. Elektromotor jednoducho „prevráti kabát“ a zmení sa na generátor, ktorý spomaľovaním auta vytvára elektrickú energiu. Pri maximálnej úrovni rekuperácie je brzdný účinok taký veľký, že klasické kotúčové brzdy sa pri bežnej jazde ani nedostanú k slovu. Elektromobil však má aj svoje špecifiká. Chladenie tu funguje inak, prím hrá elektronika a batérie. Tie isto tiež potrebujú starostlivosť. Lenže koľko to celé stojí? Ako príklad si vezmime automobilku Hyundai, ktorá má v ponuke dva veľmi podarené elektromobily: Hyundai Ioniq Electric a Hyundai Kona Electric. Nasledujúce informácie sme získali od importéra značky Hyundai na Slovensko.
**Servisné náklady na 100 000 km?**
Vezmime si modely Hyundai Kona 1.6 T-GDi a Kona Electric. Oba majú rovnaký servisný interval 15 000 km/1 rok. Za 6 servisných prehliadok zaplatíte v prípade elektromobilu cca 660 €. Pri konvenčnom modeli je to až cca 1 650 €. **Kde najviac ušetrím?**
Elektromobil nepotrebuje vymieňať olej a olejový filter, ani sviečky. Vďaka rekuperácii majú brzdy niekoľkonásobne dlhšiu životnosť.
**Čo sa vlastne v servise kontroluje a vymieňa?**
Okrem klasickej výrobcom predpísanej prehliadky týkajúcej sa súčastí, ktoré má elektromobil spoločné s bežným autom (podvozok, nápravy, karoséria, brzdy, atď.), sa podľa predpísaného intervalu menia prevádzkové kvapaliny (chladiaca kvapalina, brzdová kvapalina), kabínový/peľový filter a kontroluje sa stav komponentov vysokonapäťovej sústavy. **Koľko stojí servisná prehliadka elektromobilu?**
Závisí to od druhu servisnej prehliadky, ale môže sa pohybovať v rozmedzí cca od 70 až do 200 € s DPH. **Aká je záruka na batériu? Ako sa postupuje v prípade poškodenia batérie – dajú sa vymeniť jednotlivé články?**
Záruka na batériu je v prípade vozidla Hyundai Ioniq Electric 8 rokov/200 000 km. V prípade modelu Kona Electric je záruka na batériu 8 rokov/160 000 km. V prípade komerčne používaného vozidla sa v oboch prípadoch skracuje na 3 roky/100 000 km. V prípade poškodenia batérie určuje vždy spôsob opravy autorizovaný opravca. Ak je to po posúdení možné, dajú sa v niektorých prípadoch vymeniť aj jednotlivé články (moduly) vysokonapäťovej batérie.
**Ako často treba chodiť do servisu?**
Elektromobily Hyundai majú servisný interval 15 000 km alebo jeden rok podľa toho, čo nastane skôr. **Kam do servisu?**
Do akéhokoľvek autorizovaného servisu Hyundai. Každý z nich má špeciálne školený personál na vykonávanie servisných prehliadok a opráv vozidiel s elektrickým pohonom.
**Elektromobily a „domáci servis“**
Načo platiť za niečo, čo si viem vyrobiť doma sám? Takýto postoj Slovákom nie je cudzí. Rovnako sa mnohým zdá zbytočné platiť za originálne príslušenstvo, keď na internete sa dá zohnať rádovo lacnejšie. Pri elektromobiloch je možno lákavé ušetriť na nabíjacom kábli. Lenže pozor! Výrobcov a dodávateľov je mnoho, avšak nie všetci sú kvalitní. Možno si poviete, že v kábli predsa nie je žiadna veda. Lenže daný kábel musí vedieť spoľahlivo a dlhodobo preniesť veľké množstvo elektrickej energie s čo najmenšími stratami. Nekvalitné káble (väčšinou ich prezradí veľmi výhodná cena) môžu spôsobiť, že pri nabíjaní vozidla s E-pohonom bude príkon, ktorým nabíjame vozidlo, veľmi nepriaznivo rozdelený na nabitie batérie a na veľké straty v nekvalitnom nabíjacom kábli. Inak povedané – nabíjací kábel bude slúžiť ako vyhrievací kábel a nie ako kábel na prenos elektrického výkonu s minimálnymi stratami. Preto odporúčame kúpiť kvalitný a značkový kábel, ktorý vám ponúknu aj v predajni vozidiel Hyundai.
**Úplný extrém sú domáci kutili**, ktorí by si takýto kábel najradšej vyrobili sami. Toto vyslovene neodporúčame. Je maximálne nezodpovedné používať na nabíjanie vozidiel s E-pohonom káble a zásuvky na striedavý prúd (AC) typu miešačka, cirkulárka a podobne. Používaním takto doma vyrobeného nabíjacieho kábla môže dôjsť k zraneniu elektrickým prúdom toho, kto tento kábel pripája k vozidlu a k nabíjacej stanici so striedavým prúdom (AC), k poraneniu iných osôb a v neposlednom rade k poškodeniu vozidla, ba dokonca aj k totálnemu poškodeniu vozidla. INFO: *Uvádzané ceny sa môžu jemne líšiť v závislosti od cien prác a prevádzkových kvapalín jednotlivých autorizovaných opravcov.*




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia