Pozor na výber autobatérie! Autá so štart/stop systémom si vyžadujú individuálny prístup

Vodiči riešia výmenu batérie, až keď im ich súčasná prestane slúžiť. Kúpa druhej je väčšinou nepríjemná záležitosť, na ktorej sa snažia maximálne ušetriť. Nie vždy sa to však oplatí.
Vydané  Text: 
Keď sa po rokoch vyberie batéria v aute do večných lovíšť, väčšina ľudí hľadá čo najlacnejšiu náhradu. Najmä pri nových autách vybavených štart-stop (ďalej len „s/s“) systémom si však na výbere autobatérie treba dať záležať, inak len vyhodíte svoje peniaze do vzduchu.
O problematike autobatérií sme sa rozprávali s Gorazdom Šimkom, manažérom firmy dovážajúcej autobatérie Exide.
**Prečo si myslíte, že je potrebné rozprávať o batériách?**
V poslednom období sa stáva, že ľudia pri nákupe batérie nerozlišujú, či majú v aute s/s systém, alebo nie. Často tak používajú batérie, ktoré nie sú vhodné na túto funkciu. S/s systém je komplexný a je mu prispôsobená veľká časť elektroniky vo vozidle, aby bol dosiahnutý požadovaný komfort, zníženie emisií a podobne. Tomu je prispôsobená aj batéria. **Aké sú nároky na klasické autobatérie od tých pre vozidlá vybavené systémom štart-stop?**
[Klasická autobatéria](https://www.filtreaoleje.sk/produkty/akumulatory-1267/) zo seba vydá energiu väčšinou raz pri naštartovaní a potom sa pomaly dobíja pri jazde a už necykluje. Moderné vozidlá však majú inteligentné alternátory, ktoré pre hospodárnosť motora dobíjajú batériu len vtedy, keď to elektronika uzná za vhodné, avšak o to intenzívnejšie. Nehovoriac o tom, že v mestskej premávke prichádza na scénu systém s/s, ktorý kladie na batériu obrovské nároky. Moderné autá sú navyše vybavené množstvom spotrebičov a nehovorím len o tých komfortných. V aute máme kamery, radary, senzory, asistenčné systémy… Keď táto elektronika potrebuje extra výkon, tak si energiu potiahne aj z batérie, aj počas jazdy, teda pri naštartovanom motore, keď by energia mala tiecť do batérie. Ale netečie. To všetko kladie na batériu obrovskú záťaž a počas jednej cesty si prejde niekoľkými cyklami nabitia a vybitia. Bežnú batériu by ste v takomto režime zničili za pol až trištvrte roka. **A čo keď si systém štart-stop vypnem?**
Stále máte na palube aktívny inteligentný alternátor a elektroniku, ktorá naďalej pracuje s tokmi energie na palube, ako keby bol systém funkčný. Auto síce nevypína motor a neštartuje ho na každej križovatke, ale pre bežnú batériu škodlivé mikrocykly v nej prebiehajú aj tak. **Aký je technický rozdiel medzi spomínanými batériami?**
Štart-stopové batérie musia byť schopné zo seba opakovane vydávať veľké množstvo energie. Zároveň musia vedieť prijať veľa energie naraz v krátkom okamihu. To platí najmä pri najmodernejších autách, ktoré rekuperujú brzdnú energiu. Čo sa týka konštrukcie, na prvý pohľad sú batérie takmer rovnaké. Oboje sú olovo-kyselinové batérie. Pre s/s sa používajú primárne dva systémy. Najlepšia technológia je označovaná ako AGM. Táto batéria má elektrolyt viazaný v separátore zo skleneného flísu, resp. sklenenej vaty. Táto vata sa opiera o dosky akumulátora. Vďaka kapilarite sklenených vlákien dochádza k perfektnej penetrácii dosky, dochádza k rýchlemu prestupu náboja medzi kladnou a zápornou doskou a preto dokáže táto technológia veľmi efektívne pracovať s tokmi energie do vnútra. Technológiu AGM využívajú prevažne autá, ktoré pracujú s rekuperovanou energiou. Druhá, lacnejšia alternatíva, sa volá EFB. Tu je elektrolyt tekutý, ale súčasne sa používa jemná vrstva sklených vlákien na kladnej doske. Oba princípy sú montované pod tlakom. Batéria od firmy Exide je navyše špecifická tým, že Exide používa špeciálne aditíva uhlíka v elektrolyte. Uhlík je výborný vodič a pomáha s energetickými tokmi do vnútra aj von. Naše batérie sú teda schopné lepšie dynamicky akceptovať prúdy a napätie a efektívnejšie s nimi pracovať.
**Aký je cenový nárast v prípade špeciálnych štart-stop batérií?**
Pri EFB batériách je to približne 15 – 20 %, pri AGM sú ceny vyššie o 20 – 30 %. **Má zmysel použiť takúto batériu aj v aute bez štart-stop systému?**
Keďže sa dramaticky mení spôsob, ako používame autá – prevládajú krátke trasy – môže sa stať, že batéria EFB vydrží dlhšie. Dať batériu AGM je zbytočné, pretože životnosť bude mať rovnakú ako typ EFB, akurát bude drahšia a auto jej schopnosti nevyužije. EFB je však veľmi dobrá voľba pre vozidlá taxislužieb, záchranných zložiek, policajné vozidlá a podobne, kde je prevádzkový režim auta extrémny. **Ako teda postupovať pri výbere autobatérie?**
Keď cítite, že vozidlo v chladnejších podmienkach horšie štartuje, je čas sa začať obzerať po novej batérii. Ak máte systém s/s, zistite si odporúčania výrobcu vozidla. Ak máte predpísanú batériu EFB, kúpte si tento typ. Môžete investovať aj do drahšej AGM. Ak je však vaše vozidlo sériovo vybavené AGM batériou, musíte si vybrať jedine tú. **Ako je to s ponukou autobatérií Exide?**
Naša spoločnosť dodáva autobatérie až pre 70 % európskych automobiliek, pričom pokrytie trhu na úrovni druhovýroby je blízke 100 %, keďže sme nadnárodný výrobca pôsobiaci na všetkých kontinentoch. Exide je navyše prvý výrobca, ktorý dodával batérie pre vozidlá vybavené s/s systémom. **Ako sú na tom batérie Exide v porovnaní s konkurenciou?**
Naše ceny sú približne na rovnakej úrovni ako porovnateľná konkurencia. **Na záver jedna servisná otázka: ako sa starať o autobatériu?**
Najlepšie je ju z času načas dobiť. Pri krátkych mestských jazdách je totiž autobatéria väčšinou v podbitom stave a vysoká spotreba palubných spotrebičov nedovolí za taký krátky čas ju nabiť. Keď je batéria príliš vybitá, nastávajú v nej chemické procesy, ktoré ju trvalo znehodnocujú. Preto ak máte čas a možnosť, zapojte batériu na nabíjačku alebo kondicionér hoc aj cez noc či na pár hodín. Ak sa o batériu budete dobre starať, nie je vylúčené, že z nej vyťažíte aj viac než 10 rokov spoľahlivej služby.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk