Vedeli ste, že Ferdinand Porsche mal československé občianstvo a vyrábal športové autá iba jeden rok?
Ferdinand Porsche nenavrhol model 911, zaslúžil sa o prvý Volkswagen Beetle a dozeral tiež na vývoj hybridných áut.
Vydané Text: Erik Stríž
Mercedes Benz W 08 vo verzii Sportroadster
By Rudolf Stricker – Own work, Attribution, Link
### Založenie vlastnej spoločnosti a vojnové obdobie
V roku 1931 sa Porsche rozhodol založiť si vlastnú spoločnosť s komplikovaným názvom “Dr. Ing. h.c.F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratung für Motoren und Fahrzeuge”.
Počas 2. svetovej vojny aj spolu s jeho synom Antonom Ernstom Porschem vyrobili tank pre Tiger Program. Tank mal však viacero nedostatkov, nakoniec teda Porsche zákazku nedostal. Vyrobené karosérie tankov Porsche Tiger boli neskôr prerobené na stíhače tankov nazvané Ferdinand. V tom istom období so svojím synom vytvorili aj prvé dizajny pre autá Volkswagen, model Chrobák (Typ 1) sa začal vyrábať v priebehu 30. rokov 20. storočia.
Podľa dostupných informácií bol Porsche členom NSDAP a tiež nositeľom hodnosti SS-Oberführer a Vojnového záslužného kríža bez mečov. Kvôli jeho spájaniu sa s nacistami bol po vojne uväznený francúzskou armádou ako vojnový zločinec a bol odsúdený na 22 mesiacov.
Počas väzby sa činil Porscheho syn Anton a vytvoril nové pretekárske auto s názvom **Cisitalia (Typ 360)**. Otec mu vtedy povedal, že by na aute do poslednej skrutky nič nemenil.
Po zaplatení v tej dobe horibilnej sumy 62 000 amerických dolárov bol z väzby prepustený a neskôr aj zbavený obvinenia. Ďalší prelom prišiel v rokoch 1949 a 1950, kedy sa otec so synom zapísali do histórie **započatím výroby športových automobilov**. Prvým bol model 356 a jednalo sa o vôbec prvé auto s názvom Porsche.
By Alexandre Prévot from Nancy, France – Porsche 356 C, CC BY-SA 2.0, Link
Lenže Ferdinand Porsche zomrel o rok neskôr (30.1.1951) vo veku 75 rokov na následky mŕtvice v Stuttgarte. Ešte v roku 1937 získal Nemeckú národnú cenu za umenie a vedu. Aj napriek tomu, že po vzniku Československa v ňom takmer vôbec nebol, od roku 1935 bol československým občanom.
V roku 2009 bolo na predmestí Stuttgartu v Zuffenhausene otvorené Porsche Museum. V jeho rodnom meste v roku 2013 na základe petície odstránili všetky spomienkové tabule Porscheho kvôli jeho nacistickej minulosti.
### Pokračovatelia a slávny model 911
V automobilovom priemysle sa činili aj ďalší členovia jeho rodiny. Okrem syna Antona, ktorý prevzal otcovu firmu, viedla jeho dcéra obchodnú spoločnosť Porsche Holding Österreich, ktorá zastupuje Volkswagen v Rakúsku.
Vnuk Ferdinand Alexander „Butzi“ Porsche sa podpísal pod dizajn modelu Porsche 911 a založil firmu s názvom Porsche Design GmbH. Model 911 vznikol ako nástupca slávneho modelu 356.
Pôvodne sa 911 mala volať 901, lenže kvôli tomu, že označenie tromi číslami s nulou uprostred už používal Peugeot, dostalo Porsche názov 911.
Ďalší vnuk zakladateľa bol predsedom predstavenstva Volkswagenu.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk