Magazín

Skutočný život s elektromobilom: Toto sa stane s batériou po prejdení 100 000 km!

Na internete sa pred niekoľkými dňami objavilo video, ktoré odhaľuje krutú realitu každodenného života s elektromobilom. Prezentovaný Nissan Leaf bol vyrobený ešte v roku 2011 so štandardnou batériou o veľkosti 24 kWh, vďaka ktorej mohlo nové auto prejsť na plné nabitie maximálne 120 kilometrov. Majiteľ však svoje auto rozhodne nešetril, čo sa odzrkadlilo aj na celkovom stave vozidla. Po celom aute nájdete škrabance či preliačiny, pričom za osem rokov s autom najazdil viac ako 108 000 kilometrov.

Nissan Leaf Batérie

Po takomto čase je bežné, že kapacita batériových článkov už nebude dosahovať rovnakú úroveň ako v prípade nového auta a vo výsledku na jedno nabitie prejdete menej kilometrov. V tomto prípade však došlo k výraznejšej degradácii a Nissan Leaf sa tak v reálnom živote stal takmer nepoužiteľným. Diagnostické zariadenie odhalilo niekoľko zaujímavých údajov o stave batériových článkov. Aj keď po nabití akumulátora ukazoval palubný počítač 100 % stav, v skutočnosti batériu už nie je možné nabiť na viac ako 86 %. O niečo horšie je na tom však samotné zdravie batérie. Jej kapacita totiž klesla o závratných 51 %, čo poukazuje na oveľa výraznejšiu mieru degradácie než predpokladal výrobca. Auto tak na jedno plné nabitie môže teoreticky zvládnuť len niečo cez 50 km.

Nissan Leaf Batérie

Takéto problémy už v dnešnej dobe riešia automobilky prostredníctvom samostatnej záruky na akumulátory. Nie všetci však do zmluvy zahŕňajú aj neštandardnú degradáciu batérie a v praxi sa môže výrobca odvolať na zlé zaobchádzanie s vozidlom či časté využívanie rýchlonabíjacích staníc, ktoré výrazne zaťažujú batériové články a ovplyvňujú ich životnosť. Aj preto je dobré si pri kúpe elektromobilu overiť, akú mieru degradácie alebo životnosť garantuje výrobca počas prevádzky vozidla. V prípade kompletnej výmeny batérie za novú by totiž majiteľ musel zaplatiť z vlastného vrecka viac ako 5 500 eur, mnohí sa preto budú v podobnej situácii snažiť takéhoto auta radšej zbaviť.

Video

Peter Orosz
Ak čítate tento text, tak som vás buď veľmi dobre rozosmial, alebo poriadne naštval. To ma teší, pretože automobily sú aj o subjektívnych pocitoch a emóciách, ktoré sa nebojím prezentovať. Bezduché parafrázy tlačových správ budete musieť hľadať niekde inde.
Okrem znižovania amortizačnej hodnoty mojej klávesnice písaním článkov, venujem svoju pozornosť aj amatérskemu filmu a cestovaniu.