Prečo sú Nemci lepší šoféri ako Slováci

Vodičský preukaz je nepomerne drahší ako na Slovensku a tresty sú prísnejšie. Je to recept na efektívnu výchovu vodičov?
Vydané  Text: 

Aké sú kritériá hodnotenia, kto je dobrý šofér a kto nie? Tými najobjektívnejšími kritériami sú štatistiky nehodovosti a dopravných priestupkov. Slováci na tom rozhodne nie sú v rámci Európy najlepšie a v porovnaní s takými Nemcami ťahajú rozhodne za kratší koniec. V čom teda spočívajú **hlavné rozdiely medzi šoférmi a jazdením v Nemecku a na Slovensku**? O Nemcoch je známe, že sú perfekcionisti a puntičkári, patria tiež k najväčším výrobcom automobilov na svete, ktoré sú kvalitatívne na vysokej úrovni. Nie je to však iba výbornými autami, ktoré po nemeckých uliciach jazdia, ale predovšetkým vodičmi, ktorí sedia za ich volantom. Keď jazdíte v Nemecku, zistíte, že premávka je akási plynulejšia, všetky pravidlá sú dodržiavané a vodiči sú k sebe zdvorilí a slušní. Nám dobre známe trúbenie je prejavom hrubosti a je rovnako netypické ako blikanie svetlami. Čo sa týka veku, kedy Nemci môžu dostať vodičské oprávnenie, ten je rovnaký ako napríklad v USA – 16 rokov. Podmienkou je ale spolujazdec starší ako 25 rokov, až kým šofér nedosiahne vek 18 rokov. Vodičskému oprávneniu predchádza 20 až 30 hodín teórie a zároveň praktické skúšobné jazdy. Teoretický test má 4 až 5 strán, pričom neviete, ktorá otázka má hodnotu koľkých bodov a stratiť môžete iba 10. Ak testom neprejdete, musíte počkať ďalších 6 až 8 týždňov na jeho zopakovanie. Skúšobná jazda trvá 30 až 90 minút a zaplatíte si za ňu okolo 200 eur. Ak ju zvládnete, bude **potrebných ďalších približne 2 000 eur**, aby ste získali vodičský preukaz. **Dosť peňazí na to, aby ste si ho vážili, však**?
Zopár ďalších zaujímavých faktov, ktoré robia z Nemcov lepších šoférov: * Všetci Nemci musia byť znovu otestovaní, keď dosiahnu 60 rokov a potom, keď dosiahnu 65 rokov. * Profesionálni vodiči autobusov, kamiónov a taxíkov sú testovaní každých 5 rokov. * Šoféri z povolania musia podstúpiť fyzické skúšky ako napr. očný test a test reakčného času, aby sa určila ich spôsobilosť na šoférovanie, za čo platia 250 eur. * Nemeckí policajti dávajú vyššiu pokutu za prejdenie na červenú ako za presiahnutie rýchlosti o 20 km/h. * Čím viac porušení cestných pravidiel máte za sebou, tým vyššia je pokuta za ne. * Ak je šofér prichytený pri jazde pod vplyvom alkoholu alebo drog, je mu odobraný vodičský preukaz na 3 mesiace.
Mnoho z týchto pravidiel je rovnakých a podobných aj u nás na Slovensku, avšak pokuty za ne pravdepodobne nie sú tak vysoké, aby bolo niekomu ľúto pravidlá porušovať. Nie je teda žiadnou náhodou, že práve v Nemecku je neobmedzená rýchlosť na niektorých diaľniciach, pretože keď dokážu dodržiavať pravidlá a správať sa k sebe zodpovedne, slušne a s úctou, môže im byť prenechaná aj väčšia sloboda.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.