Španielske mesto Pontevedra zakázalo autá a po rokoch vidí veľké benefity
Dokonca aj bez verejnej dopravy.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Lores sa ujal úradu v roku 1999 a jeho pôsobenie je poznačené vlastnou nevšednou filozofiou: vlastníctvo auta neoprávňuje zaberať verejný priestor. Je to myšlienka hodná hlbšieho zamyslenia. Nech na prvé počutie vyznieva akokoľvek, je potrebné vidieť v nej trocha viac ako len zámer odsúvať automobily preč z mesta. Vlastníctvo automobilu znamená, že je potrebné niekde ho umiestniť, či už na parkovisku pred bytovým domom alebo na platené parkovisko v centre. Lenže parkoviská sú priestorovo neefektívne a na ich mieste by sa dali postaviť parky, ihriská a iné spoločenské priestranstvá. Zákaz vjazdu motorových vozidiel spočiatku platil iba pre centrum mesta, potom sa rozšírilo na širšie centrum založené ešte v 18. storočí. Na niekdajších pozdĺžnych parkovacích miestach sa vybudovali chodníky a vysadili stromy. Zrušili sa svetelné križovatky a v širších zónach mesta platí maximálna povolená rýchlosť 30 km/h. Cesty sú pritom aj naďalej zjazdné pre vozidlá záchranky, polície, hasičov a pre zásobovanie početných kaviarní, obchodov a služieb. Zaujímavosťou je, že špeciálnu výnimku majú páry práve smerujúce na svoju svadbu. Nevesta a ženích môžu prísť do centra na aute, ale všetci ich hostia chodia pešo. Celkovo sa v meste automobily vytratili z troch štvrtín všetkých ciest, ľudia začali chodiť pešo a jazdiť na bicykloch. Keď sme sa pozerali na fotografie mesta cez Google Street View z roku 2017, ešte sme v centre videli pomerne veľa áut. Guardian neuvádza podrobnosti, avšak predpokladáme, že celý proces vytlačenia áut z centra prebiehal postupne a v krokoch.
Je možné, aby sa španielskym mestom Pontevedra inšpirovali aj slovenské mestá? Ešte pred niekoľkými rokmi dozadu mohli automobily jazdiť aj po centre Starého mesta v Bratislave, priamo pod Michalskou bránou. Film Na krásnom modrom Dunaji zachytáva takúto realitu ešte aj v roku 1994. Dnes je centrum vyhradené pre chodcov a autá vidíme iba policajné alebo zásobovacie. Rozšíriť zákaz vjazdu na širšie centrum, napríklad na Štúrovu, Dunajskú a Špitálsku ulicu, Námestie SNP či dokonca Hodžovo námestie je už na prvé počutie nonsens a doslova samovražda dopravnej infraštruktúry. Ale možno, že sme si iba natoľko zvykli jazdiť centrom mesta, že to považujeme za samozrejmosť, hoci by sme sa vedeli po meste pohybovať aj alternatívne. Uvidíme, ako sa podarí zrealizovať veľkolepé plány stále novému primátorovi Matúšovi Vallovi, ktorý má záujem o redukovanie osobnej automobilovej dopravy v hlavnom meste.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Cyklistika v Rakúsku
Najkrajšia a najlepšia. Cykloturistika v Rakúsku zahŕňa nížiny, hory, pamiatky aj rozprávkovú prírodu
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.
Tak vysadnite na bicykle a šliapnite do pedálov!Nový model
Nový NISSAN QASHQAI odhalený! Zmena je priam obrovská, kamery vidia aj pod podvozok
Nová verzia kompaktného SUV Qashqai sa podobá na elektromobil Ariya.
Novinkou je tiež celkom nový stupeň výbavy N-DesignTieto pneumatiky budú už čoskoro nelegálne. Máte ich aj vy?
Používate na aute pneumatiky s označením M+S? Mali by ste si dať pozor. Od októbra tohto roka nemusia byť legálne.
Dôvodom je zavedenie nového označovania. To prišlo ako odpoveď na mnohých výrobcov, ktorí symbolom M+S označovali aj pneumatiky, neprispôsobené na jazdu na snehu.Spravodajstvo
Rezort obrany vyzýva ľudí, aby nelietali dronmi nad vojenskými objektmi a infraštruktúrou
Ohrozenie letovej prevádzky môže vyústiť do trestnoprávneho stíhania a pokuty 500 €, informuje rezort obrany.
Volvo na Slovensku
Európska komisia schválila dotáciu pre Volvo, na Slovensko prinesie 3300 pracovných miest
Automobilka bude na Slovensku vyrábať až 250-tisíc vozidiel ročne.
Celkové náklady na projekt výroby elektromobilov predstavujú 1,2 miliardy eur.Dopravná poradňa
Na tieto otázky policajnej hliadky je najlepšie odpovedať „nie“
Počas policajnej kontroly je vhodné správať sa slušne a ústretovo.
Na niektoré otázky je však lepšie odpovedať stručné a jasné nie. Nejde pritom o nezdvorilosť.Šokujúca zmena. Taliani zakázali značke Alfa Romeo používať Milano, musí dodatočne zmeniť názov svojho nového auta
talianska vláda oficiálne oznámila, že použitie mena „Milano“ je zákonom zakázané. Deje sa tak celé mesiace po tom, čo Alfa Romeo ohlasovala názov novinky vopred.
Alfa Romeo teraz nemá inú možnosť ako názov nového SUV zmeniť. Milano sa bude volať Junior.Servis
Prejazd cez veľkú mláku za dvetisíc eur. Vode na ceste sa radšej autom vyhnite
Následky nárazu do vody môžu byť pre vozidlo signifikantné, mnohým situáciám sa pritom dá vyhnúť.
Spravodajstvo
Hyundai zverejnil slovenské ceny nového Santa Fe, na výber je kopec verzií s rozdielom 17 500 €
Hyundai Santa Fe je na Slovensku k dispozícii iba s jediným spaľovacím motorom 1.6 T-GDi, avšak v odlišných konfiguráciách pohonu.
Popri 5-miestnom vyhotovení je v predaji aj 6- a 7-miestne.Servis
Ako dlho vydrží elektromobil? Nemci zverejnili poznatky z praxe
Kedy je najlepší čas predať svoj elektromobil?
Automobilky poskytujú na batérie dlhé záruky, ale aká je realita vlastníctva?