Aktuality

Zákaz nafty v nemeckom Stuttgarte: pravidlá, výnimky, termíny a pokuty

Zákaz nafty v nemeckom Stuttgarte: pravidlá, výnimky, termíny a pokuty
Zákaz nafty v nemeckom Stuttgarte: pravidlá, výnimky, termíny a pokuty

Nemci to myslia so zakazovaním nafty celkom vážne. Môžeme diskutovať, do akej miery sa takéto opatrenia prejavia na samotnom životnom prostredí alebo aspoň ovzduší, ale nič s tým nenarobíme. Čo má zmysel, je zistiť, aké obmedzenia sú zavedené do praxe a čo to znamená pre jednotlivých motoristov, ktorí plánujú navštíviť toto známe nemecké mesto v dohľadnej dobe. Aj keď máte naftové auto, ešte nemusíte zúfať.

Prvý nemecký zákaz vjazdu pre autá s naftovým motorom je už aktívny. Po tom, čo v Hamburgu boli takto uzavreté len dve cesty a pre niektoré dieselové vozidlá, v Stuttgarte platia novinky od prvého januára tohto roka. V samotnom meste pritom obyvatelia vlastnia 188-tisíc sporných naftových áut. Mnohí z nich majú jednoducho smolu.

Prečítajte si aj:


Aký je nový R33 BlueDiesel? Nová nafta môže zmeniť všetko

Erik Stríž


Na koho sa vzťahuje zákaz vjazdu do mesta?

Pôvodne sa hovorilo, že presne od 1. januára 2019 už nebude môcť do mesta vojsť ani jedno z presne 188 163 automobilov, ktoré vlastnia samotní obyvatelia mesta, pretože ich autá nespĺňajú formálne emisné normy EU1 až EU4. V skutočnosti sa tieto mestské nariadenia zatiaľ týkajú iba zahraničných motoristov a niečo vyše 72-tisíc domácich, ktorí vlastnia automobily spĺňajúce normu EU4 a nižšiu.

Obyvatelia s trvalým a prechodným bydliskom v Stuttgarte majú nárok na odklad a do konca marca sa môžu dostať do centra mesta aj s naftovým autom. Pre nich platí zákaz vjazdu od 1. apríla 2019. Bez ohľadu na to, či ide o luxusný a superbezpečný Mercedes-Benz triedy S alebo dymiaci Volkswagen Golf s polmiliónom stočených kilometrov.

Novinky ale počítajú s tým, že do určitých častí mesta sa môžu dopraviť aj ľudia s naftovými autami. Z obmedzení sú preto vylúčené cesty B10 medzi Hafenbahnstraße a Obertürkheimerstraße, Filderstraße a Neuhauser Strasse pozdĺž diaľnice A8 a B10 a B27a medzi Korntal-Münchingenom a Kornwestheimom.

Prečítajte si aj:


Nech sa páči, toto je NAOZAJ POSLEDNÝ naftový motor od Hondy

Redakcia


Tresty, pokuty a výnimky

Nemecký Auto Motor und Sport uvádza, že v meste budú spočiatku prebiehať iba kontroly zaparkovaných vozidiel. Ak bude zistené, že auto nespĺňa podmienky pre vjazd, bude odtiahnuté. Až po januári sa začnú využívať peňažné pokuty vo výške od 80 do 108,50 eur.

Policajné, hasičské a záchranné vozidlá spadajú pod všeobecnú výnimku. Podobne aj prepravcovia, taxíky, autá na prenájom a autá na zdieľanie vozidiel. Do tejto výnimky spadajú aj konkrétni ľudia, ktorí majú autá nevyhnutné k práci na smeny bez možnosti dopravovania sa verejnou dopravou, ďalej ľudia so zdravotným postihnutím a ľudia smerujúci na pohotovosť. Mesto do dneška obdržalo 3-tisíc žiadostí o udelenie takejto výnimky.

Môže to byť ešte horšie. A bude.

Tieto nariadenia ale nie sú konečné. Stuttgart odkazuje verejnosti, že ak nebude vplyv na ovzdušie v meste dostatočný, zakáže aj vjazd motorov spĺňajúcich normu EU5. Predpokladáme, že svedkami tohto scenára budeme už čoskoro, pretože krátkodobý zákaz vjazdu naftových áut problémy so znečistením určite nevyrieši.

Nešťastný trend trestajúci strednú vrstvu

Stuttgart ide v šľapajách aktuálneho trendu, ktorý drasticky trestá majiteľov osobných automobilov so spaľovacím motorom na naftu. V čase, kedy si ich kupovali, spĺňali všetky najmodernejšie nároky a zákony, po niekoľkých rokoch sa však situácia zásadne mení a rovnakí ľudia budú potrestaní za to, že kedysi kúpili niečo, čo sa modernej dobe nepáči.

Nepochopiteľný a diskriminačný je pritom prístup mesta k jeho vlastným obyvateľom. Oni majú po 1. januári 2019 iba tri mesiace na to, aby svoje „problémové vozidlá“ vyriešili. Väčšinou to znamená, že ich majú skrátka predať alebo darovať tak, aby už nikdy nevošli do Stuttgartu. Avšak taxikári, firmy a podnikatelia budú mať čas na prispôsobenie sa o niečo dlhší.

Prečítajte si aj:


Ubehlo 105 rokov od záhadnej smrti Rudolfa Diesla, tvorcu naftového motora

Erik Stríž


FIAT dáva naftovým motorom ešte jednu šancu, upúšťa tak od predchádzajúcich silných rečí

Redakcia


Na novú naftu R33 by mala prejsť celá Európa: ako to zasiahne motoristov?

Redakcia


Erik Stríž
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie