Čo znamenajú jednotlivé úrovne autonómneho riadenia? Pozrite si jednoduché vysvetlenie:
Možno aj vy už vlastníte auto s autonómnou technológiou na palube!
Vydané Text: Peter Orosz
Poznáme až päť úrovní autonómneho riadenia:
**Úroveň 0** – Ide o všetky vozidlá bez akýchkoľvek autonómnych technológií. V praxi to znamená, že vozidlo nedokáže samostatne zasahovať do riadenia a kontrolu nad vozidlom má výhradne vodič. Takéto autá majú zvyčajne len parkovacie senzory či tempomat na udržiavanie rýchlosti. **Úroveň 1** – Veľká väčšina aktuálne predávaných vozidiel už má zabudované technológie prvého stupňa autonómneho riadenia. Tie dokážu obmedzeným spôsobom upravovať správanie auta na základe získaných informácií z blízkeho okolia. Ide predovšetkým o systémy ako udržiavanie v jazdných pruhoch či adaptívny tempomat. **Úroveň 2** – Využíva technológie prvého stupňa, ktoré sú v aute navzájom prepojené. Vďaka tomu môže vozidlo v určitých situáciách na obmedzený čas prebrať úplnú kontrolu nad rýchlosťou a riadením. V prípade akýchkoľvek problémov sú však systémy odkázané na zásah vodiča. **Úroveň 3** – Posúva schopnosti autonómneho vedenia vozidla na vyššiu úroveň. Takto vybavené auto dokáže na základe zadanej trasy samostatne vykonávať všetky úkony vodiča. Problém tohto systému tkvie v tom, že nedisponuje bezpečnostnou poistkou a v prípade núdzovej situácie musí úlohu vedenia okamžite prebrať vodič. Ide o pomerne nebezpečný koncept, a preto mnohí výrobcovia tento stupeň vývojovo radšej „preskočili“ a pustili sa rovno do štvrtej úrovne. **Úroveň 4** – Aj naďalej vyžaduje zásah vodiča v kritických situáciách. Na rozdiel od predchádzajúcej úrovne však zvládnu systémy takto vybaveného vozidla vyriešiť aj komplikované situácie na ceste a v prípade nevyhnutného zásahu vodiča dokážu s autom najprv bezpečne zastaviť. Až po bezpečnom zastavení systémy vyzvú vodiča, aby pokračoval ďalej. **Úroveň 5** – Ide o plne autonómne vozidlo, ktoré v žiadnej situácii nepotrebuje zásah vodiča. Auto je tak po celý čas kontrolované výhradne počítačom a v mnohých predstavených konceptoch už výrobcovia ani nepočítajú s ovládacími prvkami ako sú pedále či volant.VIDEO:
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Pokračujte na ďalší príspevok »
Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.
Slovnaft Move má jeden rok a stotisíce spokojných zákazníkov
Rok úspešného spojenia vernosti a výhod. Program Slovnaft Move oslavuje prvé narodeniny a jeho aplikáciu si stiahlo už vyše 600-tisíc zákazníkov.
V čom sú jeho výhody a prečo by ste si mali stiahnuť apku aj vy?Novinka
ORLEN spustil mobilnú aplikáciu s vernostným programom
Sieť čerpacích staníc ORLEN spustila mobilnú aplikáciu, ktorá zákazníkom ponúka výhody ako vernostný program a navigáciu do vybranej čerpacej stanice.
Vyberáme najlepšiu verziu
Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň
Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!
Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!AKTUÁLNE: Jozef Kabaň končí v Európe. Jeho ďalšie kroky povedú do Číny!
Slovenský dizajnér Jozef Kabaň po rokoch mení pôsobisko. Tentokrát však neprechádza do žiadnej európskej automobilky.
Po dohode s koncernom SAIC sa stáva viceprezidentom Globálneho dizajnového centra. Stane sa tak súčasťou dizajnového tímu automobilky MG.Poslušný sluha / TEST SEAT Ateca 1.0 TSI + kalkulácia financovania
Stačí na každodenné povinnosti trojvalec pod kapotou, alebo ho treba širokým oblúkom v cenníku obchádzať?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Elektromobilita so ZSE Drive
Nabíjanie ako firemný benefit?
Existuje mnoho druhov motivácie zamestnancov. Jedným z nich môže byť aj komplexný program nabíjania elektromobilu tak doma, ako aj v práci.
Aktuálne
Štát preplatí autoškolu mladým dospelým. Zistite, či aj vám a stiahnite si žiadosť
Rezort práce, sociálnych vecí a rodiny na tento účel vyčlenil pol milióna eur.
Na preplatenie priamych aj súvisiacich nákladov majú nárok mladí dospelí v troch skupinách kritérií.AKTUALITA
Kupujete benzínové auto namiesto elektrického? Vo Francúzsku zaplatíte pokutu
V nasledujúcich rokoch môžeme očakávať prílev jazdených vozidiel z Francúzska, o ktoré tam nebude už viac záujem.
Francúzov čakajú veľké zmeny.AKTUALITA
Únia zníži emisie do roku 2040 o 90 percent! Čo to znamená pre dopravu?
Ako v praxi budú tieto zmeny vyzerať a nakoľko sú reálne?
Odhady nevyzerajú vôbec priaznivo