Čo znamenajú jednotlivé úrovne autonómneho riadenia? Pozrite si jednoduché vysvetlenie:
Možno aj vy už vlastníte auto s autonómnou technológiou na palube!
Vydané Text: Peter Orosz


Poznáme až päť úrovní autonómneho riadenia:
**Úroveň 0** – Ide o všetky vozidlá bez akýchkoľvek autonómnych technológií. V praxi to znamená, že vozidlo nedokáže samostatne zasahovať do riadenia a kontrolu nad vozidlom má výhradne vodič. Takéto autá majú zvyčajne len parkovacie senzory či tempomat na udržiavanie rýchlosti. **Úroveň 1** – Veľká väčšina aktuálne predávaných vozidiel už má zabudované technológie prvého stupňa autonómneho riadenia. Tie dokážu obmedzeným spôsobom upravovať správanie auta na základe získaných informácií z blízkeho okolia. Ide predovšetkým o systémy ako udržiavanie v jazdných pruhoch či adaptívny tempomat. **Úroveň 2** – Využíva technológie prvého stupňa, ktoré sú v aute navzájom prepojené. Vďaka tomu môže vozidlo v určitých situáciách na obmedzený čas prebrať úplnú kontrolu nad rýchlosťou a riadením. V prípade akýchkoľvek problémov sú však systémy odkázané na zásah vodiča. **Úroveň 3** – Posúva schopnosti autonómneho vedenia vozidla na vyššiu úroveň. Takto vybavené auto dokáže na základe zadanej trasy samostatne vykonávať všetky úkony vodiča. Problém tohto systému tkvie v tom, že nedisponuje bezpečnostnou poistkou a v prípade núdzovej situácie musí úlohu vedenia okamžite prebrať vodič. Ide o pomerne nebezpečný koncept, a preto mnohí výrobcovia tento stupeň vývojovo radšej „preskočili“ a pustili sa rovno do štvrtej úrovne. **Úroveň 4** – Aj naďalej vyžaduje zásah vodiča v kritických situáciách. Na rozdiel od predchádzajúcej úrovne však zvládnu systémy takto vybaveného vozidla vyriešiť aj komplikované situácie na ceste a v prípade nevyhnutného zásahu vodiča dokážu s autom najprv bezpečne zastaviť. Až po bezpečnom zastavení systémy vyzvú vodiča, aby pokračoval ďalej. **Úroveň 5** – Ide o plne autonómne vozidlo, ktoré v žiadnej situácii nepotrebuje zásah vodiča. Auto je tak po celý čas kontrolované výhradne počítačom a v mnohých predstavených konceptoch už výrobcovia ani nepočítajú s ovládacími prvkami ako sú pedále či volant.VIDEO:

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
LIFESTYLE / Nosiče bicyklov
Potrebujete odniesť aj 4 bicykle? Pre Thule EasyFold 3 žiadny problém
dlhodobý test / Škoda Superb Combi 1.5 TSI iV