Štatistiky, pri ktorých by mal každý šofér spozornieť

Redakcia, 03.12.2018
Vždy, keď hovoríme o bezpečnosti na cestách, treba sa pozrieť aj na aktuálne štatistiky, ktoré sú objektívnym ukazovateľom súčasnej situácie. Pozrime sa na niekoľko čísel, ktoré by vás nemali nechať chladnými.
Polícia

minv.sk

Zapínanie bezpečnostného pásu znižuje riziko smrteľnej nehody o 45%, rovnako u vodičov i spolujazdcov

Našťastie sú dnes autá také vyspelé, že vás na nezapnutý pás upozornia tak otravným zvukom, že si ho radšej zapnete. Stále sú však aj takí špecialisti, ktorí si radšej počkajú, kým tento zvuk prestane a tvária sa, že im to je jedno. Špeciálnou skupinou sú nepripútaní spolujazdci, ktorí si ešte ani po rokoch nezvykli na to, že bezpečnostné pásy sa nachádzajú aj vzadu a ich použitie je opodstatnené. Pozor na zapínanie pásov najmä v starších autách, kde zvuková signalizácia ešte chýba. A ak si myslíte, že air bagy v prípade nehody stačia, mali by ste vedieť, že sú dizajnované tak, aby zachránili pripútaného človeka. V prípade, že nie ste pripútaní dokonca zvyšujú riziko usmrtenia.

Zníženie rýchlosti o 5 km/hod vedie k zníženiu nehodovosti o 15%

Rýchlosť jazdy je priamo úmerná s rizikom fatálnej nehody. Pri nehode v rýchlosti 80 km/hod je riziko smrti 20-krát väčšie ako pri nehode v rýchlosti 30 km/hod. Vyplýva to z fyzikálnych zákonov, keďže pri zrážke sa kinetická energia z hýbuceho vozidla potrebuje niekam rozptýliť. Samotné vozidlo nejakú jej časť absorbuje, ale zvyšok sa premiestni do nabúraného auta, človeka či prekážky. Čím väčšia je rýchlosť, tým k väčšiemu poškodeniu dochádza. Od rýchlosti vozidla závisí tiež reakčný čas pri jeho zastavení, čo môže mať vo vysokej rýchlosti fatálne následky.

Asistenčné systémy

U chodcov je 1,5-násobne väčšia pravdepodobnosť, že budú v nehode zabití, než u posádky vozidla

Chodci, cyklisti a motorkári sú označovaní za zraniteľných členov cestnej premávky a podľa Svetovej zdravotníckej organizácie predstavujú až takmer polovicu úmrtí na cestách celosvetovo. Chodci, cyklisti, ale aj motorkári nie sú chránení vozidlom, majú nižšiu rýchlosť a teda aj obmedzenú schopnosť mobility, čo zhoršuje ich schopnosť vyhnúť sa nehode. Špecifickou skupinou sú deti a starší ľudia, ktorí môžu mať zhoršené videnie, pomalšie reakcie alebo zhoršenú všímavosť. Podľa štatistík prichádza väčšina chodcov o život v mestách, v oblastiach, kde nie je križovatka a počas noci. Obzvlášť rizikové sú zimné mesiace, kedy je dlhšie tma a na cestách môže byť námraza či sneh.

Viac ako 1,25 milióna ľudí zomiera každý rok v dôsledku dopravnej nehody

Túto štatistiku zverejnila Svetová zdravotnícka organizácia na základe zbierania dát zo 180 krajín sveta. Do tohto údaju sa neráta 20 až 50 miliónov ďalších ľudí, ktorí sa počas nehôd zrania a majú celoživotné následky. Tieto čísla sú alarmujúce, obzvlášť keď berieme do úvahy, že 48% z týchto ľudí je vo veku 15 až 44 rokov.

Čo je možné urobiť, aby sa zvýšila bezpečnosť na cestách?

V prvom rade treba začať vždy od seba. Venovať jazde dostatok pozornosti, vedieť posúdiť svoj aktuálny zdravotný stav vrátane únavy, emočných výkyvov a podobne, nezanedbávať údržbu auta a jeho pravidelný servis.

Nové autá majú v sebe zabudovaných množstvo bezpečnostných prvkov, avšak na cestách je stále veľa starších áut a neskúsených vodičov, ktorí ich nevedia využívať. V oblasti bezpečnosti na cestách sú nevyhnutné aj globálne bezpečnostné štandardy, v ktorých budú zohľadnené všetky skupiny vodičov.

Prečítajte si aj:


Prečítajte si aj:


Strešný airbag: Konečne odpoveď na otáznu bezpečnosť presklených striech?

ERIK STRÍŽ


Sú SUV bezpečnejšie? Táto fotka dokazuje presný opak!

Majo Bóna


Je jazda s autopilotom bezpečnejšia?

Redakcia


Majú ľudia o bezpečnostné technológie vôbec záujem? Štatistika Toyoty hovorí jasne:

Tlačová správa