Toto by ste mali vedieť o prezúvaní pneumatík!

Tlačová správa, 26.11.2018
Aktuálne počasie výrazne klame. Aj keď svieti miestami slnko, vonkajšia teplota deň za dňom klesá, presne tak ako klesá účinnosť a použiteľnosť letných pneumatík.

Lenže počasie je len jeden z dvoch dôležitých atribútov označujúcich moment, či skôr nut-nosť prezutia z letných na zimné pneumatiky. Druhým, a v našich končinách dosť dôleži-tým, je Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke - povinnosť používania zimných pneumatík na všetkých kolesách u osobných aut je od 15. novembra do 31. marca, pokiaľ vozovku pokrýva súvislá vrstva snehu, námraza alebo ľad.

Možno sa niekomu zákonom daný „príkaz“ zdá malicherný, ale je tomu tak. Problém vzni-ká hlavne pri pohľade na výškové a teplotné pomery Slovenska. Zima v južných okresoch má úplne iný priebeh ako napríklad na Orave, Liptove či v Tatrách. Avšak, aj v južných môže pokojne teplota klesnúť pod bod mrazu, čím zase následne môže vzniknúť na ceste námraza. A tým je zase splnený jeden bod zákona. Globálne by sa ale dalo povedať – ak dlhodobejšia denná teplota klesla pod 7 °C, okamžite prezujte na zimné pneumatiky. Pri tej príležitosti sa sústreďte na tri veci – stav aktuálnych zimných pneumatík, stav ostatných podvozkových častí a na to, aby ste sa pred zazimovaním dostatočne postarali o vaše letné gumy a disky.

Prezuli ste na zimné. Už viete, čo spravíte s letnými pneumatikami?

Zimné pneumatiky majú oproti letným nielen výraznejší vzor ale aj mäkšiu zmes vďaka ktorej sú schopné „pracovať“ aj pri nízkych teplotách. Lenže, nesmú byť sta-ré. Preto si na nich skontrolujte tzv. DOT kód – štvormiestne číslo na boku pneumatiky zobrazujúce týždeň a rok výroby pneumatiky. Napríklad 4011 znamená, že bola vyrobená v 40-tom týždni v roku 2011. Ak ste na pneumatike našli podobné čísle, radšej ich z bezpečnostných dôvodov vyhoďte. Optimálny vek je tri roky, maximálny päť.

Prečítajte si aj:


Čo s ojazdenými pneumatikami? Odpovedá priamo zákon

Keď len meníte celú sadu, čiže disk aj s pneumatikou, je vhodné si ju nechať – aspoň kaž-dý druhý rok – vyvážiť. Odporúčame po lete aj kontrolu geometrie. Pri podvozkových častiach si počas prezúvania rovno skontrolujte stav opotrebenia brzdovej sústavy – kotúče musia byť bez hrdze a musia byť rovnomerne opotrebované, platničky musia mať potrebnú hrúbku a taktiež rovnomerné opotrebovanie, gumené brzdové hadičky zase nesmú byť extrémne popraskané.

Ako sa však postarať pred zazimovaním o naše pneumatiky a disky? Ak máte len holé pneumatiky, skladujte ich postavené vedľa seba, ak ich máte na diskoch, tak na seba. V oboch prípadoch v suchom a čistom prostredí. Pred zazimovaním by sme mali naše disky a pneumatiky dôkladne vyčistiť od špiny a usadeného brzdného prachu, kto-rý sa nachádza aj v pneumatikách.