TOP 5 dôvodov, prečo si nekúpiť auto s automatom!

Peter Orosz, 13.10.2018
Hyundai i30: Facelift, nové motory a automat

Automatické prevodovky sú stále populárnejšie aj u nás, a to hneď z niekoľkých dôvodov. Tým najhlavnejším je najmä čoraz hustejšia premávka v mestách. Ľudia dochádzajúci do práce uprednostňujú komfort automatickej prevodovky pred plnou kontrolou nad autom. Vývoj moderných samočinných prevodoviek sa posúva dopredu extrémnym tempom a v každom novom aute nás prekvapujú svojou rýchlosťou alebo komfortom. Ešte stále však so sebou prinášajú aj niekoľko nevýhod, o ktorých by ste pred kúpou mali vedieť!

1. CENA

Zákazníkov, ktorí majú hlbšie do vrecka, môže odradiť vyššia nákupná cena vozidla s automatickou prevodovkou. Napriek neustálej snahe o zníženie výrobných nákladov je konštrukcia automatických prevodoviek stále zložitejšia v porovnaní s obyčajným manuálom. To sa odráža aj na konečnej cene vozidla, ktorá môže byť vyššia aj o niekoľko tisíc eur.

2. EFEKTIVITA

K základným nevýhodám automatických prevodoviek v minulosti patrili najmä zvýšená spotreba a nižšia efektivita. Dnešné viacstupňové prevodovky sa spotrebou dokážu manuálu nielen vyrovnať, ale ho dokonca aj podliezť. To nemusí platiť pri pohybe v meste, keď dochádza k častému preklzu meniča. Kvapalinové meniče momentu majú pri pomalom rozbiehaní z miesta sklon k preklzu a časť energie sa vtedy mení na obyčajné teplo, ktoré zahrieva prítomnú kvapalinu v prevodovke. So zvýšenou spotrebou musíte rátať aj pri CVT variátoroch.

3. HMOTNOSŤ

Autá plné najrôznejších vychytávok a bezpečnostných systémov vážia oveľa viac ako v minulosti. Každý kilogram má pritom negatívny vplyv aj na jazdné vlastnosti a spotrebu. V závislosti od druhu samočinnej prevodovky môže dôjsť k zvýšeniu prevádzkovej hmotnosti od 15 až do 75 kilogramov.

4. ŠTART ROZTLAČENÍM

Auto s manuálnou prevodovkou je možné “nakopnúť” aj pri slabej batérii vďaka možnosti roztlačiť auto. Podobným spôsobom auto s automatickou prevodovkou nenaštartujete a v prípade núdze budete odkázaní na asistenčné služby a MHD.

5. ÚPLNÁ KONTROLA

Napriek neustálemu zlepšovaniu riadiacej jednotky, vodič pri samočinných prevodovkách stále nemá úplnú kontrolu pri voľbe stupňa a spôsobu správania sa prevodovky pri jazde v rôznych podmienkach ako pri manuálnom radení.