Sú škodovky naozaj „Simply Clever“? Posvietili sme si na variabilitu batožinových priestorov!

V rámci testov sa venujeme väčšinou jazdným vlastnostiam, spotrebe a cene. Oblasť batožinového priestoru je väčšinou spomenutá iba vo forme decimetrov kubických. V prípade batožinových priestorov škodoviek je to však iba polovica príbehu.
Vydané  Text: 

Mladoboleslavská automobilka je od deväťdesiatych rokov minulého storočia súčasťou koncernu Volkswagen. Toto rozhodnutie bolo pre automobilku požehnaním i záchranou pre takmer istým krachom. Konkurencieschopnosť automobilky bola v tých časoch veľmi slabá. A to aj napriek tomu, že Škoda Favorit bol vydarený model, technicky a technologicky už nestíhal na konkurenciu. Práve jeho modernizáciou sa začal vplyv nemeckej konštruktérskej školy. A treba podotknúť aj to, že hoci technika a technológia boli zastarané, koncepcia Favorita a neskôr Felicie mala v porovnaní s bezprostrednou konkurenciou jednu výhodu navyše. Boli to centimetre. V porovnaní s Volkswagenom Polo či Renaultom Clio alebo Fiatom Uno to bolo väčšie auto.
Nie zvonka, ale zvnútra. Akákoľvek škodovka bola predovšetkým rodinným autom. Našťastie túto filozofiu si tím českých vývojárov adaptoval a napriek tomu, že v podstate využívali a využívajú koncernové platformy, dodnes jej modely majú iný charakter ako tie partnerské. Fabia je väčšia než Polo, Octavia medzičasom prerástla Golf a nie je s ním často ani porovnávaná. Zaujímavý príbeh sa týka aj modelu Škoda Superb. Pôvodne to bol prevzatý projekt čínskeho Passatu, ktorého úspech natoľko pobúril Nemcov, že druhá generácia nesmela prevziať techniku Passatu, aby ho neohrozila. Preto bola postavená na predĺženej platforme Škody Octavia. Aj napriek tomu si s tým českí konštruktéri poradili a vznikol model, ktorý bol opäť úspešnejší, než by sa čakalo. Práve preto získala tretia generácia právo na sebaurčenie a je plnohodnotným konkurentom v strednej triede.

Simply Clever

Jedna z vecí, ktorá charakterizuje český národ, je ich schopnosť vynájsť sa. Aj výraz kutil, ktorý často používame pre ľudí, čo si vedia vyrobiť veci sami, pochádza z Česka. Netreba zabúdať ani na samotný fakt, že ešte tesne po druhej svetovej vojne patrila česká konštruktérska škola medzi svetovú elitu. Modely Tatra sa predávali za rovnaký peniaz ako Mercedes-Benz či Cadillac. Kombináciou týchto faktorov bolo iba otázkou času, kedy sa tento um pretaví aj do sériových modelov. A skutočne, už prvá generácia Škody Fabia ponúkla kapsy na boku operadiel či odkladací box pod volantom a nesmieme zabudnúť ani na dvojité dno odkladacej skrinky pred spolujazdcom. To boli prvé lastovičky, ktoré prezrádzali to, že konštruktéri Škody myslia nad rámec svojich povinností. A v neposlednom rade vedeli, ako ich produkty zákazníci využívajú. Každý nový prvok svojej doby ako napríklad mobilný telefón či nabíjačky si našli svoje miesto na odloženie. Synonymom ideálneho rodinného auta sa však stala Octavia. Najmä pre to, že na podvozku Volkswagenu Golf postavili v Čechách model, ktorý budil dojem oveľa väčšieho auta. A to poteší každého. Nárast veľkosti išiel najmä na vrub batožinového priestoru, ktorý ponúkal veľkosť 528 dm3, čo nie je málo, navyše po sklopení bolo k dispozícii 1 330 dm3, čo je prepravná kapacita malej dodávky. A to ľudia milovali. Podobne na tom bola aj druhá generácia, no koncert praktických riešení sa začal objavovať na tretej generácii Fabie, Octavie a Superba. Prinášame prehľad praktických riešení.

Kufor

Začnime klasickým porovnaním veľkosti batožinového priestoru. Ten naznačuje maximálne množstvo batožiny, ktoré si so sebou môžete zobrať. Kým po väčšinu roka je tento údaj nezaujímavý, na dovolenkovej ceste zrejme každá rodina využije každú medzeru, ktorá je k dispozícii. Práve v tejto oblasti mala Octavia mimoriadne silný predajný argument vo forme maximálneho objemu. Kým prvá generácie ponúkala spomínaných 528 dm3, respektíve 1 330 dm3, v prípade verzie Combi mohli motoristi počítať s ešte väčším kufrom. Základný objem 548 dm3 alternoval objem 1 512 dm3 v prípade sklopených sedadiel. Charakter ideálneho rodinného auta si zachovala Octavia dodnes. Aktuálna generácia ponúka až 590 dm3 pred sklopením a 1 580 dm3 po sklopení v prípade verzie liftback a v prípade verzie kombi je to dokonca 610 dm3 verzus 1 740 dm3.

Trojuholník a lekárnička

Prvky povinnej výbavy sa mnohokrát povaľujú v kufri a o svojej existencii dávajú vedieť v každej zákrute, čo mnohých vodičov irituje. Alebo sa nachádzajú na dne kufra, takže je k nim horší prístup. Preto Škoda dáva obom prvkom svoje miesto, ktoré je dostupné aj v prípade plného kufra. Vo Fabii si nájde vlastný odkladací priestor v kufri a je na dosah ruky, svoje miesto má aj výstražný trojuholník. Alebo je k dispozícii gumený popruh. Aj v Octavii si môžete lekárničku umiestniť do odkladacích priestorov v zadnom nárazníku, takže ich opäť máte k dispozícii aj pri plnom kufri. Superb má rovnaké riešenie, takže prvky základnej výbavy si nájdu svoj priestor.

Cargo elements

Košík zo záhrady alebo futbalová lopta z tréningu vášho syna? Prípadne jednoduchá krabica, ktorú si nesiete z nákupu? Vďaka jednoduchým prvkom môžete v kufri stabilizovať čokoľvek. Tak, aby to nelietalo v kufri. Ak tieto prvky nepotrebujete, odložíte si ich na svoje miesto. Do priehradky, ktorá rozdeľuje batožinový priestor.

Sieťový program

Opäť, ak si potrebujete veci v kufri podeliť a zmestiť do nich drobnosti, ktoré vozíte so sebou, nie je problém. Odložíte si absolútne všetko. Od piknikových záležitostí, cez športové náčinie vašich detí, až po motocyklistický výstroj. Nech sa páči, sieťový program zhltne všetko. K dispozícii je pre všetky modely, od základnej Fabie, až po Octaviu či Superb.

Praktické háky

Máte tašku z nákupu či ruksak? V škodovke vám to lietať nebude. Škoda využíva vo Fabii jednoduché háky, Octavia má v liftbacku vyklápací závesný hák a hák integrovaný do vrchnej lišty kufra. To, čo oceníte, je výška jeho umiestnenia. Je dimenzovaná na nákupné tašky aj ruksaky, takže sa vám odtiaľ nevyvlečie.

Pes v aute

Máte domáceho miláčika? Škoda myslí na jeho bezpečnosť a ponúka bezpečnostný pás. Chránite tým, nielen psa, ale v prípade nehody aj seba. Ak máte väčšie plemeno a chodíte s ním často do prírody, praktická podložka ochráni sedadlá pred znečistením. Praktické, že?

Zásuvky a baterky

Notebooky, smartfóny, tablety či iné prvky vybavenia potrebujú často nabíjať. Preto nájdete v interiéri viacero USB výstupov a dokonca aj 230 V zásuvku, ktorá je k dispozícii vzadu. Okrem toho nájdete v batožinovom priestore aj malú vyberateľnú LED lampu. Na druhej strane LED lampy je aj magnet, takže v prípade, že v noci meníte koleso, máte k dispozícii aj osvetlenie.

Rohože

Vozíte so sebou veci, ktoré môžu zašpiniť kufor? Prípadne chodíte často na túry a máte zablatené vibramy? Prípadne ste záhradkár a nechcete svoj kufor zašpiniť? Nech sa páči, k dispozícii sú rohože. Buď gumené so zvýšeným bokom, ktoré zabránia rozliatiu tekutiny, ale aj obojstranné, ktoré v prípade potreby otočíte na tú stranu, ktorú potrebujete.

Galéria








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.