Magazín

Jeden z prvých aerodynamických automobilov sveta vyrábali v Česku. Mal však fatálnu chybu.

Od pluhov po športové autá

Prostějov bol v prvej polovici 20. storočia domácim mestom priemyselnej firmy Wichterle, ktorá začala v roku 1924 vyrábať osobné automobily pre bonitných zákazníkov. Automobily značky Wikov neboli obchodne veľmi úspešné, prioritou strojárenskej firmy boli predovšetkým motory, poľnohospodárske stroje, traktory a nástenné výťahy. Pred prvou svetovou vojnou jej konkurenčná firma F. a J. Kovářík vyrábala pluhy, po nej sa firmy spojili v jeden „koncern“ a počas druhej svetovej vojny spoločný podnik nútene preorientoval výrobu na zbrojárenskú, pretože mu to nariadili Nemci.

Prvým automobilom novej značky Wikov bol model 7/28 z roku 1925, predchádzalo mu niekoľko experimentálnych vozidiel v roku 1924. Wikov 7/28 bol drahý a pomerne exkluzívny, vyrobilo a predalo sa ho iba 280 kusov. Neveľký počet predaných vozidiel nebol pre podnik problémom, pretože v roku 1932 predstavil vylepšenú verziu automobilu s názvom Wikov 35. Tento nový automobil mal tradičný automobilový dizajn svojej doby, teda robustnú a vysokú kapotu s plochou maskou chladiča, oddelenými svetlometmi a masívnymi blatníkmi predných kolies, ktoré sa plynulo ťahali až k zadným kolesám. Karosárske vyhotovenie bolo to, ktoré vtedy automobilky nazývali saloon, prípadne tudor, dnes by sme tento typ karosérie považovali skôr za akési kombi alebo rozmerný hatchback.

Aj napriek výraznejšiemu technickému pokroku v porovnaní s prvým komerčným modelom značky sa 35-ka nedočkala popularity medzi zákazníkmi, predalo sa jej iba 150 kusov v priebehu troch rokov. Ako uvádza česká Wikipedia, automobil bol nezvyčajný najmä tým, že bol vybavený volantom na ľavej strane, hoci vo svojich časoch sa ešte jazdilo v ľavom pruhu vozovky. Nebola to chyba, ale zámer strojárenskej firmy, ktorá sa takto pripravovala na avizovanú zmenu v organizácii dopravy, o ktorej sa verejne uvažovalo v 30. rokoch 20. storočia. K finálnemu zavedeniu ľavostranného riadenia došlo 18. marca 1939.

Wikov 35 Kapka (1931, foto: Youtube/Veteran Arena)

Aerodynamický špeciál bez aerodynamiky

Na podvozku 35-ky vznikol v roku 1931 špeciál, ktorý je známy pod názvom Kapka. Wikov Kapka bol vskutku prelomový automobil, ktorý dodnes nesie titul prvý aerodynamický automobil v histórii Československa. Je tiež považovaný za jeden z prvých na celom svete, pretože vtedajší automobilový priemysel už tretiu dekádu používal pomerne jednoduchý dizajn s karosárskym vyhotovením tudor. Automobily 30. rokov sa zvyčajne výraznejšie nelíšili od základov, ktoré stanovil prvý sériovo vyrábaný automobil sveta, Ford Model T (1908).

Wikov Kapka mal na svoju dobu veľmi excentrický vzhľad, ktorého opodstatnenie výrobca nachádzal v snahe o dosiahnutie čo najlepšej aerodynamiky. V skutočnosti tieto skoro futurické tvary veľmi priaznivý vplyv na aerodynamiku nemali.

Wikov 35 Kapka (1931, foto: Youtube/Veteran Arena)

Kuriozitou bolo, že špeciálne tvarovaná predná časť karosérie s integrovanými svetlometmi vážila o ohromných sto kilogramov viac ako štandardný model 35. To neprospievalo ani jazdným vlastnostiam a ani maximálnej rýchlosti, ktorá dosahovala 105 km/h. Takmer komicky dnes vyznieva skutočnosť, že maximálka aerodynamickej Kapky bola o 5 km/h nižšia ako maximálna rýchlosť východzieho modelu bez špeciálnej úpravy.

Model Kapka pracoval s vpredu uloženým vodou chladeným radovým štvorvalcom s rozvodom OHC, ktorého objem bol 1743 kubických centimetrov (1,7 litra). Cez trojstupňovú prevodovku sa na zadné kolesá posielalo maximálne 35 kW.

Wikov 35 Kapka (1931, foto: Youtube/Veteran Arena)

Tieto faktory, ale nepochybne aj mnohé ďalšie, napríklad finančné problémy potencionálnych zákazníkov v medzivojnovom období, mali za dôsledok totálne obchodné fiasko. Wikov Kapka sa vyrobil iba v troch až šiestich exemplároch, pričom zdroje o počtoch sa líšia. Isté však je, že o vozidlo nebol ani zďaleka taký záujem, ako výrobca predpokladal.

Wikov Kapka sa hrdí titulom prvého aerodynamického auta u nás, ale išlo skôr o imidž bez priaznivého vplyvu na jazdné vlastnosti. Preto zostáva skôr v tieni iných automobilov, ktoré dotiahli aerodynamiku na praktickú úroveň a produkt strojárenského podniku na poľnohospodárske stroje upadol takmer do zabudnutia.

Zdroje informácií: Wikov, Idnes.cz, Youtube

Erik Stríž
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.