Nemecko dáva naftovým autám poslednú ranu istoty. Nové opatrenie ich pochová definitívne!
Návrh nového zákona počíta s drastickým obmedzením škodlivých emisií aj starších naftových áut. Plánované opatrenia sú natoľko rozsiahle, že dízle v Nemecku budú musieť skončiť.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Vieme, že už len výmena riadiaceho softvéru na autách stojí stovky eur, výmena výfukového systému a ďalšie zásahy ani nehovoriac. Je pritom celkom možné, že povinnosť montáže nového systému by v konečnom dôsledku spadla na samotných motoristov – majiteľov naftových automobilov. Ak berieme do úvahy skutočnosť, že taký desaťročný automobil s naftovým motorom môže mať zostatkovú hodnotu okolo 5-tisíc eur, investícia do zníženia emisií by sa pohybovala na úrovni okolo polovice jeho hodnoty. V takom prípade je zrejmé, že majitelia týchto automobilov sa ich radšej zbavia.
Nemecká vláda navrhuje aj zriadenie špeciálneho fondu s kapitálom 5 miliárd eur, ktorý by bol určený pre uvedený účel s tým, že samotní motoristi by dostávali individuálne dotácie na servisné zásahy, avšak aj v prípade stopercentného preplácania by bolo nové opatrenie dostatočným mementom na to, aby si uvedomili, že Nemecko už s naftou nepočíta. Ak by opatrenie prešlo schválením, týkalo by sa 12,5 milióna automobilov jazdiacich po nemeckých cestách. Nemecko už teraz sleduje dramatický prepad záujmu o naftové verzie automobilov a tento krok je podľa českého denníka „poslednou ranou“. V zásade súhlasíme, pretože väčšina starších áut so zostatkovou hodnotou by tým pádom mala vyššie náklady na predstavbu, ako je samotná cena automobilu a tým pádom by sa o nej uvažovať nedalo. Dnes nie je zrejmé, či sa k navrhovanému kroku aj skutočne pristúpi, avšak už v minulosti krajina dokázala, že vie zavádzať dramatické opatrenia. Napríklad tým, že v mestách zaviedla takzvané emisné zóny, do ktorých už nemáte povolený vjazd so starším typom motora.
Náš komentár k téme
Pýtame sa, či je správne, že za používanie naftových motorov majú byť trestaní samotní motoristi. Tí si totiž kúpili automobil, ktorý v čase jeho výroby spĺňal všetky moderné technické požiadavky a nemôžu byť trestaní za to, že sa medzičasom tieto nároky sprísnili. Riešenie je potrebné nachádzať vo výrobe nových automobilov a v prezieravých systémových opatreniach. Populárne tvrdenie, že ani cigarety sa nedajú fajčiť všade, a preto sú obmedzenia pre naftové autá prijateľné, nie je logické a ani ani správne – veď auto nie je droga za pár eur, ale dopravný prostriedok za obrovské peniaze, ktorý je pre ľudí doslova nevyhnutnosťou!
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.