Nový merací cyklus odhalí skutočnú spotrebu moderných áut! Čo sa zmení?
Kauza Dieselgate odhalila nielen podvodné praktiky mnohých automobiliek, ale aj nefunkčnosť zavedených procedúr pri meraní spotreby a emisií. Od septembra tohto roka je v platnosti nová metodika WLTP, ktorá sľubuje pravdivejšie výsledky. Čo sa zmenilo?
Vydané Text: Peter Orosz
**Motory budú opäť väčšie**
Dosiahnuť udávanú spotrebu s maloobjemovým motorom je v realite prakticky nemožné. Pri NEDC nebol kladený veľký dôraz na dynamiku jazdy a pri nízkych konštantných rýchlostiach vykazovali malé motory ideálnu spotrebu. Keďže sa nový cyklus WLTP snaží o niečo lepšie simulovať správanie vodičov na cestách, automobily budú častejšie spomaľovať aj zrýchľovať. Zvýšené nároky na dynamiku jazdy môžu zdvihnúť spotrebu malých motorov až o 40 %. Aj preto začínajú automobilky uprednostňovať motory s väčším zdvihovým objemom, ktorých spotreba nekolíše tak výrazne. Ako príklad môžeme uviesť nedávno predstavený motor 1.5 TSI koncernu Volkswagen (náhrada za 1.4 TSI) alebo 1.5 VVT-iE v modernizovanej Toyote Yaris, ktorý po dlhých rokoch vystriedal astmatický agregát 1.33 VVT-i. Väčšie motory síce môžu mať horšiu papierovú spotrebu, v premávke sa k nej však približujú viac ako menší predchodcovia.
**Hurá do premávky!**
Automobily sa nevyhnú ani skutočným cestám, na ktorých odborníci získajú neskreslené údaje o spotrebe a emisiách. Tieto merania budú prebiehať podľa metodiky RDE (Real Driving Emission). Autá tak budú musieť absolvovať minimálne 48 kilometrov dlhú trasu, z toho tretinu v meste, tretinu na okresných cestách a tretinu na diaľnici. Problém je v zabezpečení identických podmienok pre každé auto, pretože počasie ani premávku nedokážu ovplyvniť. V takom prípade sú povolené drobné korekcie nameraných hodnôt, ktoré by však z dlhodobého hľadiska nemali výrazne deformovať výsledky testov. Nepresnosti dokáže eliminovať aj špeciálna meracia jednotka PEMS (Portable Emission Measurement System), ktorej spoľahlivosť sa za posledné roky výrazne zlepšila.
**Prísnym trestom sa automobilky nevyhnú**
Priemerná hodnota vypúšťaných emisií bola v minulom roku na úrovni 118 gramov CO₂ na kilometer, čo je výrazne pod povoleným limitom 130 g CO₂/km. Podarí sa však výrobcom stlačiť emisie ešte viac? Do troch rokov totiž musia znížiť priemernú hodnotu vypúšťaných emisií naprieč portfóliom na 95 g CO₂/km. Za nedodržanie predpísaných limitov im hrozia nemalé finančné sankcie. Každý gram navyše tak bude automobilky stáť až 95 €/registrované auto. Oslobodené budú len malé automobilky, ktorých ročná produkcia je nižšia ako 1 000 vozidiel.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!