Mercedes chce za osem rokov predávať až 25% elektrických áut. A príde aj naftový hybrid.

Daimer si vo svojich tvrdeniach odporuje. Chce mať veľa elektrických áut, avšak stále pripomína nevýhody a obmedzenia elektrifikácie pohonu.
Vydané  Text: 

Elektrický automobil značky SMART (foto: redakcia)


Koncern Daimler na konferencii v Prahe privítal novinárov z Česka a Slovenska, Johannes Reifenrath (Director Mercedes-Benz Cars, Product Strategy and Planning) sa venoval témam elektromobility, elektrifikácie pohonu, nabíjaniu a tiež strategickému projektu CASE, vďaka ktorej sa najnovšie oboznamujeme so subznačkou EQ. Na stretnutí, na ktorom sme boli aj my, odznelo niekoľko mimoriadne zaujímavých tvrdení. Napríklad, že už 54 mesiacov v rade je Daimler rastúci a celosvetovo má Daimler viac ako 13-percentný nárast v porovnaní s predchádzajúcim obdobím.

Ústrednými témami však bola elektrifikácia pohonu, zdieľanie áut a autonómna jazda. Daimler by sa rád videl v pozícii lídra, hoci veľmi elegantným spôsobom pripomína, že svet na ňu ešte stále nie je celkom pripravený.

Autonómne autá z dielní Daimleru

Reifenrath sa pýta, kedy ste si naposledy ako vodič užili jazdu na svojom aute v čase dopravnej zápchy. Daimler údajne vidí dôvod na vývoj autonómneho riadenia práve v tomto kontexte: doslovne odbremeniť ľudí od rutinnej jazdy. Reálne vidí aj takú automatizáciu parkovania, pri ktorej z auta vysadnete pri svojom dome a ono si automaticky nájde parkovacie miesto – aj keby bolo tri kilometre od miesta vysadenia vodiča. Podľa Reifenratha nás autonómna jazda neoberie o slobodu, ale naopak nám ju ešte pridá.

Zdieľanie automobilov je isté. Hlavná otázka znie, či naozaj každý potrebuje vlastné auto. Veľké mestá sú tak preplnené, že je efektívnejšie pohybovať sa v nich na bicykli. Zdieľanie automobilov a ich používanie práve vtedy, keď to človek potrebuje, považuje Daimler za reálnu víziu blízkej budúcnosti. So zdieľaním automobilov je úzko prepojená aj téma ich pohonu a samotného životného štýlu ľudí.

Johannes Reifenrath, Mercedes-Benz Cars Director Product Strategy and Planning, na tlačovej konferencii Daimler v Prahe (foto: redakcia)
Johannes Reifenrath, Mercedes-Benz Cars Director Product Strategy and Planning, na tlačovej konferencii Daimler v Prahe (foto: redakcia)


Elektromobilita a jej nevyriešené problémy

Reifenrath tvrdí, že elektromotory považuje za dobrú cestu, pretože sú jednoduché, vydržia dlhšie, sú ľahšie ako spaľovacie motory. V mnohom sú dokonca lepšie. Za nevýhodu ale považuje dlhé nabíjanie, vysokú hmotnosť vozidiel na elektrinu, obmedzený dojazd.

Mercedes preto uvedie novú sériu motorov, ktoré by mali byť podľa Reifenratha extrémne čisté. Zmysel vidí v kombinovaní spaľovacích a elektrických motorov, čo by mala byť najschodnejšia cesta v ústrety k postupnej úplnej elektrifikácii pohonov. Radikálne prejsť na elektrické pohony a zrušiť spaľovacie by bol nezmysel, pretože v už obývaných mestách je prakticky nemožné vytvoriť v dohľadnom čase novú sieť pre nabíjacie stanice. Kábel pre jeden nabíjací stojan má priemer asi desať centimetrov, potrebné by však boli stovky a tisícky nabíjacích staníc s početnými stojanmi. Zavádzať ich do zeme, kde sú už uložené vodovodné, plynové, elektrické a dátové vedenia, by bol extrémny problém.

Prednášajúci ďalej pripomína, aby sme hľadeli aj na to, koľko stojí výroba energie pre elektrobility a koľko emisií CO2 pri jej výrobe vzniklo. A aká uhlíková stopa je pri samotnej výrobe elektrických áut. Pri spočítaní všetkých faktorov môže byť produkcia oxidu uhličitého priemerného elektromobilu aj 20 gramov na kilometer.

Daimler dodnes priznáva, že nevie, ako bude recyklovať nepoužiteľné batérie a na otázky o tom, ako si s tým poradí v budúcnosti, Reifenrath odpovedá iba sugestívnymi rečníckymi otázkami. Daimler si teda uvedomuje, že elektromobilita dnes musí vyriešiť množstvo vážnych problémov, paradoxne práve v kontexte fatálnych dôsledkov na životné prostredie.

Johannes Reifenrath, Mercedes-Benz Cars Director Product Strategy and Planning, na tlačovej konferencii Daimler v Prahe (foto: redakcia)


Príde aj naftový hybrid

Čoskoro Mercedes predstaví naftový hybrid s trakčnou batériou na 50 km. Zistenia vraj poukazujú na to, že aj keď majú zákazníci plug-in hybridy, väčšinou jazdia na elektrinu a aj sami vnímajú auto skôr ako elektrické. Počiatočná investícia do takéhoto auta síce bude vyššia, ale vráti sa vďaka veľmi lacnej prevádzke. Ľudia vraj nevyužívajú dojazd elektromobilmi naplno, podľa dát z nabíjačiek Tesla asi iba 20 percent celkového dojazdu. To by mohlo znamenať, že dojazd elektromobilu by nemal byť smerodajným parametrom pri kúpe a plug-in hybridy by mohli byť správnou cestou.

Avšak do roku 2025 chce Daimler predávať až 25 percent svojich automobilov takých, ktoré majú výhradne elektrický pohon. Veľmi odvážna vízia. Už dnes pritom pracuje na autách, ktoré budú v predaji až v roku 2035.

Reifenrath poznamenáva, že v tomto čase už vo firme ani nebude. V jeho tíme pracuje asi 60 ľudí a vlastných slov sa snaží, aby to boli mladí ľudia, vybratí po striktnom výberovom konaní, muži aj ženy z rôznych krajín. Podľa vlastných slov nemá veľký rozpočet, ale jeho projekty majú potenciál ovplyvniť iné projekty v hodnote miliárd eur.


Za pozvanie, dopravu na tlačovú konferenciu a zabezpečenie stravovania ďakujeme spoločnosti Motor-Car Bratislava.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.