Rakúska automobilka Steyr spolupracovala aj s Ferdinandom Porschem
Vedeli ste, že aj Rakúsko malo svoju automobilku? Vyrábala krásne automobily pre smotánku v rokoch 1915 až 1959.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Automobilka vyrobila modely ako Steyr 40, typ II (1920–1924) či typ VI (1922–1928), vrátane športovej verzie Klausen s hmotnosťou 2 a pol tony. Išlo o obrie vozidlá s pomerne jednoduchým dizajnom pripomínajúcim vlakový vagón. Vtedajšie automobily však boli zvyčajne veľmi podobné práve vlakom, len tie komíny na predných kapotách už nemali…
Podľa dostupných informácií medzi vedením spoločnosti a Ledwinkom vznikal konflikt kvôli samotnej obchodnej stratégii a produktom – Ledwinka chcel cenovo dostupné autá s jednoduchou konštrukciou. Manažment mal predstavu o luxusných drahých automobiloch pre vyššie triedy spoločnosti, čo sa mu nakoniec vypomstilo.
Ledwinka sa po práci na vývoji automobilu v Steyre vrátil do Tatry aj so svojím dizajnom, ktorý neskôr inšpiroval vytvorenie prvého Volkswagenu Beetle (Type 1, 1938).
Vedenie Steyru si síce potom svoju chybu uvedomilo a Ledwinku si najalo aspoň ako konzultanta, pod jeho vzdialenou taktovkou vznikol automobil Type XII (1925) s 14/35 konskými silami.
Automobil mal klasický dizajn, ktorý sa v tých rokoch oceňoval a používal prakticky na celom svete. Typickým sa mu stali hranatá karoséria, dlhá úzka kapota, okrúhle svetlomety a masívne blatníky. Tento model bol v predaji v dvoch variantoch: v 5- a 4-miestnom prevedení tourer a ako 4-dverový saloon (sedan). Cenovo menej dostupný Steyr VII s dvojnásobnou cenou v porovnaní s modelom XII stál vo svojej dobe 1000 britských libier (originálnu cenu v Rakúsku a v miestnej mene sme nezistili), odviezol až sedem ľudí a poháňal ho motor s výkonom 23,8 konských síl. O málo lacnejší bol variant s prívlastkom Coupe de Ville.
Rakúska automobilka v rokoch 1926 a 1928 uviedla ďalšie nové modely, Steyr XX a XVI a zaujímavým v histórii automobilky je rok 1929, kedy sa k nej pridal Dr. Ferdinand Porsche, na autosalónoch v Paríži a na Olympii vtedy značka predstavila kabriolet s vysokou cenou ešte o polovicu presahujúcou hodnotu vyššie zmieneného typu XII. V tom čase už bola automobilka premenovaná na Steyr-Werke AG (1926) a neskôr spojená s Daimlerom a Puchom ako Steyr-Daimler-Puch AG.
Automobilka Steyr, podobne ako niekoľko ďalších, doplatila na dôsledky hospodárskej krízy. V roku 1929 vyrobila 5-tisíc kusov automobilov a 1000 nákladiakov, pričom o rok neskôr to bolo iba dvadsať dovedna.
Záchranou mala byť spolupráca s Porschem, ktorej výsledkom bol typ XXX (alebo často uvádzaný číslovkou 30), ktorého motor sa potom v roku 1936 použil aj v modeli 530. Automobilka ďalej uvádza do portfólia aj modely s názvami 100, 120, 220, 50, 55 a po druhej svetovej vojne aj Steyr 2000. Bol to posledným model automobilky pod vlastným názvom a s vlastnými technológiami, v roku 1959 sa vlastná výroba zastavila a firma začala prerábať automobily od Fiatu.
Hodnota zachovaných automobilov značky Steyr je vysoká. Napríklad minulý rok v auguste sa podľa liveauctioneers.com dražil s vyvolávacou cenou 120-tisíc amerických dolárov. Ale napríklad taký Steyr 220 Cabriolet (ročník 1939) bol v roku 2013 vydražený v Auctions America za pomerne priaznivých 60 500 amerických dolárov.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.DACIA DUSTER
Prelomové lacné SUV už kúpite na Slovensku za menej ako 18-tisíc. Vyberáme z cenníka TOP verziu
Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.
Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4. Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.Dopravná poradňa
Zázračná tabuľka ZÁSOBOVANIE umožní ísť a parkovať aj tam, kde iní nesmú. Ako ju získať?
Vytvoriť a vyložiť si nápis „ZÁSOBOVANIE“ na čelné okno auta môže každý. Aké výhody to prináša?
Neznalosť zákona neospravedlňuje, ale kto sa v ňom orientovať vie, ten je považovaný za špekulanta. Ako to teda je?