Predstavujeme neznáme autá: Duesenberg z filmu Veľký Gatsby (2013)

Duesenberg mal inzercie v novinách, na ktorých ani neboli jeho autá. Namiesto toho ukázal, ako vyzerajú ich typickí majitelia. Obstála by takáto kampaň aj dnes?
Vydané  Text: 

Americká značka Duesenberg patrila k smotánke autopriemyslu. Nedožila sa ani 2. svetovej vojny, ale jej hodnota trvá dodnes. Určite ste videli film Veľký Gatsby z roku 2013 (réžia: Baz Luhrmann), Leonardo Di Caprio sa v ňom preháňa na veľkom majestátnom automobile značky Duesenberg. Postava Gatsbyho v jednej scénke tvrdí, že automobil bol vyrobený na jeho objednávku, čím tvorcovia filmu šikovne **vyriešili problém s nesúladom medzi rokom výroby Modelu J a časom, v ktorom sa dej odohráva**. Duesenberg Model J sa totiž vyrábal v rokoch 1929 až 1937, pričom v roku 1927 bol zhotovený prototyp Model Y, z ktorého Model J vzišiel. Film sa však odohrával v roku 1922. ### Duesenberg ako rodinný podnik Automobilová značka Duesenberg možno nie je úplne známa, v histórii autopriemyslu však obsadzuje pomerne významnú pozíciu vďaka vysokej kvalite a cene svojich modelov. Automobilku založili bratia **August a Frederick Duesenbergovci** ako rodinný podnik, ktorý od roku 1913 vyrábal **motory pre pretekárske automobily** a neskôr pre armádu (1916 – 1919). Práve kvôli tomuto kontraktu sa spoločnosť presťahovala z domovského mesta Saint Paul v Minnesote do Elizabeth v New Jersey a po vojne využila príležitosť na rozvoj v Indianapolise. Až tam vznikla automobilka **Duesenberg Automobile and Motors Company, Inc.** aj oficiálne, pričom prvým hotovým automobilom bol **Model A** spadajúci pod modelový ročník 1921. Prvý model automobilu bol pre značku pomerne úspešný, s ohľadom na rodinný charakter firmy sa vyrobilo 650 kusov Modelu A, Model J vyrobila v počte 481 kusov vrátane všetkých doplnkových karosárskych verzií (SJ, SSJ a JN & SJN). Posledným modelom automobilky bol Model X, pre slabý dopyt a celkovo problémy spojené s dôsledkami druhej svetovej vojny sa ho vyrobilo iba 13 exemplárov. Automobilka Deusenberg formálne ukončila činnosť v roku 1937, keď sa Spojené štáty zmietali vo finančných problémoch a ani bohatí nemali záujem a prostriedky na nákup nových vozidiel.
Duesenberg 1935 SJ LaGrande Dual-Cowl Phaeton (foto: Wikimedia Commons)
Duesenberg 1935 SJ LaGrande Dual-Cowl Phaeton (foto: Wikimedia Commons)
Model J bol jedinečný aj skvelým motorom: 8-valec so zdvihovým objemom 6,9 litra dokázal vyvinúť maximálny výkon 265 koní (198 kW) a vo vylepšenej verzii 320 koní (240 kW) s preplňovaním. Duesenbergovi mali na svoju dobu zaujímavé reklamné kampane. V tých časoch to bola reklama v novinách, ale s netradične minimalistickým konceptom a **prekvapivo bez vyobrazenia samotného automobilu**. Reklamu na Model J by sme dnes označili za lifestyleovú, figurovali v nej iba **prototypy majiteľov luxusnej značky** automobilov. Viditeľne zámožný muž a na druhej reklame vznešená dáma mali vedľa seba slogan „**He drives Duesenberg**“, resp. „**She drives Duesenberg**“.
Dobové inzeráty v novinách na automobily značky Duesenberg.
Model J je dodnes považovaný za **zlatý grál automobilového priemyslu** pre svoju okázalosť a dizajnovú jedinečnosť. Dnes stojí šialené peniaze a dá sa získať prostredníctvom aukcií. Napríklad Duesenberg Model J z roku 1929 sa pred piatimi rokmi [prostredníctvom aukčného domu RM Sotheby’s](https://rmsothebys.com/en/auctions/af17/auburn-fall/lots/r0005-1929-duesenberg-model-j/546675) predal za 990 000 amerických dolárov.
Duesenberg Model J Convertible Coupe by Fleetwood (1929) (foto: Auctions America)
Duesenberg Model J Convertible Coupe by Fleetwood (1929) (foto: Auctions America)




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.